Kåge
Hej alla kunniga trädgårdsälskare. Jag är ny på forumet och ser fram mot att få ta del av era kunskaper och råd här på sidan. Detta blir min första test på att jag klarar tekniken och att någon delar med sig av klokskapen.

Har en mycket vacker röd klätterros under fönstret bredvid sommarstugedörren. Det enda problemet är att den blir för hög. Jag hoppas att ni kan komma med förslag på en annan ros som kan ersätta den. Tror kanske att det kan vara svårt att hitta någon klätterros som bara blir ung. 1,5 meter, så ev. får det väl bli någon som har ett liknande växtsätt som klätterrosor. Växtplats Blekinge zon 1-2 i sydvästläge.
kerstin z5-6
Välj en rabattros i stället.I din zon blir de minst 1,5 meter.Titta tex på Austinrosen Othello eller någon annan av hans röda.Eller någon ros från Kordes.Bara den beskrivs som krafigväxande så passar den
Kåge
Tack Kerstin, Du verkar ha bättre koll på rosor än jag. Jag väljer bort Othello av några anledningar.
1. Jag vill gärna ha ett "luftigare" växtsätt än Othello tycks ha. (Vet ej - kollade bild)
2. Hade liknande fyllda rosor tidigare, men blommorna hade stor tendens att ruttna vid fuktigt väder.
3. Förutom ett luftigt växtsätt bör rosen hålla sig hålla sig intill väggen och inte bre ut sig alltför mycket. Det får inte bli en "rosbuske".
Fler svar mottages tacksamt. Har jag tänkt fel - argumentera emot.
Kryddan03
Kolla gärna in Rosenpostens söksida:
http://www.rosenposten.dk/soegning.asp (Länkar direkt till söksidan för jag tycker själv att den är lite svår att hitta till. Huvudsidan har du här: http://www.rosenposten.dk/)

Du behöver naturligtvis inte handla därifrån (även om jag vet flera som rekommenderar den varmt) men jag gillar att det finns ganska vettiga sökkriterier att välja på när man inte riktigt vet vilken ros man har tänkt sig. smile.gif
stanwell
Hej! Jag rekommenderar Amadeus och du kan gärna beskära den hårt varje år för att hålla tillbaks den i höjd. Information finns på Flora Linneas hemsida, www.floralinnea.com. Jag tycker den tål regn bra. Ett alternativ med enklare blommor är Kordes Robusta.

Anders Roslagen
De flesta av Austinrosorna har lite nickande blommor vilket är utmärkt för det engelska och västsvenska lite fuktigare klimatet. Så avfärda inte dem om det finns någon sort du hittar och gillar mycket. Växtsätten är inte kompakt och doften är ju som regel god på de rosorna dessutom. Regnar det mycket mot väggen verkligen? Borde väl vara ett takutsprång som skyddar lite...
Kåge
CITAT (Anders Roslagen @ 14-09-2010, 22:46) *
De flesta av Austinrosorna har lite nickande blommor vilket är utmärkt för det engelska och västsvenska lite fuktigare klimatet. Så avfärda inte dem om det finns någon sort du hittar och gillar mycket. Växtsätten är inte kompakt och doften är ju som regel god på de rosorna dessutom. Regnar det mycket mot väggen verkligen? Borde väl vara ett takutsprång som skyddar lite...

Inte så mycket regn, nej, men fuktiga milda vintrar. Hade tidigare några olika fristående gamla buskrosor som sällan slog ut (De ruttnade i sent knoppstadium) Kanske uppför sig Othello annorlunda.
Utrymmet är ganska begränsat och rosen måste hålla sig på plats intill väggen och inte inkräkta för mycket på trädgårdsgången. Såg Othellos taggar och tänkte på mina barnbarn som går den vägen till dörren.
Amadeus verkade fin. Kanske en kandidat om den håller sig på plats och kan begränsas i bredd och höjd med beskärning.
Tack för tips och tankar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon