Ingrid Zon3
Skulle vilja skapa ett remonterande "nyponrosbuskage" på landet, gärna lite olika höjder och ju taggigare desto bättre (rådjuren ranting.gif ). Det ska alltså vara rosor med enkla blommor, i vit-rosa ev med gula inslag och de ska helst dofta. Friska rosor som klarar sig utan "daltande", tack! smile.gif

Planteringsstället är vid Roslagskusten, oftast rejäla vintrar med mycket snö, så inga alltför klena grenar tror jag. Söderläge med silande sol/halvskugga

Jag har tittat på Smarty med den har ju inte särskilt mycket doft, men kan få vara med om den får lite större och väldoftande kompisar.

Tips?
stanwell
Rugosa-rosor skulle väl passa fint. Blanc Double de Coubert är en av mina favoriter. Härlig doft! Varför inte blanda med Frau Dagmar Hastrup? Det finns många vackra rugosor, titta t ex på Flora Linneas eller Cedergrens hemsidor för mer information.
kerstin z5-6
kanske inte så enkla men väldigt passande är Louis vit och Therese rosa Bugnet, samt flera av pimpinellerna tex frulingsduft
Kajsa
Titta i mitt album/Rugosa rosor och album/Kanada rosor där finns många ljuvliga !
Anders Roslagen

Jag känner igen tankarna, de enkla rosorna smälter in bra i det lite karga upplandskustlandskapet. Smarty blir fin men behöver en hel del näring och fryser tillbaka ibland hos mig, som bör ha liknande förutsättningar som du. Tipset om rugosahybrider tror jag är bra. Pimpineller/spinosissima kan vara ett alternativ med tanke på enkla rosor med doft, men det finns bara få sorter som remonterar bra.
Aïcha med stora, ljust gula blommor tycker jag att du kan prova och Lac Majeau, vit doftande med vackra nypon, kontinuerligt blommande. Lite fler kronblad än en vildros dock, men ej fylld.
Ezereht
Nevada kanske?
Ingrid Zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 14-09-2010, 22:30) *
Jag känner igen tankarna, de enkla rosorna smälter in bra i det lite karga upplandskustlandskapet. Smarty blir fin men behöver en hel del näring och fryser tillbaka ibland hos mig, som bör ha liknande förutsättningar som du. Tipset om rugosahybrider tror jag är bra. Pimpineller/spinosissima kan vara ett alternativ med tanke på enkla rosor med doft, men det finns bara få sorter som remonterar bra.
Aïcha med stora, ljust gula blommor tycker jag att du kan prova och Lac Majeau, vit doftande med vackra nypon, kontinuerligt blommande. Lite fler kronblad än en vildros dock, men ej fylld.

Tack för tipset om attt Smarty inte är tillräckligt härdig! Såg den på en planthandel i Norrtälje och ibland inbillar man sig ju i sin enfald att handlarna tar in växter som klarar det lokala klimatet men jag borde ju veta bättre.
Det finns gott om nyponrosor på tomten, och det är lite av det växtsättet jag är ute efter. Rugosor tror jag blir för kompakta i växtsätt/bladverk. Aicha är jättevacker, ska fundera på den gula tonen över vintern. Lac Majeau ska också kollas. Nevada också, kanske... Ska kolla med Blomqvist också.

Tack för tipsen, allihop!
susehn
Efter att ha läst dina önskemål vill jag rekommendera Kirkkonummi, som seglat upp som en favorit här hos mej. Stoora lilarosa enkla blommor med fantastisk doft och den remonterar.....
octachoron
En av mina favoritrosor som både är lättskött och doftar är Stanwell Perpetual.
http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.5953
Den har dock en fylld blomma men blommar från tidigt på sommaren tills frosten tar de sista blommorna på den.
Ezereht
CITAT (susehn @ 01-10-2010, 11:15) *
Efter att ha läst dina önskemål vill jag rekommendera Kirkkonummi, som seglat upp som en favorit här hos mej. Stoora lilarosa enkla blommor med fantastisk doft och den remonterar.....

Var kan man hitta den?
Ingrid Zon3
CITAT (Ezereht @ 01-10-2010, 16:57) *
Var kan man hitta den?

Jag vill också veta det! Hittar ingen ros som heter så med hjälp av google.

Stanwell Perpetual är en underbar ros och blommar som bara den här hemma i stan. Men det passar inte för det jag tänkt mig på landet.
susehn
UUUUpppps! Vilket misstag alltså! Sorry, borde veta bättre än skriva något när jag vakar, helt groggig i hjärnsystemet! Det är ju förstås RISTINUMMI jag menar!!! Risti = kors, kirkko = kyrka.....
Jo, den kan man få tex från Matti, Oulujoen taimisto.
Ingrid Zon3
Tack för tipset om Ristinummi, den är riktigt fin! och precis vad jag är ute efter.

Funderar på att samplantera den med Lac Majaeu (som egentligen är lite väl mycket kronblad på) och kanske Weisse Immensee även om den senare verkar lite "otam" i växtsättet. Annars får det bli Ristinummi och kantnepeta mm.

Kan man handla från Oulujoen taimisto även om man inte kan kommunicera på finska, Susehn?

Edit: Svenska och engelska är vad jag klarar, annars får jag skaffa hjälp.
susehn
Kul att du gillar Ristinummi, Ingrid! Jo, jag har nog förstått att Matti förstår svenska, men han svarar på engelska, alltid lika svårt detta med grammatiken... Låter fint med din planering, kantnepeta är alltid så lyckat med rosor! Ser fram emot att få höra om resultatet!
Ingrid Zon3
Då skriver jag på engelska direkt. Lite knepigt när man inte vet vilka villkor man handlar på. Stort tack för infon, Susehn.

Min särbo (vars föräldrar kommer från Vasa) tycker att jag skulle bjuda in dig så du får titta, men det tar väl ett par år innan det är dags för det! smile.gif Brukar vara torrt och vattenbrist på vår och försommar så jag försöker nog hålla mig till framåt augusti.
susehn
Var inne på din profil och kollade var jag hamnar om jag kommer å hälsar på, är tyvärr inte så ofta ute på vift i dina trakter, men vem vet , det kan ju ändra sig! Glömde skriva att Matti har en del info på svenska på sina sidor och framför allt har han en hel del annat intressant att titta på, beställningar har en tendens att bli betydligt längre än vad man tänkte sig! Å är ni Vasa så hör av dej, alltid kul att träffa forumister! tummenupp.gif
Ingrid Zon3
Nu har jag uppdaterat användarprofilen, rosorna ska till min särbos ställe på Roslagskusten. Min trädgård i Sollentuna är såld och jag flyttar i mars så det blir inget mer planterande här för mig.

Jag har redan fått mailsvar från Matti! bravo.gif Ska försöka höra med någon kollega i Finland om de kanske kan hjälpa till med leveransen på nåt sätt.

Förslag om besök i Österbotten har jag framfört men det verkar tveksamt. Familjen flyttade till Sverige redan på 50-talet. Men nu har vi ju ett ärende så då kanske det kan bli av smile.gif
malcolm
Vad är remonterande ros?
Ezereht
Remonterande ros:
Det är när en ros efter den vanliga huvudblomningen i början av Juli (efter en liten paus eller en period av lite färre blommor), laddar om och blommar igen i augusti eller rent av hela hösten ut.

Så har jag förstått det.
malcolm
CITAT (Ezereht @ 20-12-2010, 04:21) *
Remonterande ros:
Det är när en ros efter den vanliga huvudblomningen i början av Juli (efter en liten paus eller en period av lite färre blommor), laddar om och blommar igen i augusti eller rent av hela hösten ut.

Så har jag förstått det.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon