Full version: Vilken fisk?
Kåge
Fick för två år sedan lite guldfiskar och "guldidar" av en bekant. Alla guldfiskar och mängder av yngel dog i sista vinterns hårda grepp. Enligt min uppfattning och alla bilder jag kunnat hitta är mina robusta "guldidar" inte just - guldidar.
Har sökt på nätet och i tillgänglig litteratur utan att kunna identifiera dem. Det är lite jobbigt att erkänna för någon som varit engagerad sportfiskare och akvarist i 50 år.
Jag har tyvärr ingen bild att lägga ut, men skall försöka beskriva dem.
Fiskarna är nu 3-5 år gamla och ynglar gärna av sig (tidigt på våren) 10-15 cm långa, svarta-brunsvarta på rygg och fenor, några har tydlig slöjtendens på stjärtfenorna, stora tydliga fjäll, kraftig kroppsform - inte slanka, sidorna skiftar tydligt i gul/orange färg hos några.

Har ni några förslag på vad det är för trevliga fiskar - för det är det, eller någon sida som kan hjälpa mig att identifiera dem?
Jan Lindgren
Hej!
Ruda kanske eller någon karpvariant. Rudan tycks tåla ungefär vad som helst. Den övervintrar utan problem i små och grunda pölar samt förökar sig mycket bra.
MVH
Jan Lindgren
Kåge
CITAT (Jan Lindgren @ 15-09-2010, 18:53) *
Hej!
Ruda kanske eller någon karpvariant. Rudan tycks tåla ungefär vad som helst. Den övervintrar utan problem i små och grunda pölar samt förökar sig mycket bra.
MVH
Jan Lindgren

Hej Jan
Jag har varit inne på den tanken innan, men eftersom kroppsformen inte varit lik den diskusformade dammrudans har jag avvisat tanken. Kollade efter din upplysning en gång till och fann då att de tydligen kan korsas med vanlig guldfisk. Det kan ev. vara en möjlighet, men jag är tveksam.
Synd att det inte finns någon lämplig bildkälla för identifiering av vanliga trädgårdsdammfiskar.
Skall försöka ta en bild av mina "okändisar" i helgen och bifoga.
Solstorm
Guldfiskar är ju mörka och börjar sedan övergå till koppar/bronsfärg och senare slutfärgen. Det verkar som ju fler generationer man har odlat dem själv vid desto högre ålder färgar de ut. Kanske beror det på att inget urval av människor har skett när de parar sig fritt. OBS! Det är mina teorier och inga riktiga fakta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 15-09-2010, 22:00) *
Guldfiskar är ju mörka och börjar sedan övergå till koppar/bronsfärg och senare slutfärgen. Det verkar som ju fler generationer man har odlat dem själv vid desto högre ålder färgar de ut. Kanske beror det på att inget urval av människor har skett när de parar sig fritt. OBS! Det är mina teorier och inga riktiga fakta.

nästan alla guldfisk yngel outfärgade i början även framodlade sorter. dvs brons/silver/brunfärg. hur långtid det tar varierar såklart tills dom färgat ut.
varghem
guldfisken återgår till ursprungsfärg (lerbrunt) så småningom i avel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon