curman

Jag har en liten fikon som jag undrar över. Köptes förra våren och såg lovande ut. Men...

Så här ser den pyttelilla fikonstackarn ut. Har sett ut så sedan i oktober. I december tappade den sitt sista blad. Jag vet att de tappar blad på vintern men den här är så extra ynklig pga sina mkt torra "grenar". Ska de se ut såhär verkligen? Jag har vant den vid inomhustemp på 20 och extra belysning i veckan, efter en köldknäpp i det kalla men ljusa trapphuset. Så nu har våren börjat för den. Den såg ut såhär innan den kom in, jag vet inte om det syns men den har väldigt torra grenar. Som russin är de, alldeles skorviga och rynkiga.
Små små skott som fortfarande är gröna har funnits sedan i september men ej slagit ut. Inga fikon har kommit än på denna lilla krabat. Ja den har i stort sett varit i det här skicket sen oktober/november. Kan jag göra nåt?
Eller är detta normalt?

Tacksam för kommentarer på denna lilla växtstackare.
Åsa, mälardalen zon 2
Skrapa lite på barken, är det grönt under finns det liv.

Det brukar aldrig vara bra att ta en växt i vila som stått lite kyligare direkt in i torr varm stugvärme då kan grenarna torka och skrumpna bort. Har man inget annat val brukar det gå bättre om man duschar pinnarna och sätter en plastpåse med några små hål i över plantan innan man tar in den i stugvärmen. Ställ sedan växten så ljust som möjligt.
curman
Hej igen. Nej nån torr stugvärme är det inte. Det är ett gammalt hus med stora fönster och 16 grader på golvet så här års. Rått. Har vant den succesivt. Det är lysrörslampor på den nu. Ska skrapa på barken som du sade. Tack för tips!
pelleme
Fikon är ganska sega rackare, så jag tror du har stora chanser att se den få nya blad.

Själv är jag nyfiken på hur mitt fikon har klarat vintern utomhus....
Det visar sig i maj.

Lycka till!

Pelle
curman
Tackar, men jag har nästan tappat hoppet. Den ser väldigt kal ut... Men det är väl bäst att ge den några chanser...
Susanna
Ge inte upp!! Min brukar också se ut så där. Men i april/maj brukar det hända saker!

Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon