CITAT (Myosotis @ 17-09-2010, 12:14)

Alltid i vallokalen. Förtidseländet borde avskaffas. Är man bortrest eller nåt kan man få ansöka om brevval, annars ser jag inte vitsen med det hela. Hörde på radion häromdagen att man t.o.m. kan ångra sig

alltså hur kan man ens komma på tanken att förtidsrösta utan att vara säker på vad man ska rösta på?!

Jag har bara förtidsröstat en gång i mitt liv, 1985, då vi var i Italien på valdagen. Anser att det är lite av en "högtidsdag", som bör markeras... Däremot så tycker jag visst att det är OK att förtidsrösta. Allt som ökar tillgängligheten och därmed valdeltagandet är av godo. Tycker också att det är helt OK att man får ändra sig...
CITAT (herkules @ 17-09-2010, 11:58)

när räknas de röster som inte kommer från vallokalerna på söndag?
Alla de förtidsröster som hinner fram till vallokalerna till vallokalen kommer att läggas i valurnorna kl 20 på valdagen (under förutsättning att personen inte röstat på valdagen) och räknas tillsammans med de andra rösterna. Övriga röster, de som avgivits på annan ort under valdagen eller av annat skäl (t.ex. en del utlandsröster) inte kommit fram, räknas normalt på onsdagen. De brukar lite oegentligt kallas "poströsterna"..