|
Hej! Jag bor i ett stort hus och i vårt område var det mycket inbrott för en del år sedan vilket resulterade i att de flesta, inkl mig och min familj, installerade larm. Men min fråga är varför har man övervakningskameror mm inuti huset?? Vi har det inte men jag har förstått att en del har det. Vad vill man övervaka? Gubben eller gumman eller? Vårt larm är en sån där som filmar om larmet går men varför vill man ha monitorer och kameror som övervakar dygnet runt?? Om man nu inte bor i ett slott förståss (eller jättejätte stort hus) och har en himlans massa personal och värdefulla saker och misstor allt och alla. Vad har ni för synpunkter?
bergvallmo
15-09-2010, 17:57
Har också larm och brandlarm. Att ha övervakningskamera känns överdrivet för mig i mitt hus. Men larmet tycker jag är en trygghet; att securitas el. brandkåren kommer om man ej är hemma...
Men om jag hade massor av värde, så kanske...
en orsak till att ha kameroro inne är väl att OM det blir inbrott så har man "buset" på film och kan identifiera dom ,annars ser jag personligen ingen orsak till varför man ska ha det.Själv skulle jag vilja ha ett larm som tjuter av bara sjutton så eventuelle tjyvar lägger benen på ryggen innan de hinner ta sig in.Jag tror också att larm kan inbjuda "skickliga tjyvar" till inbrott eftersom de som har larm ofta kanske har extra värdefulla saker i huset som de vill skydda.
andersen
15-09-2010, 18:02
Man får väl inte ha kamreror utanför huset hur som helst,så om man skall filma bovarna så blir det nog bäst inne i huset, det är vad jag TROR,dvs jag har ingen kunskap om ämnet.
Jag kanske uttryckte mig otydligt för det jag menade är...
Det räcker väl med ett larm och eventuellt filma när larmet går..??
Varför vill man filma dygnet runt, jämt och ständigt, i huset?? Alltså inte bara då larmet går utan ha kameror överallt som filmar allt som man kan övervaka via monitorer?
fuchsian
15-09-2010, 20:29
Vi har instalerat ett larmsystem, rörelselarm inne i bägge våningarna och det senaste som nu man håller på att instalera är kameror i vissa platser runt huset. De täcker hela tomten och vi har en uppsatt monitor hemma där man ser en ruta av varje kamera. Systemet startar att filma när någon stiger in på tomten, annars är de på bevakning.
Detta har blivit en nödvändighet för vi har andra byggnader på tomten och delvis rätt dyrbart i dom och det har hänt alldeles för mycket inbrott, eller raider på nätterna när de länsar bilarna som står ute, tar de ex. krockkuddar var populärt i vintras. Vi råkade inte ut för det, bägge bilarna var i var sin garage och den tredje i båthuset, som också är larmad och vid inbrått där ringer makens tel.
Det finns alldeles för mycket ligor med beställningsjobb som cirkulerar och de rensar rent där de kommer åt. Vad finns det för alternativ när man är bortrest el. inte hemma? ...... fuchian....
mamamaggan
15-09-2010, 20:42
CITAT (Suz @ 15-09-2010, 19:06)  Jag kanske uttryckte mig otydligt för det jag menade är...
Det räcker väl med ett larm och eventuellt filma när larmet går..??
Varför vill man filma dygnet runt, jämt och ständigt, i huset?? Alltså inte bara då larmet går utan ha kameror överallt som filmar allt som man kan övervaka via monitorer? Förstår heller inte varför man ska kameror som går dygnet runt inomhus. Varför skulle du vilja ha det så Motti ? Räcker det inte om det börjar att filma när larmet går ? Man kanske är rädd för att ens kompisar ska stjäla när de kommer och hälsar på ?
fuchsian
15-09-2010, 20:47
Det är ju på nätterna dessa utländska ligor åker omkring och gör sitt jobb inte så vanligt mitt på dagen. Detta gäller kameror som täcker ens egendom. Det gäller att tänka efter vart behovet finns. kamerorna är på och de börjar filma vid intrång! ...fuchian...
mamamaggan
15-09-2010, 20:51
CITAT (fuchian @ 15-09-2010, 21:47)  Det är ju på nätterna dessa utländska ligor åker omkring och gör sitt jobb inte så vanligt mitt på dagen. Detta gäller kameror som täcker ens egendom. Det gäller att tänka efter vart behovet finns. kamerorna är på och de börjar filma vid intrång! ...fuchian... På nätterna ? Här är de alltid på dagarna och passar på när folk är på jobbet så de kan jobba ostört .
fuchsian
15-09-2010, 21:07
Jaha du, då får du väl vända på det hela, ha på kamerorna på dan och inte på natten. det gäller att anpassa sig, här finns rätt många småbarnsfamiljer över på andra sidan, så de håller sig borta och vi som byggde husen då man fick bygga mera fritt, gör de nattraider .........fuchian....
malcolm
16-09-2010, 11:48
CITAT (andersen @ 15-09-2010, 19:02)  Man får väl inte ha kamreror utanför huset hur som helst,så om man skall filma bovarna så blir det nog bäst inne i huset, det är vad jag TROR,dvs jag har ingen kunskap om ämnet. Du har alldeles rätt där, fast monterade kameror utomhus får inte sättas upp hur som helst.
fuchsian
16-09-2010, 12:08
Utomhuskameror ska täcka sin egen tomt, inte mera. Firman som gör jobbet vet om hur de ska sättas och de är rätt lurigt inlagda, man ser dom inte i första hand, den som går på tomten. Så man ska helst inte skylta med kameror för det är ju enkelt att slå sönder dom, men larmet går ändå, så det är väl ingen idee.
Rörelselarm finns inne i huvudbyggnads båda plan och i extra garaget.
Rätt häftigt att titta på monitorn, för bilderna syns bra i mörker. Jag är inte så hemma i detta mer än lyssnat på gubbarnas snack.
De har också satt upp kameror i hamnområdet även att bommen är låst. Vi har också larm i vårt båthus som är kopplad till hans mobil, sen kvittar var vi är om larmet kommer, finns de som kan rycka ut vid sådana tillfällen. .... fuchian ....
andersen
16-09-2010, 12:14
CITAT (fuchian @ 16-09-2010, 13:08)  Utomhuskameror ska täcka sin egen tomt, inte mera. Firman som gör jobbet vet om hur de ska sättas och de är rätt lurigt inlagda, man ser dom inte i första hand, den som går på tomten. Så man ska helst inte skylta med kameror för det är ju enkelt att slå sönder dom, men larmet går ändå, så det är väl ingen idee.
Rörelselarm finns inne i huvudbyggnads båda plan och i extra garaget.
Rätt häftigt att titta på monitorn, för bilderna syns bra i mörker. Jag är inte så hemma i detta mer än lyssnat på gubbarnas snack.
De har också satt upp kameror i hamnområdet även att bommen är låst. Vi har också larm i vårt båthus som är kopplad till hans mobil, sen kvittar var vi är om larmet kommer, finns de som kan rycka ut vid sådana tillfällen. .... fuchian .... Annexet har ni väl åxå larmat?
Huggorm
16-09-2010, 12:21
Jag önskar att jag hade övervakningskamera i stugan när jag hade inbrott där, för då hade det funnits bevismaterial. Som läget är nu vet jag vem som gjorde det, men det går inte att bevisa.
fuchsian
16-09-2010, 12:37
CITAT (andersen @ 16-09-2010, 13:14)  Annexet har ni väl åxå larmat? Japp, allt är larmad och den synns också i kameran. .....fuchian.... CITAT (Huggorm @ 16-09-2010, 13:21)  Jag önskar att jag hade övervakningskamera i stugan när jag hade inbrott där, för då hade det funnits bevismaterial. Som läget är nu vet jag vem som gjorde det, men det går inte att bevisa. Det är just det som är det jäkliga i det hela. borde ha en lag som i USA --- skjut först och fråga sen! Det är ändå värre för dig att få rätt där och man retar sig på dessa personer när du vet vilka de är. Hur bevisar man det? Hopplöst! har ni inte älgjakt där?, man kan ju råka skjuta lite fel el. på fel ställe? Man känner ilska och är maktlös. ..... fuchian ....
Huggorm
16-09-2010, 12:41
CITAT (fuchian @ 16-09-2010, 13:37)  har ni inte älgjakt där?, man kan ju råka skjuta lite fel el. på fel ställe? Man känner ilska och är maktlös. ..... fuchian .... Går inte. Jag äger inget vapen större än en fällkniv, och dessutom trivs jag i friheten.
skogstroll
16-09-2010, 12:45
Jag skulle tycka det vore bra med en kamera som kollade mitt hus åt mig när jag jobbade, och som jag kunde se från jobbet så jag ser att det står kvar och inte brinner eller nåt  . Sen nattetid tycker jag det vore (ännu mera) intressant att se vem fasen det är som klampar runt på tomten. Sannolikt rådjur men det kan ju va kul att få en glimt av grävlingen/arna mfl Vi har precis haft besök av en yngre grävling vid huset...
malcolm
16-09-2010, 12:51
CITAT (fuchian @ 16-09-2010, 13:37)  Det är just det som är det jäkliga i det hela. borde ha en lag som i USA --- skjut först och fråga sen! Bevare mig väl för att ha det som i USA, såg en dokumentär om "Amerikas beväpnade stater" för några år sedan och där fanns en affärsinnehavare som skjutit ihjäl 5 personer sammanlagt utan att få något straff och en del av dessa hade han skjutit i ryggen när de var på väg ut ur butiken.
fuchsian
16-09-2010, 12:51
CITAT (Huggorm @ 16-09-2010, 13:41)  Går inte. Jag äger inget vapen större än en fällkniv, och dessutom trivs jag i friheten. Ja, du väljer, jag gav bara ett förslag, som är nog så igenombart .......fuchian...
fuchsian
16-09-2010, 13:01
Ja, Skogstroll, då kunde du se djurliv på din monitor om det inte fanns nåt på TV. Rätt kul, faktiskt. såg grannen slänga skit på muren när de rensade på sina land, men hann blocka bort innan jag hann ladda den dubbelpipiga.
Malcolm,
Har sett nog av det när man har varit däröver. Kan inte ens handla när det står en "biff med puffra" i dörröpningen och kollar en. Tro inte att du hinner över gatan vid grönt! det gäller att ta sats. när man kör bil så låser man dörrarna så ingen galning rycker upp den vid trafikstopp. Men en sak var rolig, vi parkerade vid Pentagon och gick ut och sedan in i aulan, ingen visade någon notis mer än frågade ven vi sökte, toan förstås. Det gick bra, med en vakt utanför när man pinkade. ..fuchian...
Vi har larm i huset som är kopplat till vaktbolag men ingen kamera, vi har även gevär i huset men inte skutton skulle jag skjuta mot någon ändå
Huggorm
16-09-2010, 13:18
CITAT (malcolm @ 16-09-2010, 13:51)  Bevare mig väl för att ha det som i USA, såg en dokumentär om "Amerikas beväpnade stater" för några år sedan och där fanns en affärsinnehavare som skjutit ihjäl 5 personer sammanlagt utan att få något straff och en del av dessa hade han skjutit i ryggen när de var på väg ut ur butiken. Men dom rånade inte några fler butiker, just de där fem
fuchsian
16-09-2010, 13:19
Nu har nog tagit saken för allvarligt, jag gillar inte vapen, men vi har en antik vapensamling, men den fick vara hos makens kontor, ville inte ha dem framme. En engelsk affärskedja skulle öppna i sverige tillsammans med svenska företag och det är så svagt att vissa ledare är så lama vid ett affärsuppgörelse, så min make tog det mötet. Engelsmannen körde sin version som inte passar här och gav sig inte ..... då blev han arg och började gorma att min make håller en pistol mot hans panna (menade affären) --- min make är alltid väldigt lugn så han sa till engelsmannen att ja, det gör jag MEN jag har inte skjutit än. (maken är prickskytte) Nästa gång kom en mer resonabel man fr. London till nästa möte. ..... fuchian ....
malcolm
16-09-2010, 13:20
CITAT (Huggorm @ 16-09-2010, 14:18)  Men dom rånade inte några fler butiker, just de där fem Är inte dödsstraff på butiksrån, inte ens i USA.
skogstroll
16-09-2010, 13:22
alltså ibland undrar man vem som härjat i trädgården på natten, allt kan ju inte bero på blåst
Huggorm
16-09-2010, 13:25
CITAT (malcolm @ 16-09-2010, 14:20)  Är inte dödsstraff på butiksrån, inte ens i USA. Inte ens för en återfallsförbrytare, men det är nära
malcolm
16-09-2010, 13:26
CITAT (skogstroll @ 16-09-2010, 14:22)  alltså ibland undrar man vem som härjat i trädgården på natten, allt kan ju inte bero på blåst Jag undrade också vad som hänt i min trädgård då två utblommade amplar som jag ställt på trädgårdsbordet plötsligt låg på marken men det var förmodligen rådjur som vält ner dem. Skulle ha varit roligt att haft dem på film.
Vi har också en massa olika larmgrejer/kameror mm. på båda "våningarna" och lite andra ställen men inte sjutton skulle jag vilja ha en monitor som registrerade precis allt dygnet runt! Och vem kollar på den? Ska man ha ett par anställda som kan sitta där och övervaka? "oj där såg jag en mystisk skugga...bäst att ringa polisen"??? Våra går i gång när larmet går och så får vaktbolaget "filmen" antar jag för vi har inget vi kan kolla på här. Men visst håller jag med en del av er att det skulle vara spännande att se djuren på tomten på natten (eller är det troll?? Spöken??)  . Men då kan man väl sätta upp nån webbkamera eller två Då är det ju för ens eget nöjes skull!
skogstroll
16-09-2010, 15:44
jag skulle kunna tänka mig att ha kaermor på men då måste man väl ha en dator igång också, och då blir jag "brandnojig"
CITAT (skogstroll @ 16-09-2010, 16:44)  jag skulle kunna tänka mig att ha kaermor på men då måste man väl ha en dator igång också, och då blir jag "brandnojig"  Om vi pratar webkameror...... Efter att man kopplat in allt ska man kunna lägga upp nån slags länk så man kan se det på vilken dator som helst bara man har adressen! Finns allt från en simplare lösning till riktigt avancerade, men vi pratade om det då vi hade papegojor för att det skulle vara så kul att se vad de gjorde och sa när vi inte var med. Men vi kom aldrig så långt. Men jag antar att nåt måste vara på.... Känner mig som en svammelfia, för jag kan inte mycket om sånt här. Därför har jag en karl....för att laga mat, rensa avlopp och fixa tekniska saker....  Edit, fingrarna är snabbare än tanken ibland!
fuchsian
16-09-2010, 16:22
Frågade maken om vårt larm var ihop med datorn, men det finns en speciell bandare och sedan en separat skärm med kameror som har nattseende och där det kommer in nåt sätter kameran igång att spela in.
Oftast blir det så att misstänker man nåt så kan man på morgonen spela upp det kamerorna har ev. fångat och man ser det i färg, även på natten. Det går koppla detta system till en bevakningsfirma om man vill och det finns väl fler möjligheter som jag inte kan. Sant --- bra att ha en karl som gör det man själv inte kan eller annars(?). Vi har en barnfamilj och där är alltid någon som är hemma och vi har brukat säga till dom när vi är borta. .....fuchian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|