Full version: Suckulenten Hoodia
Christoffer
Läste i senaste "allas" att det finns en kaktus (Hoodia) som forskarna försöker isolera ett bantningsämne ur. Detta låter intressant, är det någon som vet mer om detta?
Ingrid på Västkusten
Ja det stämmer och stämmer inte - det stämmer att det är Hoodia man har hittat det i men Hoodia är en suckulent i familjen asclepiadaceae och inte en kaktus - helt fel världsdel.

Hälsar ingrid
Ina
Kolla här!

Letade lite efter blider på "hoodior" - kul namn! - och hittade bilderna i länken ovan. Dom var ju jättemysiga!! Vill ha!! wub.gif
Ingrid på Västkusten
Inte det lättaste att odla tyvärr H gordonii är ju den man lättast får tag i s a s mig veterligen.

Hälsar Ingrid
Christoffer
Hur kan man avgöra om en "kaktus" är en kaktus eller suckulent?
Ingrid på Västkusten
Som jag ahr sagt X gånger tidigare Christoffer- det är TVÅ skilda världsdelar detta. Kaktusar är ifrån Syd å Nordamerika medans det är Afrika och Madagaskar Du hittar de flesta suckulenterna. Utseendet spelar ingen roll, detta är alltså divergent utveckling så de kan se exakt likadana ut.
Christoffer
Ok, det går alltså inte att avgöra det med blotta ögat.
sanna
Ursäkta, helt onödig, krystad kommentar, men jag måste:

Suckulenten Hoodia! Det låter bara så himla kul. Varje gång jag ser den rubrikraden tänker jag på någon figur ur Liftarens guide till galaxen eller Star Wars....

Var bara tvungen att säga det. Nu kanske jag slipper att tänka på det varje gång jag ser "Suckulenten Hoodia" biggrin.gif

Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Och jag får andra associationer jag med LOL.......himla kul är det!

Hälsar Ingrid
Christoffer
Och lustigt nog så uttalas "smal" som "hoody" polska. Passande namn eftersom Hoodia just är till för att gå ner i vikt. rolleyes.gif
daij
Råkade snubbla över det här:

CITAT
The Hoodia plant

Deep inside the African Kalahari desert, grows an ugly cactus called the Hoodia. It thrives in extremely high temperatures, and takes years to mature.

The Hoodia gordonii has become lately in the spot light of a public interest as a supplement for diet by suppressing hunger and thirst.

Since time immemorial, the succulent Hoodia has grown in the Kalahari desert in southern Africa and has been eaten by the San bushmen during their long hunting trips. Its juice takes the edge off appetite and thirst, and has enabled the hunters to respect their tradition of bringing home their entire catch, without eating of it on the way.

The San Bushmen of the Kalahari, one of the world's oldest and most primitive tribes, had been eating the Hoodia for thousands of years, to stave off hunger during there trips they cut off a stem of the Hoodia cactus about the size of a cucumber and munch on it over a couple of days.

The Haioms of northern Namibia still use Hoodia sap to treat allergic reactions in the eyes, and to treat severe stomach pain they boil Hoodia pieces in water and drink the brew. The Anikhwe of northern Botswana feed children who "eat too much" pieces of Hoodia to make them eat less. Already decades ago obese members of the Khomani community of north-western South Africa were eating the Hoodia to slim down or to maintain a high energy level.

In the old days people consumed the plant to meet the requirements of a healthy body whereas today overweight young people do so to slim down to meet the requirements of fashion. Now the Hoodia, which grows to 6ft - taller than the bushmen themselves - is in the centre of public interest the cactus also attracted the interest of the Western drug industry. Extracts from the Hoodia plant have shown in clinical trials on obese subjects to reduce caloric intake by 30% to 40%. Significant weight loss has resulted from such a drop in caloric intake.

Cultivating these slow growing plants can be difficult, they need temperatures of at least 10 -16 oC (50-61 F) in sun or shade. There are about 20 species in this family. The plant form a clump of short, upright stem in pale green.

ref :  
The British Cactus and Succulent Society Handbook of Shows  
Celebrating the fruits of San traditional knowledge, KXAO Moses  
The complete book of cacti & succulents, Terry Hewitt  

Christoffer
Kaktusen, eller om det nu var suckulenten, ser riktigt häftig ut!
Ingrid på Västkusten
Det ÄR en suckulent wink.gif
KURT
Och efter några år har denna "nyhet" också nått SVD. Artikeln i sig är bra, förutom att det är onödigt att kalla hoodian för "Ökenkaktus".
Piccante
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-01-2004, 22:04) *
Som jag ahr sagt X gånger tidigare Christoffer- det är TVÅ skilda världsdelar detta. Kaktusar är ifrån Syd å Nordamerika medans det är Afrika och Madagaskar Du hittar de flesta suckulenterna. Utseendet spelar ingen roll, detta är alltså divergent utveckling så de kan se exakt likadana ut.

Ursäkta att jag rättar dig lite men kaktusar och suckulenter är inte divergent utveckling. Divergerande= går åt olika håll. Konvergent= utvecklas mot liknande.

Suckulent är ett ord för växter som är torktåliga och anpassade till ett varmt och torrt klimat. Typiskt för suckulenter är tjock kutikula och att växtdelarna kan lagra mycket vatten i t.ex. uppsvällda stammar, blad, grenar etc. Alla kaktusar är således suckulenta. Men en suckulent behöver inte vara en kaktus. För kaktusar är växter tillhörande familjen Cactaceae"kaktusväxter". Suckulenter förekommer i flertalet familjer och släkten som Sedum, Agave, aloe, mfl.

De ser inte exakt likadana ut utan har morfologiska skillnader. Kaktusar har sina taggar sittande på "blåsor" lite upphöjt på stammen och de sitter gruppvis om 3 och kan lätt brytas av plantan eftersom de sitter utvändigt. Hos många suckulenta växter kan bladen vara omformade och även likna taggar men de sitter i regel en och en. I släktet Euphorbia (Euphorbiaceae finns det många suckulenter som liknar kaktusar men stammen har ofta lister och stammen hos Euphorbia innehåller latex= mjölksaft, det har aldrig äkta kaktusar.
Christoffer
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-01-2004, 07:29) *
Inte det lättaste att odla tyvärr H gordonii är ju den man lättast får tag i s a s mig veterligen.

Hälsar Ingrid

Var får man tag i en Hoodia gordonii om man inte ska odla den från frö?
Christoffer
Flyttar upp frågan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon