Gräsroten
Jag behöver ideér!!! Trädgårdsdesign & -planering för "köksträdgård - bärodlingsyta"

Vi vill sätta bärbuskar, rabarber + ett plommonträd samlat på en del av tomten. Där ska det även finnas två-tre odlingslådor med kryddgrönsaker och dagliga grönsaker, typ sallad och rädisa. (odlingslådor finns även på annan plats, men jag vill ha fler nära huset). Kanske även hallon?!

Men jag vill slippa kryssa runt med gräsklipparen runt buskarna och träden... Så vad finns det för alternativ till gräsmatta?!

Ytan ligger på kortsidan huset med nära utgång från köket via ett trädäck. Ca 7*7 meter. Idag en gräsmatta med en Honungshägg planerad relativt nära tomtgränsen. Dessutom sitter två vinbärsbuskar & en krusbär nedsatta lite slumpvist (känns det som så här i efterhand)

Området är nästan fyrkantigt och gränsar till:
- Norr: Avenboksberså (häck) och smal gräsmatteyta
- Öster: Tomtgräns där grannarna har satt en Tujahäck (litet dike mellan tomterna)
- Söder: Liten sluttning mot blivande Syrenhäck och sandlåda, lekområde + fortsättning på trädäck i lägre nivå
- Väster: 2 meter trädäck och sedan huset.

Tanken är att ungefär 1/3 av ytan ska fortsätta vara gräsmatta - som en gångyta genom trädgården. Odlingslådorna hamnar mot trädäcket för att gränsa av och ge möjlighet att plocka sallad, kryddor etc. direkt från däcket. Ytan med buskar och träd får ta resterande 1/3. Funderar på om man kan höja ytan 10-20 cm eftersom det är så förbannat hårt att gräva här Gränserna mellan ytorna ska vara mjuka & böljande.

Många frågor:
- Alternativ marktäckning mellan bärbuskar?
- Duk - hur fungerar det?
- Hur stort avstånd bör man ha mellan buskarna?
- Finns det några buskar som gillar lite halvskugga (norrsidan av Honungshäggen)?
- Någon som har sett något liknande någonstans, bilder efterlyses?
- Vad kan man sätta för kant om man vill ha en upphöjd bädd? Torvblock? Mer?
EKLO
Jag planterade månadssmultron mellan mina bärbuskar, blev bra, täcker rätt snabbt och gott blir det ju också.

Svartvinbär klarar lite skugga fint, även mina krusbär står med lite halvskugga delar av dagen utan att det gör nåt.

Mina upphöjda bäddar kantar jag med gamla brädor - helt enkelt för att jag har en massa gamla brädor och därför är det enkelt och billigt...
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder ibland markduk, Mypex, till bärbuskar och träd. Nackdelen är att vattensorken gillar att ha tak över huvudet så sorkskadorna ökar.
MVH
Jan Lindgren
Gräsroten
CITAT (EKLO @ 15-09-2010, 10:24) *
Jag planterade månadssmultron mellan mina bärbuskar, blev bra, täcker rätt snabbt och gott blir det ju också.

Svartvinbär klarar lite skugga fint, även mina krusbär står med lite halvskugga delar av dagen utan att det gör nåt.

Mina upphöjda bäddar kantar jag med gamla brädor - helt enkelt för att jag har en massa gamla brädor och därför är det enkelt och billigt...

Smultron, mums! Men klarar man av att gå på det? Jag skulle trippa omkring och oroa mig för alla smultron... giggle.gif

Jan Lindgren: Vad lägger du ovanpå markduken??!

Taraxacum
Du beskriver utförligt hur det ser ut hos dig men det kräver ändå en förmåga att visualisera som inte jag har.

Något kort skulle jag vilja tipsa om att snickra en odlingsbänk av brädor (inte tryckimprgnerade) alt. ställa en rad bed pallkragar (kortsidorna mot varandra) i kant med trädäcket. Varför inte hela vägen längs den kanten?! Vet inte hur högt över narken trädäcket är, men det vore både snyggt/praktiskt/utrymmesbesparande om det blev kant-i-kant men att bänken är lite högre.

Vinbärsbuskar klarar lite skuggiga lägen. Det beror lite på ens förväntningar på skörd. Jag två röda och två svarta vinbär som står lite skuggigt. De växer och ger tillräckligt med bär för oss. Själv har jag funderingar på att flytta och spaljera upp mina vinbörsbuskar till en smal häck. Men det kräver både abete och experimentlusta.

Smultron är härligt. Har du barn så ge dem ett smultronställe i trädgården. Under buskarna kan man täcka med barkduk och lägga ett lager täckbark ovanpå.
Jan Lindgren
Hej!
Jag lägger inte något ovanpå mypexen. Så fort man lägger något ovanpå så blir det ogräs vilket orsakar massor avv arbete eller besprutning. För mig är det viktigare att det är lättskött än att det är vackert. Jag är mer växt- och odlingsintresserad än trädgårdsintresserad.
MVH
Jan Lindgren
Gräsroten
Taraxacum: jag förstår vinken wink.gif

Slangen är utlagd för att visulalisera gränsen mellan gräsmatta och bärbuskområdet. Krukorna satte jag ut tillfälligt bara för att få en bild av hur det skulle vara.

I framkant på bilden syns trädäcket och en pallkrage. Jag funderar på två dubbla pallkragar nära trädäcket så att jag kan skörda från trädäcket. Precis som du tänkte!!! Vill ha någon alternativ yta även kring pallkragarna, men där funderar jag på marksten, enkla cementplattor kanske.

Det jag vill ha tips om är alltså ett alternativ till gräs mellan buskarna och ev. kant om jag ska höja området lite (mest för att slippa gräva så djupt i den tokhårda moränen).

Smultron finns - men planen är att det ska finnas ännu mer!

Fler bilder finns i mitt album!
kerstin z5-6
Jag är förtjust i grus, kombinerat med stenar och även torvblocksrabatter.
19.jpg

visst blir det en del krattning men inte alls så farligt
marksten är också fint

28z.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon