Full version: Nytt "blad"
Nettan8
Har en gammal Black and Decker eldriven häcksax. "Bladet" är ganska dåligt o tuggar sönder häcken mer än klipper av den, finns det att köpa nytt blad eller kan man slipa ett sånt själv???
Trädgårdsmåstaren
Hej Nettan,

Jag har själv en obesvarad fråga i den här avdelningen om att slipa sekatörer. Jag har frågat på Plantagen och andra ställen i Eskilstuna där jag bor och i Stockholm där jag jobbar, och ingen visste. dunno.gif

Trädgårdsföreningen i E-tuna föreslog ett ställe i stan som kunde slipa. Jag mailade t.o.m. Fiskars eftersom jag har en sekatör därifrån, men de säger att det är för dyrt att ha reservblad till sekatörerna. Man ska tydligen slänga dem och köpa nytt istället... Men du kan ju i och för sig kolla upp ditt verktyg på nätet, om tillverkaren har blad alltså. Annars föreslår jag nog att du slipar den själv eller lämnar till någon. En del skomakare gör sådant.

Själv skaffade jag en helt ny (dyr) sekatör på Weibulls i Stockholm av märket Felco, som Weibulls också säljer blad till. Den ska jag vara himla rädd om, och rengöra och smörja noggrant.
malcolm
CITAT (Nettan8 @ 16-09-2010, 11:09) *
Har en gammal Black and Decker eldriven häcksax. "Bladet" är ganska dåligt o tuggar sönder häcken mer än klipper av den, finns det att köpa nytt blad eller kan man slipa ett sånt själv???

Elma Maskinservice AB
Hammarby Fabriksväg 23,
120 33 Stockholm

Telefon: 08-714 79 50
Fax: 08-714 79 55
E-post: info@elma.se
Nettan8
Tack för svaren. Ska genast in o kika på deras hemsida..
Får hoppas man även kan hitta någon här nere i skåne som man kan vända sig till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon