amlberga
13-09-2010, 16:00
Jag har flyttat till ett hus där det står ett gammalt plommonträd (cirka 35 år gammalt). Men i år är skörden oanvändbar. Kan någon härinne tala om för mig vad som drabbat trädet, och - framför allt - om det går att rädda?
Håller tummarna!
[attachment=54882:ludnaplommon.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2010, 16:54
amlberga
13-09-2010, 21:13
Tack Åsa, den länken missade jag helt. Snällt av dig att hjälpa mig vidare!
Hej
Mot alla sjukdom finns vad kan vi göra om vill vi : mot Monila:
1 på grund att den övervinter på blommor frukt och grenar samla alla skadad delar och bränna dem.
2 blöja marken på hösten för att täcka övervinter delar som inte kan andas och sen dö.
3 använda biologiska bekämpning Binab.
4 bekämpa ohyra (för att de smita med vind vatten och ohyra)så bra och gör beskärning och alla trädgård arbeta på rätt sätt för att ska inte skada träd och öppna vägen till Monilia.
H:Bassam
Jan af Lisö
14-09-2010, 13:10
Det är, som Åsa skriver, ett otrolig insekts- och mögelår i år. Plommon brukar höra till de mest drabbade.
Det kan inte påpekas tillräckligt många gånger hur viktigt det är att förstöra angrippna frukter, låt inga mummier hänga kvar över vintern. Och se till att även dina granar tar bort sina mummier, mögelsporer sprids lätt med vinden.
CITAT (Bassam @ 14-09-2010, 01:13)

bekämpa ohyra (för att de smita .....
Det är väl bra at de smita iväg, ju längre bort de smita dessto bättre !
Du har redan fått bra svar. Jag vill bara peppa lite. Fruktmögel monilia fructigena tillhör dem man kan påverka en hel del, främst genom att ta bort frukterna som vill hänga kvar efter bladfallet och hela vintern.
Svampen är visserligen smart. Angriper frukten och dessutom mekanismen som får träd att släppa sina frukter. Det är när de hänger i träden som de får bäst spridning.
Vi är smarta också, för med den kunskapen är det bara att ta ned mumierna. Under fruktsättningen kan man också minska svampens framfart relativt lätt genom att ta bort angripet. Man behöver inte bränna eller gräva ned dem, det räcker att trampa ned dem i marken under trädet.
Kartgallring på vissa plommonsorter som bär frukt tätt är också effektivt. Man kan göra det i slutet av juli efter att trädet gallrat själv. Ofta blir ett plommon i en klase angripet efter fågel- eller insektsstick, och sedan smittas de som hänger tätt intill.
I vissa lättangripna träd som t ex äpplet Transparente Blanche och plommonet Victoria får man alltid mer eller mindre fruktmögel. Tur att dessa också bär så ofantligt många frukter!
Jan af Lisö
15-09-2010, 07:34
Cilla, jag blev lite förvånd när du skrev "kartgallra i SLUTET av juli". Jag har alltid kartgallrat i början av Juli, gäller alla mina fruktträd i södra Stockholm. Är det fel? Är det någon fördel att göra det senare ?
Mitt resonemang är att ju tidigre man tar bort de överflödiga karten, dessto mindre energi slösar trädet bort på de kart som det ändå inte blir något av.
Bra med din noggranna blick och rika erfarenhet Jan!
Nej det är inte fel att gallra innan eller under trädens egna gallring. Fördelen är som du skriver att träden då slösar mindre energi på dem. Men om man vill vara mer eller mindre garanterad att få frukt så väntar man till dess att trädet självgallrat. Annars kan man få färre frukter än man vill ha.
Min erfarenhet är att frukt inte bara handlar om mängden energi som trädet bestämmer sig för storleken av. Det har också något med de enskilda frukterna att göra, eller med någon annan faktor. Också då jag kartgallrat tidigt, har trädet självgallrat sig i ungefär samma utsträckning som om jag inte gallrat.
I några av Norges äppelodlingar gallrar man ganska sent, dvs när frukterna har ca 1/3 av sin slutstorlek. Sedan gallrar man en gång till. Det finns säkert många sätt som man kan prova sig fram på!
Men som sagt. Det viktiga är ATT man gallrar om man har fruktmögel som man vill minska. Och att man tar bort frukterna som inte faller av efter bladfallet.
Hej
Man gallrar om man vill ha bra kvalitet på frukt.
Jan af Lisö
20-09-2010, 12:31
Jag skall testa en senare gallring nästa år, åtminstone på något träd !!!'
Tack för svaret, Cilla. Verkar att trädlivet är mer komplex än man tror, men fler än bara en faktor att ta hänsyn till.
Hej
Det på affären biologisk bekämpning som heter ANTI SVAMP,
du kan spreja på dem efter du plockade skadad delar, du kan komplettera spreja på våren när de blommorna knoppar på väg också på nya frukten men ska sluta spreja före minst 20 dagar före frukt blir mogna.
Obs
om du bränna skadad delar mist 80 % av skadad går ut och 15 % ska blir borta på sprutning också glömma inte att läsa noga informationen son lägga på burken noga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.