hansmartalena
15-09-2010, 16:35
Jag har planterat några amaryllisar i vintras - är det någon som har något tips om hur man går vidare - är det bara låta dem stå? förökar de sig själva?
Hans
Solstorm
15-09-2010, 20:54
De sätter sidolökar. Går att fröså men det tar många år innan de blommar.
mamamaggan
15-09-2010, 20:59
Visst tar det tid innan en frösådd amaryllis blommar men man kan ju få fram egna varianter om man korspollinerar. Har en del som nu börjar bli c:a 3 - 4 år och där löken och bladen börjar bli så stora att jag tror att de kanske kan blomma i år.
Tänk bara på att fröna vill ner i jorden så fort som möjlgt , går inte så bra att spara dem mer än någon månad har jag för mig.
Oj glömde ju att du skrev odla på friland. Jag bor ju i Sverige så jag odlar mina inne på vintern och ute på sommaren. Om du bor där det inte blir för kallt , under 5 - 10 grader på vintern , så skulle du nog kunna fröså inne , plantera på friland och låta dem vara där hela året sedan.
Alexander-VG-zon3
15-09-2010, 21:00
det ska nog inte bli några problem. bara det inte fryser för mycket då får du täcka dom till vintern (vet inte vart i Spanien du bor). annars vill dom nog ha soligt och varmt läge. lite näring under tillväxten. sedan när dom är etablerade kommer dom klara sig utan vatten och extra näring. sidolökar kommer komma i mägnder skulle jag tro om dom trivs.
Orkidétjuven
18-09-2010, 03:39
Du bör kontrollera deras tillväxt. De kan bli ett hemskt invasivt ogräs, där de inte hör hemma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.