Jag behöver ideér!!! Trädgårdsdesign & -planering för "köksträdgård - bärodlingsyta"
Vi vill sätta bärbuskar, rabarber + ett plommonträd samlat på en del av tomten. Där ska det även finnas två-tre odlingslådor med kryddgrönsaker och dagliga grönsaker, typ sallad och rädisa. (odlingslådor finns även på annan plats, men jag vill ha fler nära huset). Kanske även hallon?!
Men jag vill slippa kryssa runt med gräsklipparen runt buskarna och träden... Så vad finns det för alternativ till gräsmatta?!
Ytan ligger på kortsidan huset med nära utgång från köket via ett trädäck. Ca 7*7 meter. Idag en gräsmatta med en Honungshägg planerad relativt nära tomtgränsen. Dessutom sitter två vinbärsbuskar & en krusbär nedsatta lite slumpvist (känns det som så här i efterhand)
Området är nästan fyrkantigt och gränsar till:
- Norr: Avenboksberså (häck) och smal gräsmatteyta
- Öster: Tomtgräns där grannarna har satt en Tujahäck (litet dike mellan tomterna)
- Söder: Liten sluttning mot blivande Syrenhäck och sandlåda, lekområde + fortsättning på trädäck i lägre nivå
- Väster: 2 meter trädäck och sedan huset.
Tanken är att ungefär 1/3 av ytan ska fortsätta vara gräsmatta - som en gångyta genom trädgården. Odlingslådorna hamnar mot trädäcket för att gränsa av och ge möjlighet att plocka sallad, kryddor etc. direkt från däcket. Ytan med buskar och träd får ta resterande 1/3. Funderar på om man kan höja ytan 10-20 cm eftersom det är så förbannat hårt att gräva här Gränserna mellan ytorna ska vara mjuka & böljande.
Många frågor:
- Alternativ marktäckning mellan bärbuskar?
- Duk - hur fungerar det?
- Hur stort avstånd bör man ha mellan buskarna?
- Finns det några buskar som gillar lite halvskugga (norrsidan av Honungshäggen)?
- Någon som har sett något liknande någonstans, bilder efterlyses?
- Vad kan man sätta för kant om man vill ha en upphöjd bädd? Torvblock? Mer?