Full version: måla på tapet
vanjalarsa
HEj
Oj vad kul att se era jättefina bilder och bra ideer!
nu har jag en fråga: har ni målat på tapeter någon gång? blev det bra? Vad är viktigt att tänka på? Måste man tvätta med målartvätt först? Jag hade tänkt låta bli att spackla och rolla färgen. Vad tror ni?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
mamamaggan
Har erfarenhet av det med varierande resultat. Senast vi målade så blev det jättebra .

Tidigare har vi varit med om att färgen inte täckte en mönstrad tapet förrän vid tredje strykningen , att en tapet lossnade när vi målade har vi också varit med om.

Ta reda på vad det är för tapet som sitter uppe och fråga om råd i färghandeln innan du sätter igång blir mitt förslag.

Vi har aldrig tvättat med målartvätt , skulle inte tapet lösas upp av det ?

Lycka till !
AndersKbg
Ska du inte spackla så måste du ha väldigt fina väggar. Tapeter med hål i gör att det ser illa ut. Allt som döljs av tapeten kommer fram när du målar den. Noggrannhet är en dygd. Bubblor och skarvar syns extra väl under färg.
För att tala om färg så får man alltid vad man betalat för. Ö&B, Rusta och annat lågpris blir dyrt i längden, det är utspätt och man får måla och måla och måla...

Välj Alcro Milltex 7, det är utan tvekan den bästa färgen jag har använt, 10 liter kostar ca 850:-
theseraphim
sedan kan man oftast rolla på tapetlim en gång innan man målar, sorten man köper som pulver och blandar själv. Dels för att säkra tapeten från släåå och att den mättar tapeten så den inte suger som anna anka.
Peztis
1, Slipa ned ev överlappningar i tapeten och spackla sedan. Spackla även alla snå hål och ojämnheter - det syns otroligt "bra" som nämnts ovan.

2, Jag har också varit med om att tapeten släppt. Om det blir blir stora bubblor när du rollar, se till att dessa äer HELT BORTA innan lästa lager rollas på.

3, Tvätta av med målartvätt, det löser ev smuts och fettfläckar - det kommer annars att synas i målarfärgen.

4, Är det en mönstrad tapet under är det bra med en grundmålning som i möjligaste mån täcker mönstret då det kommer annars att synas. Framför allt gäller om tapeten har mörkare mönster är den nya färgen som ska rollas på.

Så jag håller med: nogrannhet är en dygd. Ta dig tiden och orken att göra det ordentligt för annars blir man bara trött, sur och förbannad när resultatet inte alls blir som man har tänkt sig.
Aqvakul
Som ung och fattig så målades det mycket på tapeter. Tror aldrig att jag blev riktigt nöjd. Numera är det nya tapeter eller väv som gäller... eller ner till putsen...
malcolm
Jag har målat på tapet flera gånger och det har gått bra men som tidigare sagts så är det supernoga med underarbetet för varje litet spikhål kommer att synas annars. Samma sak med tapetskarvarna, ligger tapeten omlott finns det en slags "hyvel" (med industrirakblad) för att jämna till ytan men man skall ändå spackla innan man målar eftersom ALLT syns efteråt. När det gäller strukturtapet är det inte riktigt lika noga med skarvarna eftersom strukturen kan vara rätt förlåtande men spikhål, skruvhål och liknande bör dock spacklas igen, kanske inte med spackelspade eftersom det är en ojämn yta men man kan ta lite spackel på tummen och trycka i och så gott man kan för att få det att likna resten av tapeten. Målartvätt är inte att rekommendera innan då det kan få tapeten att släppa men man bör absolut dammsuga ytan innan och kanske torka av med en lätt fuktad trasa.

Förstår egentligen inte riktigt varför man skall måla på tapet eftersom det är billigare att tapetsera om än att måla, dessuiom går det fortare med tapet. Jag målade min tapet i vardagsrummet för att mönstret var så himla fint och jag ville ha det kvar (ser ut som vasstrån) fast faktum är att den blev finare som ommålad än vad den var som nyuppsatt.
vanjalarsa
tack för alla svar!
nI har fått mig att tänka om.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Anki på Öland
Tycker det blir jättefint på strukturtapet!!
Anki
ingrid fuxwall
CITAT (malcolm @ 15-09-2010, 18:06) *
Förstår egentligen inte riktigt varför man skall måla på tapet eftersom det är billigare att tapetsera om än att måla, dessuiom går det fortare med tapet. Jag målade min tapet i vardagsrummet för att mönstret var så himla fint och jag ville ha det kvar (ser ut som vasstrån) fast faktum är att den blev finare som ommålad än vad den var som nyuppsatt.

Kan man inte hänga upp tapeter så är det ju ett alternativ att måla på den befintliga tapeten - så resonerar jag och kanske fler.

Egentligen hatar jag detta med rotavdrag - det är hopplöst att få tag i hantverkare. Ska leta efter lediga polacker istället
Anma
Här målade gubben på tapeterna i nästan hela lägenheten. Visst syns tapetskarvarna, men det gör de på helvita tapeterna i hallen också. Jag är supernöjd!
mamamaggan
Vi fick väggarna i trappen målade av en målerifirma och de spacklade inte över någonting . Har för mig att det var något om att det skulle se konstigt ut på något sätt , kommer inte ihåg exakt vad de sa , och att det inte skulle se bra ut även om man spacklade .
Anma
CITAT (mamamaggan @ 15-09-2010, 21:49) *
Vi fick väggarna i trappen målade av en målerifirma och de spacklade inte över någonting . Har för mig att det var något om att det skulle se konstigt ut på något sätt , kommer inte ihåg exakt vad de sa , och att det inte skulle se bra ut även om man spacklade .

Vi spacklade, men trokade bort alllt som inte var i själva hålen direkt. Annars finns ju risken att det syns fläckar efter spackelhålen om ytan är lite skorvlig eller ojämn.
AndersKbg
Är tapeten fin så fungerar det att måla. Måste man spackla så blir det i regel jämnare än tapeten och då syns spacklet istället som blanka partier. Likadant om man spacklar alla skarvar, då syns de på samma sätt.
Använd bra färg och snåla inte med färgen så att man får fram strukturen i rollern, då blir det bäst.
Anma
Mycket färg på rullen!

-Johnnie Krigström
netaave
Slipa iaf överlappning och spackla spikhål, låt torka ordentligt och slipa igen, dammsug sen väggen och grunda med tapetlim för bästa resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon