ThomasJ
Hej

Har samlat på mig lite olika växter som jag inte har något namn på. sad.gif

Då borde detta fora av experter kunna lösa dessa gåtor. Det finns bilder under mitt album, i "Fönsterbrädan".

Det skulle vara trevligt att veta deras namn, så man kan kolla upp hur de skall skötas om osv.

Har några (många wink.gif) fler, lägger upp dem en annan gång.

Tack på förhand.

//Thomas
Sylvia
Nummer två är Apteria cordifolia 'Variegata'. Den blomamr med små lila tofsblommor.
Resten får Suckulent-Ingrid eller någon annan som är haj på sådana, ta!
Ina
Ettan ser ut som någon rödbrokig variant av Crassula ovata, Paradisträd, fast jag är inte säker... unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Tvåan är en variegerad Portulaca afra :-) se t ex här;
www.grossipiantegrasse.com/ schede/bc_01_big.htm

Växt 3 ser ut som Aeonium och liknande och ähum resten har jag itne odlat själv men det är inget ovanligt utan finns med i suckulentböcker Crassulaceae-familjen ser det ut som .... hmm.

Hälsar Ingrid lite skamset
lolo
Hej! Här får du en länk från Holmsunds blommor. Håller med föregående talare om att det rör sig om Crassulaceae. Samtliga är succulenta, dvs lagrar vatten i bladen. Äger själv flera av dem och de är suveräna krukväxter på många sätt. Tål sommarens söderfönster med starkt solljus utan problem och vill "glömmas bort" i flera veckor - perfekt för den som åker bort på semestern osv. Se länk:http://atlanta.norr.worldnet.se/blomsterhornet/nyheter.qry?function=detail&Layout_0_uid1=33057.
mvh Ann-Louise i Lycksele
smile.gif
ThomasJ
Tackar så mycket tillsvidare..

Har skrivit in namnen på bild 2, så den avsers vara avklarad. smile.gif

Kom gärna med flera förslag till namn, så kan man kolla upp dem i böckerna hemma eller på bibblan.

Kommer flera bilder som sagt när jag har fotat dem. smile.gif

//Thomas
ThomasJ
Tillägg:

Växten på bild 3, är jag speciellt nyfiken på, dels tycker jag den dricker väldigt mycket vatten för att vara en suckulent (alltså att bladen blir "bruna" och vissnar om den inte vattnas), men jag kan ha fel.. huh.gif

Sedan har den en kraftig, lite hårig stam, tar man på den med fingrarna blir det "märken" där håren försvinner.. Tänkte om den tar skada av att beröras.unsure.gif

//Thomas
Ramona
Hej
Jag skulle tro att det är någon typ av trädtaklök, är inte säker ! Men det går ju alltid att kolla.
Hälsningar Ramona
zaaritha
Ser ut som rumstaklök..........
M-B
zaaritha
Jag menar alltså nr 3.
M-B
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon