Full version: Hur röstar du
aanderss
Förtids röskar du
fuchsian

Det gör jag alltid och i rätt god tid. ....fuchian....
Anma
Lite olika. Röstade igår när vi ändå skulle ner och lämna budrösten från farfar.
aanderss
brukar bli i val lokalen
mamamaggan
I vallokalen för det mesta , ihar hänt några gånger att jag röstat i förtid när man inte skulle vara hemma på valdagen.
Gillan
Inte för att jag har något emot att förtidsrösta, men av tradition så går jag till vallikalen på söndag. det känns helt enkelt bäst så smile.gif
herkules
när räknas de röster som inte kommer från vallokalerna på söndag?

Myosotis
Alltid i vallokalen. Förtidseländet borde avskaffas. Är man bortrest eller nåt kan man få ansöka om brevval, annars ser jag inte vitsen med det hela. Hörde på radion häromdagen att man t.o.m. kan ångra sig wacko.gif alltså hur kan man ens komma på tanken att förtidsrösta utan att vara säker på vad man ska rösta på?! thumbdown.gif
Anma
CITAT (Myosotis @ 17-09-2010, 12:14) *
Alltid i vallokalen. Förtidseländet borde avskaffas. Är man bortrest eller nåt kan man få ansöka om brevval, annars ser jag inte vitsen med det hela. Hörde på radion häromdagen att man t.o.m. kan ångra sig wacko.gif alltså hur kan man ens komma på tanken att förtidsrösta utan att vara säker på vad man ska rösta på?! thumbdown.gif

Ja det är ju obegripligt. Att man får ångra sig.

Hände en sak i vallokalen. Personen som skrev in mitt valnummer vände på ett par siffror, det var ju tur jag såg det, men vad hade hänt om detta inte uppdagats? Skulle mina röster blivit ogiltiga?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 17-09-2010, 12:14) *

Jag har bara förtidsröstat en gång i mitt liv, 1985, då vi var i Italien på valdagen. Anser att det är lite av en "högtidsdag", som bör markeras... Däremot så tycker jag visst att det är OK att förtidsrösta. Allt som ökar tillgängligheten och därmed valdeltagandet är av godo. Tycker också att det är helt OK att man får ändra sig...

CITAT (herkules @ 17-09-2010, 11:58) *
när räknas de röster som inte kommer från vallokalerna på söndag?

Alla de förtidsröster som hinner fram till vallokalerna till vallokalen kommer att läggas i valurnorna kl 20 på valdagen (under förutsättning att personen inte röstat på valdagen) och räknas tillsammans med de andra rösterna. Övriga röster, de som avgivits på annan ort under valdagen eller av annat skäl (t.ex. en del utlandsröster) inte kommit fram, räknas normalt på onsdagen. De brukar lite oegentligt kallas "poströsterna"..
Anki på Öland
Har aldrig varit i en vallokal, har alltid poströstat - och aldrig ändrat mig när jag väl röstat!!
Piccante
CITAT (Anma @ 17-09-2010, 12:15) *
Ja det är ju obegripligt. Att man får ångra sig.

Hände en sak i vallokalen. Personen som skrev in mitt valnummer vände på ett par siffror, det var ju tur jag såg det, men vad hade hänt om detta inte uppdagats? Skulle mina röster blivit ogiltiga?

Jag tycker det är bra att man får ånga sig. Har hänt att personer glömt kryssa person eller att valsedlar inte fanns när de skulle förtidsrösta på annan lokal.
Anma
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 19:18) *
Jag tycker det är bra att man får ånga sig. Har hänt att personer glömt kryssa person eller att valsedlar inte fanns när de skulle förtidsrösta på annan lokal.

Jamen, tänkte inte på det! smile.gif Du har ju alldeles rätt.
Motti
Önskar att man kunde rösta över internet!men de jobbar visst på det hörde jag ,problemet verkar vara att skydda identiteten på den som röstar personuppgifter osv.Fast det har sin charm att åka till vallokalen och rösta också plus att man får träffa en del politiker personligen.Lite svårt nu när vi flyttat från en stad till en annan,här i Nässjö vet man inte så mycket om sina politiker som man gjorde i Jönköping.
zaaritha
Förtidsröstade i går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon