Trollhättebo
14-09-2010, 07:17
Har ett träd jag inte vet vad det är. Blommade i våras med vita små blommor som "täckte" hela trädet. Har nu små olivstora gula frukter med en liten kärna, som smakar plommon. Ca 2,5 meter högt. Vad är det??
Åsa, mälardalen zon 2
14-09-2010, 07:40
körsbärsplommon gissar jag finns både med gula och röda små frukter (används ofta även som grundstam till vanligt plommon)
Ja just det ja, träffsäker gissning! Körsbärsplommonens frukter kan variera en hel del. Ibland lite torra, ibland saftigare, vissa träd sätter ganska stora frukter, och färgerna kan variera lite.
Träden liknar varandra. De vill ofta växa flerstammigt men kan stammas upp och bli små, söta träd med kastanjebruna, glansiga stammar. Har närapå alltid tornar.
På senare år har jag plockat mängder från körsbärsplommonträd och buskage. Plommonkompott görs av alla plommon här i huset, och den kompott som görs av körsbärsplommon är den absolut bästa. Oavsett färg på frukterna så blir den vackert röd, skalen är tunna och bildar inte slemslamsor i kompotten, frukterna är oftast friska och kompotterna blir aromatiska och syrliga.