|
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på vad jag kan göra av trädgården på framsidan av huset, alltså där insynen från gatan och grannar är som störst. Som det ser ut nu består den av gräs, en björk, gräs, några buskar, gräs och åter gräs... (se bild)  Jag är själv ingen erfaren odlare, och har svårt att komma på några kreativa idéer. Det känns liksom fel (och ostrukturerat) att plantera fler träd mitt i gräsmattan. Vet liksom inte i vilken ände man ska börja. Jorden är väldränerad men ganska lerig, zon 1. Mycket tacksam för alla slags tips, av er kunniga odlare här på odla! MVH/Elin
Roligt att fundera över Elin, och vilken bra bild! (I en trädvårdares ögon ser det också så proffsigt ut att björkens yta är ritad som kronans och inte endast stammens... helt rätt - denna yta blir svår att plantera på för att björkens rötter täcker minst detta område!) Insynen från gatan hindar alltså inte tillräckligt av häggmispelhäcken. Kan tänka mig att den är lite gles också, som den brukar vara - kanske ser man lätt igenom den. Vad är avståndet från huset och häggmispelhäcken och var finns dörrar och naturliga vägar ut till trädgården? Sedan uppstår ju en massa frågor om vad du vill göra i trädgården; om barn ska leka där, om du vill kunna odla lite grödor, om den ska vara ett smycke att beundra eller om du också har behov av att ställa cyklar, tillfälliga arbetsbänkar etc där.
Jag fortsätter... Intill "kryddstigen" med plattor från avrundade hörn av nuvarande utealtan växer nu högt prydnadsgräs. Ett körsbärsträd står i öster med sina höga blommande grenar över altanen, kanske ett rosablommande. Ytterligare en rumsbildning har skapats av rotskott från den befintliga syrénhäcken, som här på nya platsen klipps så att den blir lite lägre men ger insynsskydd när man sitter. Från denna plats och från uteplatsen norr om dagens stenlagda plats skymtar man prunkande grönsakslandet som är upphöjt genom att mängder av löv, hästgödsel, sand och jord lagts på plansen. Ibland när inte tid finns för grönsaksodling låter man jorden vila och sätter endast krassefrö i jorden, som gör att jorden ändå sprakar av färger på sommaren. Intill huset odlas perenner och buskar och där finns lite plats för barnen att sticka ned ettåriga blomster såsom solrosor och annat också. Så länge de var små hade trädgården större gräsyta men nu när de är lite större tycker de också att det är kul med grönsakslandet... Detta naturlitgvis endast som gissningar eftersom jag inte vet vad trädgården är tänkt att användas till och då jag inte vet måtten. Men det är roligt att fantisera om hur fyrkantiga trädgårdar kan få liv!
cinis74
29-01-2004, 08:43
Åååååå va' snyggt Cilla! Blir grön av avund!!! Måste bara få planka några ideer till min egna fyrkantiga trädgård. Är det ok?  //Carina
Självklart! Se upp bara - jag planerar ofta slingriga stigar och "hemliga rum" som inte upptäcks på en gång. Det är inte alla som tycker om det, många vill kunna se hela trädgården från ett ställe.
En sak har jag märkt i planering av trädgårdar: Människan går aldrig rakt. Inte ens korta sträckor. Man går i S-form. Särskilt tydligt är detta om det är något sluttande, då räcker det med 5 meter för att upptäcka att stigen i marken blivit en tydlig C- eller S-stig. Men även i mindre, platta trädgårdar känns det naturligt och vilsamt på något sätt att närma sig ett ställe i trädgården i krökt bana än i en rak.
Bäst är att göra det nya "rummet" (bersån, uteplatsen, odlarstället, cykelstallet eller vad det nu är) först. Sedan lägger man plattor eller stigmaterial när amn ser hur man gått dit under en tid.
Spånade vidare, utan att veta hur det egentligen är naturligt att gå i trädgården. Här ett alternativ med mer gräs kvar, eller plats för grönsaksland om man vill. Från den inglasade altanen ser man nu den vackra kryddspiralen, som man också går förbi vart man än ska i trädgården (en kryddspiral doftar och blomstrar och är härlig att nypa örtkryddblad ifrån). Äppelträdet (eller kanske valnötsträdet) får breda ut sig ordentligt och utgöra insynsskydd. Garageinfarten i väst bäddas in av tre rönnar som står diagonalt och lite kurvigt längs gångstigen. Mellan rönnarna och infarten rosor av den lättskötta sorten, t ex rosa rugosa i olika färger som blommar länge och doftande, och som bildar täta buskar. Prydnadsgräset är av den höga sorten och kantar stigen, eller byts ut i söder mot en frukthäck.
Vad duktig du är Cilla!!!!! Du kan verkligen tänka i andra banor än vad jag kan...
När man ska gå in i vårt hus går man uppför garageuppfaretn, och genom den inglasade altanen. I övrigt håller vi till mest på baksidan av huset, mycket p.g.a. att där är mindre insyn.
Alltså har vi hittils inte gått så mycket överhuvudtaget på framsidan. Jag har funderat på att försöka göra framsidan lite mer spännande (och inte så fyrkantig!), och liksom inte göra hela gräsmattan överblickbar på en gång.
Jag gillar speciellt din idé om att flytta ut paradisbuskarna, detta gör ju samtidigt altanen större, p.g.a. att den inte blir lika stängd!
Även idéerna om fruktträdet, rönnen och rosorna föll mig helt i smaken. Får man dessutom bort buskarna från altanväggen får man ju ett topp-söder-läge för en solig rabatt.
Hur länge tar det, ungefär, då man planterar ex. ett fruktträd från plantskola innan det får någon storlek att tala om?
Jag förstår fakitkst inte varför jag alltid automatiskt tänker "fyrkantiga" rabatter. Det är ju mycket smartare och snyggare att göra dem i rundare, svepande former!! Det ger verkligen trädgården ett mer naturligt och mjukare intryck.
Jag ska sätta mig med dina idéer och fundera vidare.
Jag vill ge ett stort tack till dig, Cilla som lagt ner mycket jobb på att ge mig inspiration. Tack för alla idéer! Du är Jätteduktig!!!!
Många hälsningar /Elin
vickeva
29-01-2004, 22:24
Hjälp vad duktig du är Cilla, vänta bara, nu kommer alla som har lika dålig fantasi som jag att lägga in våra trädgårdar och se vad du kan göra av dem... vad tar du betalt???
Kul att den inspiration denna bild gav mig också kunde inspirera er! Jag är långt ifrån proffs på det här men det inspirerar mig och jag får uppdrag av den här typen allt oftare i trädjobben. När man ska plantera träd måste man tänka rumsligt och då inspireras man att skapa miljöer kring dem som gör att både de och människorna trivs ihop... Lägg in alla möjliga bilder på trädgårdar Vickeva, jag vet att många här tycker det är roligt att spåna! Elin: Jag fattar inte riktigt hur man går in och ut i altanen och varifrån man kommer in i trädgården. Var finns dörren på altanen och var går man mest naturligt in från garageuppfarten? För att man ska spåna mer sereiöst behöver man ju också veta vad trädgården ska användas till; barnlek, verkstadsyta, cykelstall, prydnad, grödor mm och när man använder den mest (kanske bortrest stora delar av sommaren t ex). Liksom hur stora ytorna är. Ett äppelträd blir ca 10 meter brett som fullvuxet! Ett äpple/päronträd tar ca 15 år i zon 1 innan man uppfattar det som ett träd med svalkande, böljande krona med nedtyngda fruktgrenar, men redan efter 5 år får man känslan av ett miniträd som kommer bli stort. Fullvuxet är ett fruktträd vid 40 år. Det är med dem som med oss, fast de kan leva mycket längre...
Hej igen! Såhär går man från gatan in i huset.  Alltså sneddar man över lite av gräsmattan som blir rätt sliten... Din "Stig" från gatan till altanen var ingen dum idé. Det är ju den närmaste vägen om man flyttar buskarna... Det här med fruktträd är svårt tycker jag. Visst är det otroligt vackert med ett gammalt äppelträd, tjocka knotiga stammar och i full blom! Men 40 år.... Visst "planterar man ett träd för nästa generation", men... det vore ju kul om man själv fick behållning för det. Jag är inte så kunnig angående träd, men finns det mer snabbväxande sorter, men som ändå inte blir för glesa? Hur blir det t.ex. om man stammar upp en syrén? Jag lämnar över ordet till trädexperten!
kerstin z5-6
30-01-2004, 15:22
Om man har en västerbottnisk öken " dvs oändligt med gräsmatta och inget mer måste man tänka lite i samma banor som du . Även om ytan skiljer är problemen desamma - brist på träd -avskiljare -rum . Plantera helst "igår" det du vill ha-10 år går jättefort medan du väntar på Cillas snabbväxande träd ska du inte heller glömma de höga perennerna -som häckar , rumsavskiljare , insynsskydd Ex på sådana nervissnande häckar är tex Rostflockel i rosalila skya på 1. 60, eller Crambe cordifolia som blir en mer än meterhög vit brudsöjeblommande "buske"-bra som solitär . Spaljeer med clematis och klätterrosor ramar in fint. Gruppera i stället för att sprida ut -vilket ju Cillas bilder är ett lysande exempel på Lycka till
andreas i uppsala
30-01-2004, 17:26
kerstin, snälla byt visningsbild(till den gamla).Man känner knappt igen dig längre.
En plan, fyrkantig gräsmatta ser sliten och trist ut där man går, medan en upptrampad stig i ett mer naturlikt, lite kurvigt trädgårdslandskap är vackert. Om man inte vill lägga om stigarna i trädgården kan man testa att låta gräset växa upp på sidorna om stigen ca 30 cm brett. Man lämnar helt enkelt stigen + 30 cm på varje sida när man klipper. Ofta kommer ängsblom upp och även våra vanliga grässorter blir vackra när de blommar. Istället för en sliten gräsmatta har man utan att göra någonting fått en upptrampad ängsstig kantad av blom! Och denna är lätt att "kröka till" också¨. Nästa år man klipper lämnar man gräset i en mer S-liknande form, och vips börjar man gå i mitten av denna. Gräsplanen börjar få liv. Genom att släppa upp gräset på vissa ställen kan man också testa var man i framtiden vill ha rabatter, skapa avskiljare till rumsmiljöer och var man ska plantera buskar och perenner som insynsskydd. Lämna några cirklar eller andra lite rundade former och kör runt dessa med gräsklipparen så ser man så småningom var det kan bli naturligt att plantera i framtiden. För att testa var träd ska stå kan sätta upp höga föremål, t ex stötta en stege så att den står rätt upp. Kolla hur skuggorna faller i trädgården och tänk på denna skuggas bredd när trädets krona växer, kolla hur det känns att gå invid stegen där den står placerad och hur det ser ut inifrån. Själv använder jag armeringsjärn för detta, och sätter ut flera stycken så att man ser både kronans höjd och bredd. Men det är ju inte alla som har sådana hemma, och en stege går lika bra, särskilt om man förlänger med blompinnar och får känslan av höjd i trädgården. Snö i trägården är heller ingen dum idé för trädgårdsplanering. Gå i en tänkt nydragen stig i snön. Ställ stolar eller annat längs denna nya stig. Hur ser dragingen ut? Kan det kännas naturligt att plantera buskar så här längs stigen? Aha Jenny, jag tolkar det som att dörren till glasade altanen sitter här på bilden, och att man gärna vill gå ned för garageuppfarten innan man går in i denna del av trädgården. Att man går i 90-gradersvinkel in är för att buskarna är i vägen. Ny skiss som i steg är mindre arbetskrävande och gör att buskar utgör insynsskydd till dess att träden växer upp. Huvudidén är att man så tidigt som möjligt ska vilja gå av garageuppfarten och in i trädgården till altanen. Buskarna är flyttade så att ett "rum" skapats mellan hus och insynen från söder. Bygger man om så här får man akta sig för att lägga gången och buskarna längs husets södersida rakt - då upplever man det som en stel vägg från huset sett inifrån.
CITAT Jag är inte så kunnig angående träd, men finns det mer snabbväxande sorter, men som ändå inte blir för glesa? Hur blir det t.ex. om man stammar upp en syrén? Om du har en liten trädgård är det viktigt att kunna gå under trädkronorna, åtminstone på den sida av trädet där det är naturligt att gå eller om du vill klippa gräs under träden. Därför "stammar" man upp träd, dvs tar bort de nedersta grenarna tidigt i trädets liv på den höjd oich den sida/sidor man vill kunna sitta under eller gå. Man kan säga att träden blir "glesa" nedtill och täta upptill om de inte står på ställen där man aldrig behöver komma under dem. Under träden kan buskar växa, särskilt om man som du har buskar som redan etablerat sig och när träden planteras senare. Vanlig bondsyrén är ingen höjdare att stamma upp, stammarna blir inte så vackra som man vill, men däremot finns kultiverade syréntyper på stam som blir som lägre träd. Andra lägre träd är hagtorn, prydnadsaplar, prydnadskörsbär. Men även här är ju tätheten i kronan en bit upp. Snabbväxande träd finns många, här en artikel om några http://www.odla.nu/artiklar/snabbvaxande-t...vfallande.shtml. Se upp för salix och populus om du har vatten- och avloppsledningar i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|