calluone
14-09-2010, 18:50
Idag samlade jag en näve hasselnötter från en förädlad sort av hassel. Jag började då fundera på om förädlade sorter/arter av en annars ätbar växtart ibland kan vara giftiga. Har ingen kunskap inom detta så därför skriver jag ett inlägg här. Jag vet ju att det finns släkten där vissa arter är ätbara och nyttiga medan en annan art kan vara giftig. Exempelvis är den vanliga flädern ätbar medan druvfläder inte är det. Nu undrar jag om det även kan vara så med sorter av samma art.
Är exempelvis bären på alla berberis-sorter ätbara? Eller fröerna/bladen på alla amarant-sorter? Är alla hasselnötter ätbara, även på de förädlade sorterna? Samma med lagerträd?
Jan Lindgren
14-09-2010, 19:37
Hej!
Det är bara i Sverige som druvflädern är oätlig. Har du funderingar om vilka växter som är ätliga så gå in på www.pfaf.org
MVH
Jan Lindgren
calluone
08-02-2011, 11:13
Hej! Jag undrar mer om det är vanligt att förädlade varianter av ätbara arter kan vara giftiga (att det uppkommit som en bieffekt av att förädla fram en annan egenskap)?
*Stintan*
08-02-2011, 13:11
calluone
10-02-2011, 11:11
Tack för era svar! Jag undrar dock inte om någon specifik växt utan det jag är nyfiken på är snarare om det är ett vanligt förekommande fenomen? Behöver man oroa sig för att smaka på nöten från en förädlat sort av hasselbusken eller bäret från en trädgårdsvariant av berberis?
Hej
Jag ska skriva vad jag läste:
-Hassel : de är alla bär ätiga.
- berbires : alla ätiga
.- lagerträd : de är giftiga för människor.
Obs:
För säkerhet skull kan du se på sidan www.giftinformation.se .
(bara i Sverige som äta inte druvfläder) .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
10-02-2011, 16:06
CITAT (Bassam @ 10-02-2011, 15:55)

- lagerträd : de är giftiga för människor.
var har du läst detta ?
lagerblad/lagerträd har alltid används som krydda.
menar du lagerhägg så vet jag inte hur bladen är, däremot är bären ofarliga.
Piccante
10-02-2011, 18:20
Some members of the laurel family, as well as the unrelated, but visually similar mountain laurel and cherry laurel, have leaves that are poisonous to humans and livestock. While these plants are not sold anywhere for culinary use, their visual similarity to bay leaves has led to the oft-repeated belief bay leaves should be removed from food after cooking because they are poisonous. This is not true - bay leaves may be eaten without toxic effect. However, they remain very stiff even after thorough cooking, and if swallowed whole or in large pieces, they may pose a risk of scratching the digestive tract or even causing choking. Thus, most recipes that use bay leaves will recommend their removal after the cooking process has finished
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.