Full version: Vilken snigel?
amaira

Vad är detta för snigel? Kan ni säga det?

Red Top
Efter att ha kollat på lite olika sniglar, skulle jag gissa på spansk skogssnigel. Det är framförallt de svarta "antennerna", som gör att jag gissar på den. Men även att övergången mellan mantel och bakkropp är så tydlig. Den är oxå väldigt lik en bild på den spanska jag hittade i Svensk trädgårds bestämningsnyckel.

Att jag tvekar beror främst på att den inte verkar särskilt kladdig.
CillaM
Ser onekligen ut som enArion vulgaris, som den numera heter, (förr hette den Arion lusitanicus).
Olle A
I SVT2 pågår just nu Vetenskapens Värld om mördarsniglar. Riktigt intressant!

Olle
Gossen Ruda
Jag tycker det ser ut som en Trampsnigel, dvs en sån som jag trampar på. biggrin.gif Programmet som Olle nämner var intressant, just att våra skalbaggar och andra predatorer ger sig på mördarna i större utsträckning. I år har jag kanske sett ett tjugotal på hela året, tidigare år kunde jag klippa och stampa mer än 100 varje kväll. Så har det varit i två år nu. På landet ser jag bara enstaka, kanske 5 i år. Skalbaggar av olika sorter finns det däremot gott om.
amaira
Ja, jag "kollar " er. smile.gif

Efter alla inlägg och debatter om mördarsniglar, och alla sniglar som är "trampsniglar", så kollar jag er.

Nå, vill ni ha svar? Är det en mördarsnigel som kikar fram här?

Svar:

Jag vet inte.

Och det är en sak, jag är ingen expert. Experternas svar är:

Det är troligt, men inte säkert. Det kan vara en röd skogssnigel, den varierar mycket i färg, och det kan även vara en korsning.
CITAT
Enda sättet att säkert bekräfta arten är att Du skickar något eller några exemplar så att Ted v. P. kan analysera dem anatomiskt

Då har jag skickat alla dessa foton, plus några till, och de har analyserats av åtminstone två personer på Göteborgs Naturhistoriska Museum.

Själv tycker jag det är synd att alla "sniglar" automatiskt blir "trampsniglar" (men vad kan man förvänta av någon som är sponsrad av Round Up tongue.gif )

Särskilt synd tycker jag det är när de vackra och harmlösa pantersniglarna (som inte ens hyser en avlägsen likhet) blir till tramp, eller saltlösninger. För att inte tala om vår fina röda skogssnigel.

Och den svarta - som har alla sina färgvarianter ända ner till vitt - vad gör den för ont?

amaira

Och ska jag gissa, så tror jag också på mördarsnigel här. Mest för att den röda inte finns just här (men jag uppgav mycket noga var jag bor och var dessa är fotade).

En fann jag i trädgården, och den var slemmig dessutom. Dessa två som jag fotat fann jag ensamma på olika platser i skogen tillsammans med svamp. Med flera veckor emellan dessutom. Och nej, de var inte slemmiga.
Min gissning är alltså att dessa fotade är korsningar mellan den spanska och svart skogssnigel.
men det är bara min gissning.

Och ja, även jag dödar (hugger huvudet av, eller trampar/mosar rejält) dessa när de ärs lemmiga och finns i min trädgård. Annat törs jag inte, det vore dumt att låta mördarsniglar "gå fria".

Men min trädgård och min skog hyser också de vackra oskyldiga sniglarna, och dem är jag både stolt och glad över, de är så VACKRA (vilket även mördarsnigeln är, eller hur? i alla fall mina fotade).
Red Top
Visst är de vackra! wub.gif

Och jag tar alla tillfällen i akt att "prata för varan". Dvs upplyser om vilka sniglar man kan vara bombsäker på att de inte är spanska eller korsningar.

Själv har jag fortfarande inte några spanjorer i trädgården eller omgivningen. Däremot är det lite för många åkersniglar, vilka både jag och bonden intill irriterar oss på. biggrin.gif
amaira
CITAT (Red Top @ 14-09-2010, 11:24) *
Och jag tar alla tillfällen i akt att "prata för varan". Dvs upplyser om vilka sniglar man kan vara bombsäker på att de inte är spanska eller korsningar.

Ja, jag vet, jag har sett det 000.gif Ni är några stycken här, som tappert kämpar på med kunskapsspridning om naturen och dess mångfald, och allt som inte förstör i trädgårdarna men dödas ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon