Söttok06
Jag funderar nu på att gräva upp och plantera tätare. Nu har jag 1 meter mellan dem. Kanske ska de vara lite tätare (80 cm) När ska jag göra det?
På Zetas sa de om Smällspirean att de måste ha tappat bladen först innan man gör det.
Jag vill att det ska bli som ett insynsskydd så småningom. Har planterat Brunnäva och Sockblomma framför som marktäckare samt en hel del Heucheror.
Aqvakul
Det är bäst att vänta tills de tappat bladen. Men om man är välplanerad och snabbt får buskarna på plats och sen vattnar ordentligt, så går det bra nu också. Jag är dock lite skeptisk till att flytta ihop dem 20 cm. Dels är det så lite att det inte gör stor skillnad, dels tenderar ju buskar att breda ut sig med tiden. Om man väger den eventuella och begränsade nyttan av flyttningen gentemot att man riskerar ett visst trauma och tillväxtstopp, så kanske man väljer att avstå från omplanteringen.
Solstorm
Schersminen är ju långsam de första åren men sedan blir den ju jättestor. Om den står en meter från en annan buske så är ju det tätt.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 15-09-2010, 22:05) *
Schersminen är ju långsam de första åren men sedan blir den ju jättestor. Om den står en meter från en annan buske så är ju det tätt.

Smultronschersminen blir ju inte alls lika stor som doftschersminen och sen beror det ju på växtzon, jordmån och mikroklimat. Men, visst, jag tror också att en meter kan vara ganska lagom...
Cilla
Jag skulle inte ha flyttat ens om det gällde en meter - mycket snabbare att sätta ett par buskar till emellan! Ingen av dessa plantor behöver ju vara dyra heller.

För 20 cm skulle jag inte ens övervägt en flytt. Vattna dem under bladsäsongen istället så blir skillnaden större än 20 cm åt ena eller andra hållet. Och har du inte tid att vänta - sätt i lite till, eller så i något som fyller till dess att buskarna gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon