Full version: Stjälkselleri
Chamomille
Det var ju roligt att odla lite stjälkselleri för första gången i mitt liv. Men... Nu har vi selleri upp över öronen i landet. Vad fasiken ska jag göra med den?

Jag dricker en Bloody Mary varannat år ungefär, så den lär inte gå åt till det iaf giggle.gif
Ingrid Zon3
Ojdå, lite utmaning... Woka den snabbt, gör en variant på waldorfsallad, använd den med grönskasdip.

Min första kontakt med blekselleri var i USA på 80-talet. Blev serverad den (rå) med både jordnötssmör och philadephia-ost (edit: fast en variant i taget, inte blandat ost och jordnötssmör!). Gott båda delarna, serveras som snacks.

Sen finns ju "Virgin Mary" också, gott det med.
Åsa, mälardalen zon 2
Går bra i olika soppor med och man kan skära den i småbitar och frysa rå och sedan bara hälla ner i soppor under vintern.
EKLO
I somras upptäckte jag en utsökt kombination (om man gillar brie-ost): En vällagrad brie smakar väldigt bra med selleri. Så jag börjar undra om man skulle kunna göra nån sellerikompott att ha till ostbrickan i vinter? Längre än till tanken har jag ännu inte kommit, men den lockar, för smakkombinationen var så himla god...
Chamomille
Tack för tipsen. Frysa in i bitar var tanken.
Det där med Brie är helt i min smak. Gillar att toppa med nått gott ovanpå Brien. Naminam. Hmmm... Måste testa att göra nån slags chutney eller sylt av den. Bra idé!
imjoh
Hej. Lyckliga du som har gott om selleri. Jättegod finskuren i en sallad med blandade grönsaker, smörkokt som tillbehör till mat, fyll stjälkarna med en krämig ost och skär upp i lagom munsbitar som snacks eller på en ostbricka, i soppa, gryta, finns hur många användningar som helst.
Sussie F-Flower
Jag köper nu och då stjälkselleri, bara för att det är sååå nyttigt!
Det slutar oftast med att jag får slänga 90% av "bunten" då den blivit gammal och sliskig...
Tycker inte att den är så himla god.

Om jag också kunde hitta en GOTT sätt att äta den så skulle jag göra det, absolut!

Jag blir lite nyfiken, Camilla... I vilken typ av jord har du odlat den? Lerigt, poröst, mycket gödning?Har du sått den från frön? (Ja, det kanske inte finns något annat alternativ..?) confused.gif

Förresten, jag glömde... -Grattis till en så'n fin skörd/odlingsresultat! Bra gjort! tummenupp.gif flirting.gif
Taraxacum
Säger också grattis till god skörd. Här går den köpta stjälksellerin alltid åt. Skivad i sallader, soppor och grytor av olika slag. Väldigt gott i asiatiska rätter, men också fint i rätter där man använder rotselleri, när man kokar kött och några stjälkar i magen på en helstekt kyckling. Här en länk till något jag tänker prova med köpt selleri:
http://www.tasteline.com/recept/ugnsbakad_selleri_och_fankal

Chutney låter kul! Berätta gärna hur det gick.
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-09-2010, 19:35) *
Jag köper nu och då stjälkselleri, bara för att det är sååå nyttigt!
Det slutar oftast med att jag får slänga 90% av "bunten" då den blivit gammal och sliskig...
Tycker inte att den är så himla god.

Om jag också kunde hitta en GOTT sätt att äta den så skulle jag göra det, absolut!

Jag blir lite nyfiken, Camilla... I vilken typ av jord har du odlat den? Lerigt, poröst, mycket gödning?Har du sått den från frön? (Ja, det kanske inte finns något annat alternativ..?) confused.gif

Förresten, jag glömde... -Grattis till en så'n fin skörd/odlingsresultat! Bra gjort! tummenupp.gif flirting.gif

Oj, har missat din fråga sad.gif
Jag odlade den i nygjord pallkrage. I botten ren hästskit, överst fin matjord blandat med ko på påse. Köpte färdiga småplantor (10 st för 45 kr). Sen har jag kastat på lite hönsgödsel efter några veckor eller så. Inget mer smile.gif

Tack för grattiset smile.gif

Editerade stavfel
Peztis
Den är ju utmärkt som smakförstärkare i det mesta. Jag skulle aldrig kunna stoppa i den hel eller i större bitar i maten för då skulle resterande familjemedlemmar slå bakut. Men om man finfördelar den...! Det de inte vet! biggrin.gif

Eftersom man kan köpa selleri på burk så borde det ju också gå att torka den om det är fullt i frysen. Annars hade jag nog skivat den och lagt i små påsar alt kört i mixer och frusit in i istärningsfacken och därefter förvarat i påsar. Perfekt sedan att bara ta fram en eller två tärningar och lägga i köttfärssåsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon