mandy848
jag har inte lyckats med en enda stickling jag har fått hem eller tagit själv! va gör jag för fel? har testat i vatten, i jord, och root riot! någon som är duktig på ämnet som kan hjälpa mej?
mamamaggan
Duktig vet jag inte men jag lyckas nästan alltid med hibiskussticklingar.

Jag ställer alltid mina i vatten. De som har lite grövre " stam " går bäst , toppsticklingar tror jag inte jag lyckats nästan alls med.

Klipp av en gren med flera bladpar på moderplantan , gärna en med lite stabilare stam . Använd den styvaste biten till stickling , c:a 1 dm lång . Ta bort alla blad utom ett eller två i ovanänden av sticklingen , se till att det på den del du sätter ner i vattnet finns ställen där du tagit bort blad = tillväxtställen , det är där rötterna bildas. Nu kan man ibland ha tur att det blir rötter iaf på hibiskus , men för att vara på den säkra sidan så.

Byt vatten ett par gånger i veckan så borde du få rötter inom ett par veckor , kanske tar längre tid den här tiden på året .
Peztis
Och jag hade lyckan att lyckas med en toppstickling från en hibiskus jag tog när jag var på Mallorca förra sommaren. Nu är plantan nästan en halvmeter hög och det har börjat komma sidoskott, blommat hade den gjort i över en månad nu.

Jag gjorde så att jag stoppade den i vatten när jag var på Mallorca, fick ligga i blött papper hem och sedan några dagar i ett glas vatten igen. Därefter planterade jag den i såjord och trädde en påse över.
mandy848
tack för svaren!!! känns så mycket bättre att snacka med folk som kan det! annars är jag bara ock sliter i det dagligen XD
Peztis
Kan och kan... smile.gif En gör så gott en kan...

Och vet du, ibland så lyckas man och då är lyckan rätt fullständig!
mandy848
jo verkligen! man väntar och väntar på att de ska slå ut, och två dagar senare lyser de inte med sin skönhet längre! men det är sååååå uppfyllande!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon