När jag kom hem igår sen kväll, såg jag ett par ögon i billjuset. De visade sig tillhöra en större räv. Jag har en 13-veckors kaxig kattunge och grubblar på om räven kan ta kattungen som älskar att busa på tomten på sena kvällen. Kattungen är en fena på att klättra och tomten är full av träd. Tror ni det är någon fara? Jag bor "stan" och inte särskilt lantligt.
theseraphim
17-09-2010, 09:18
De tar lätt en kattunge om det vill sig illa. Hade en katthona på elva år som jagade rävar:-)
Ha, ha det hade jag velat se! Kissungen är tjej och ganska kavat sådan.
fuchsian
17-09-2010, 09:41
Det är väl en rätt ung katt du har? Jag skulle nog vara på min vakt. Har erfarenheter där rävar tog vårt lilla lammunge, sedan var räven i fajt med vår hund som var bunden i ett löplina, vi vaknade av att hunden skrek, men den överlevde.
Vår katt hade ungar och det blev så att räven tog med sig en och lämnade kvar en ijälbiten unge och den tredje kom fram någonstans när kattmamman gick runt och ropade på dom.
Vi bodde då mitt i skogen nästan. det fanns bara vår lilla gård och bondens åkrar, men laggorn låg vid skogskanten, men den räven satt de gubbarna i vakt rätt länge innan de kunde knäppa den. Som tur var, var hönsen inne under nätterna, men den räven hade varit även hos bonden och tagit mest hönor.
Jag var orolig och rädd, men jag var då endast 5-6år, men vad hände då kan hända också idag.
Kattmamman blev nog riven av den eller av andra katter, men hon var en överlevare. ...fuchian...
Rävar kan ta även vuxna katter om det vill sig illa, men vanligen underviker de det, pga skaderisken. De flesta vuxna katter kan nog jaga räv, men mest för att räven inte tycker det är lönt att slåss. En liten kisse-unge skulle jag vara försiktig med...
Håller med, var försiktig! Även vuxna katter kan bli tagna av räv så en kattunge är definitivt i riskzonen.
theseraphim
17-09-2010, 12:02
Glömmer aldrig den sommaren katten jagade rävar. Vi hade fått två rävar på besök förmodligen ungar men de var ändå stora, så inga småvalpar direkt. Förmodligen hade de blivit av med sin mamma lite för tidigt för de tydde sig lätt till människor och följde efter en när man gick ute o plocka svamp o grejer. Katten tyckte inte riktigt lika mycket om de två nykomlingarna och stirrade arg på dem genom rutorna varje gång de var på gården. Så en gång lyckades hon smita ut genom dörren när de var framme och mumsa korv och då satte hon en jäkla fart o jagade dem en bra bit upp i skogen, efter det dröjde nästan en vecka innan de kom tillbaka och då sätte de sig vid tomtgränsen först för att se om de såg katten.
sqrulan
17-09-2010, 14:55
Om jag vore dej Piela så skulle inte lillkisse få vara ute ensam på sena kvällen för räven är det en enkel match.
Min gammel katt nu 16 år hoppade från altanräcket ner på en rävstackare och klöste fast sig på ryggen, den flydde fort som attan medans kattgubben satt fastklöst på ryggen och skrek som en galning. Räven är inte rädd för små kattungeklor men gammla katter har den respekt för, dom anfaller oftast ögonen först. Såg en gammal katt mamma med små bebbar som anföll en hund en gång och det var inte trevligt, hon blev helt vansinnig!
Kan upplysa om att kattungen var tveksam till att gå ut idag. Hon kände väl att det luktade räv! Jag har själv vuxit upp på landet och "Smilla" är bondkatt från gården hemma. KattMorsan hennes har varit villig att ge sig på besökande hundar flera gånger så föräldrarna har fått jobba hårt. Hon har en rejäl försvarsinstinkt! Skulle jag ha henne här skulle jag alls inte vara rädd för räven. Hon skulle flyga på densamma utan tanke på liv eller lem. Jag tror att katten skulle vinna den fajten. Det är inte klokt vilken tiger det bor i en katta med kattungar. Jägare också för den delen. Råttor och sork lever farligt när hon har ungar!
malcolm
17-09-2010, 17:50
Klart att räven kan ta katter, både unga och vuxna djur men jag såg ett inslag från Animal Planet en gång hur en katt skrämde bort en björn fast det lär väl höra till ovanligheterna.
mimmi 1
17-09-2010, 18:36
nja... det är ju faktiskt så, att många rovdjur aktar sig för katter, därför att katten koncentrerar sin attack på huvudet, och klöser ut ögonen.... och av någon anledning vet de stora djuren det!! kallas väl instinkt kanske

men jag skulle nog inte ha min lilla katt ute om det fanns räv i närheten ändå....
Kan tala om att föra vintern hade vi en räv här på landet som gick omkring i byn,en kväll när jag skulle gå ut satt den utanför verandan och nosade på min ljuslyckta samtidigt kom katten vår ut (han var då 9 år)satte sig på trappan tittade på Räven som satt bara två meter från oss sen reste sig katten och gick i väg han noterade knappt Räven,någon dag efter frågade vår ganne on vi set till vår katt,jo då han var ju hemma!då hade grannen set vår katt sitta uppe på sin jordhög och Räven satt neranför,den Räven var absolut inget hot mot katten här,kan säga att vår katt är ganska stor och väger 7 kilo.Kattungar ska man nog ha uppsikt över för de utgör inget hot mot Räven och är därför ett lätt byte för en Räv som är hungrig,små katter kan nog vara potentsiella byten men det är högst sällan som en Räv tar en katt ,min man är uppvuxen på landet och de hade katter hela sitt liv och ingen av dom dukade under för Räven.Katter har få naturliga fiender ute ja det skulle vara människan då och bilar.
Hos oss tog räven min favvokatt

en hane i sina bästa år. Han friade till en hona som inte var så intresserad och missade väl räven. Räven missade inte honom, han skrek så det skar genom märg och ben.. Katten klarade sig inte.
En räv anfaller aldrig en vuxen katt om katten är vänd mot räven. Vänder den däremot baksidan mot så kan det hända att räven ger sig på den.
Vi har en räv här som just nu gör livet surt för mina ankor.

I och med att den är här så hålls katterna inomhus på natten. Är inte så orolig för Bengts del, han har visat vad han går för när det gäller rävar & minkar, men de två små är fortfarande bebisar.
Vill de slåss med rävar så får de allt vänta ETT BRA TAG! De har inte en chans mot en räv medans de fortfarande är små.
Kurt är 5½ månad och Morgan är bara 3½ månad.
Mina pojkar

får hålla sig inne ett bra tag till. Rävuslingen ska avyttras

innan jag ens tänker fundera på att låta dem vara ute kvälls- och nattetid.
Håll du den lilla inne.
varghem
30-09-2010, 06:55
Våra 2 katter blev tagna av räven. Vi har många rävar på åkrarna runtomkring.
Det var vuxna katter
ja om någon set med egna ögon att Räven tar vuxna katter så är jag med på det !annars måste jag säga att jag tvivlar starkt på att räv ger sig på vuxna katter.Har en känsla av att det mest är en skröna.
Jag har hört det, det räckte för mig.
Har sett stallkatterna bli jagade av räven. Flera gånger. En av katterna hittades halvt uppäten på åkern. Inte så troligt att en frisk katt i sina bästa år självdör helt plötsligt så att någon kan kalasa på den. När de har blivit påkörda har de släpat sig hem, men den kan ju ha blivit påkörd och korpen har flugit den till åkern. Jag hade i allafall inte litat på att de inte tar katter, för mig har det hela livet varit självklart att räven tar katter har inte ens funderat över att det inte skulle kunna vara så!
Eller så har ni tipsat era katter att aldrig vända ryggen till kanske

Även en katt kan ju faktiskt brista i uppmärksamhet...
Skulle vilja säga att då är Räven jäkligt utsvulten om den ger sig på katter för den huvudsakliga födan för en räv är sork.Men är det småkatter så kan de säkert ta dom men då är det nog kris i matväg.Tror inte Räven ger sig på storvuxna katter som vår katt som väger en 7 kilo,här brydde sig varken Räven eller katten om varan överhuvudtaget ju.Ju mer sork det finns dessdå fler Rävungar överlever en sommar ,liksom rovfåglar med ungar om det är ett sorkrikt år.
zaaritha
03-10-2010, 01:17
Räv kan ta rådjurskid--så; en kattunge är ju bara en munsbit!
Tyvärr!
Katter är ganska snabba och kan klättra i träd, ett kid när det är nyfött kommer inte så långt och är därför ett lättare byte.
huskatt
13-10-2010, 08:01
-Jag skulle ta in kattungen om natten.Hade en väldigt mysig o trevlig katt på 5år,som helt plötsligt försvann.Måns var kastrerad o var inne/utekatt.Han var van med hundar o inte rädd.Försvarade sitt revir mot andra vildkatter.Vi bor på landet o det finns räv här.Kanske träffade Måns en hungrig räv som tog honom...
Kul med så mycket svar i tråden! Kattungen är numera inne på kvällen. Hon är drygt 4 månader nu och när hon är ute är hon mer högt än lågt. Men jag aktar henne för räven som strosar på byn. Jag har växt upp på landet och har varit med om att katter försvunnit. Men det har aldrig gått att bevisa att de tagits av räv. Det har ofta varit yngre kattkillar (okastrerade) som gett sig ut på vandring och sedan inte kommit hem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.