Full version: Mitt citronträd
rosita
Mitt citronträd från kärna är nu ca 5 år och jag hoppas på blommor och frukt till våren. Jag tänkte låta det stå ute tills det fått frost och sedan övervintra det i växthuset (minst 5 grader). Tror ni det finns en chans att det blommar då?

[attachment=54931:Citron_f...a_4_5__r.jpg]
Alexander-VG-zon3
vacker citrus du fått fram

varför utsätta det för frost ?

frost är inget citroner behöver för att sätta knopp. lite höstsvalka däremot kan få dom att sätta knopp till vintern-våren. dock om jag ska vara ärlig så för att få blommor får man nog vänta sig närmre 10-20år. ditt citronträd är nog fortfarande för ungt för att blomma. men man ska aldrig säga aldrig det kan ta bara 5år innan det blommar.
rosita
Okej, flaxss... jag tänkte att det var en bra måttstock att sätta in den när första frosten kommer, men det behövs kanske inte för att främja blomningen... jag tar kanske in den när det blivit närmare 0-strecket.

Jag känner liksompå mig att det skulle kunna vara dags för den att blomma och jag hoppas att jag har tur shy.gif

Jag vet att det kan dröja lääänge innan blomning, kanske inte ens någonsin no.gif För att inte fresta mitt tålamod, så har jag köpt ett citronträd i våras och på det växer det nu ca 15 citroner och jag hoppas att de klarar vintern.
Alexander-VG-zon3
ja när nätterna börjar gå ner mot +2c 0c. är det dags att ta in de flesta citrusar.

även jag hoppas att din citron vill blomma. vill man ha frukt och mycket blommor är det såklart bättre att köpa ett som redan är ympat och klart och har åldern inne.

det ska nog gå bra med frukten i vinter. skulle den ev fälla frukt så är det ju att nått är fel. och orsakerna kan vara många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon