men jag vet inte vad den heter
bara att den är remonterande och
skiftar i lite gult-orange-rosa.
Jag har också ett "skott" på en "Finlands vita ros".
Nu undrar jag vad rosor ska ha för näring
och vilken jord det gillar bäst.
Bor på en ås med tallar och med mest sten
i olika storlekar, från sand till bjässar, som "jord".
Så antagligen är det viktigt att ge rätt näring om de ska trivas och växa till sig.
Tacksam för råd!
Ezereht
14-09-2010, 16:28
Rätt näring är lite kogödsel (på påse om det är vad du får tag på) på våren. Eller egentligen vad som helst, om du inte orkar släpa hem en säck, chrysan, hönsgödsel, allgödsel etc. Bra jord är trädgårdsjod från din egen trädgård, P-jord från hasselfors, Rosjord eller sådant. Men om du köper jord på påse försök blanda upp den med jord du redan har, det brukar bli bättre då.
Findlands vita ros kräver verkligen inte mycket, den kan nästan växa lika magert som rönn och tall. Den andra rosen är ju svårt att veta, utan att veta vad det är. Men klart alla rosor gillar att ha lite gosig jord kring fötterna. Är det en häll med lite jorddjup och svårt att gräva, kanske man kan stapla sten i en ring och gjuta, så det blir en upphöjd bädd.
Tack för svar!
Skönt att ena rosen är okrävande
jag ska ta reda på vad den andra är
och hoppas att den inte heller har sååå
stora krav.
/Lotta
Ezereht
16-09-2010, 06:08
Såg att du har zon 3-4 så kanske det är en kanadaros du har köpt, den gula? Kan det vara Morden Sunrise? Den är också ganska lättodlad, men det har tagit länge för min ros att växa på sig och den blir aldrig särsklit stor, ca 1m kanske som mest men min är fortfarande 0.70m ungefär. Det gör den lättplacerad. Den blommar inte lika överdådigt som Finlands vita, men den remonterar och blommar om igen lite då och då under hela sommaren och hösten.
kerstin z5-6
16-09-2010, 10:32
eller kanske du har Gislande de Feligonde?
GislandeAlla rosor växer bättre och mår bättre om du gödslar dem på våren och sedan en gång till vid midsommar
Du måste tänka på att med din väldränerade jord får du vattna rosorna extra mkt.Särskilt de första åren .
Detsamma gäller mängd gödsel som antaligen försvinner fortare ur jorden hos dej
+ för din jord är att du kan ha rosor i den som är på gränsen härdiga i din zon-just eftersom den är väldrän. o därmed tinar fort på våren
Var och tittade i en trädgård nyligen så
nu vet jag också vad den andra buskrosen heter:
Linnaeus TM Poulcort 010.
Då kanske någon av er vet nåt mer om vad just den gillar?
Förväntansfull på svar.
Det är inte berghäll här, men svårt att gräva, eftersom det bara är sten
i olika storlekar ... från sand till bumlingar .... bästa sättet att få en grop
är att använda spett som går mellan stenarna och lossar dem så man sen kan
gräva bort dem.
Gjorde så och fyllde med rosjord och lite vanlig blomjord .... och lite av
den sand som jag fick upp. Några små stenar för att få det genomsläppligt.
Ezereht
19-09-2010, 16:20
Skulle säga Linnaeus är en zon 4 ros. Den vill nog ha lite gosig jord. Men det låter väl ganska bra det du gjorde. Du kan ju lägga på kogödsel från påse i vår så får du både "gödsel och jord" i samma lite mer till rosen.
det ska jag göra
hoppas nu att den kommer att trivas hos mig
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.