Sättpotatis - är det vilken potatis som helst? Dumt, jag vet. Men ändå?
Sättpotatis som man köper är kontrollerad för att det inte ska spridas olika sjukdomar. Men det är vanlig potatis, du kan ta vanlig potatis och 'sätta' tidig vår eller försommar och sedan skörda på hösten. Jag köpte Blå kongo i affären då det inte gick att få tag i hos handelsträdgården och det gick utmärkt. Jag rekomenderar ekologisk potatis för den konventionella är besprutad ca 7 gånger. När du skördar din potatis så lägger du undan en del av skörden så har du 'sättpotatis' till nästa säsong. Detta blev lite långt
Tack för svaret!
Tänkte nämligen prova att få upp egen potatis. Nån gång ska ju vara den första eller hur!
Egen potatis är så mycket godare precis som övrigt man odlar själv. Då jag slarvade lite med vattningen i somras blev inte skörden så stor så den är redan slut. Och den potatis jag fick köpa idag var inte så rolig!
Mmmm....jag längtar redan efter den goda potatisen som jag ska äta; kanske med lite sill, lite gräddfil och gräslök.... Eller bara som den är! Jag brukade hjälpa morfar med hans lilla odling för länge sen. Så gott det var! Ojojoj!
Hej,
Jag är också novis i trädgården. Förra sommaren fick jag skörda mina första grönsaker och potatis i egen trädgård - härligt!! Jag planterade bara 10 potatisar och skörden åt vi upp när jag hade främmande några dagar. Nu i sommar ska jag sätta massor av potatis.
...måste också tipsa om jätte gott sätt att äta färskpotatis på, helst då väldigt små potatisar och gärna mandelpotatis - men vanligt potatis går också bra.
Man smälter smör i en kopp och hackar i en massa lök, sedan doppar man färskpotatisen i smör och lök-blandningen. Oj, oj, oj så gott! Så har vi ätit potatis på somrarna när vi varit i Norrbotten.