Jan af Lisö
Nu har en ny lista komit ut hos Magnoliastore:
http://www.magnoliastore.com/en/prices/menu/prices

Trycker man på "more info" kan man se lagerstatus.

Min favorit, 'Blushing Belle', finns i lager !!!

Gör era beställningar asap, rariteterna brukar gå åt snabbt !!!

Jag ser att de har:
'Big Dude' med blommor med 30 cm i diameter
'Daybreak' som anses vara en mycket fin magnolia

mfl
skogstroll
oj oj tack för tipset!
Huggorm
Man kanske skulle gå ihop några stycken för att dela på frakten och få rabatt?
Monaxe
Fanns många fina sorter där...Sweet Merlot såg väldigt läcker ut...
Huggorm
Om Magnolia acuminata 'Patriot' står det så här:

CITAT
A colchicine treated octaploid (304 chromosomes) of M. acuminata, by--.August Kehr. 1999 Leaves larger and branches thicker than typical. Not for use as an ornamental.

Vad innebär det här lite mer i detalj, och vad har dom tänkt att man skall ha den till om inte som "ornamental"?
Janne56
"A colchicine treated octaploid (304 chromosomes) of M. acuminata, by--.August Kehr. 1999 Leaves larger and branches thicker than typical. Not for use as an ornamental."

Såvitt jag förstår betyder detta att denna form av M. acuminata är behandlad med colchicin. Detta är ett gift som finns hos tidlösan och som framkallar kromosomförändringar hos växter. Normalt har ju alla varelser dubbel kromosmuppsättning = diploida. Denna form av M. acuminata har tydligen åttadubbel = octaploid kromosumuppsättning och är alltså egentligen ett "missfoster". En sådan form kan avvika mycket från normalformen och har normalt svårt att klara sig i naturen. Eftersom den är "not for use as an ornamental" så har den kanske svårt att klara sig i en vanlig trädgård också. Eller annars kanske den helt enkelt ser ut som stryk.
Jan af Lisö
Magnolior behandlade md colchicine brukar ha större blommor och starkare färger, t.ex större och mer mörkgröna blad.

Det är dock oklart om det gäller även i kalla nordiska klimatet, likaså om förändringarna är bestående.
Alexander-VG-zon3
oj det visste jag inte att man gjorde, varför gör man det ? för att det blir snyggare och säljer mer ?

men om det inte är bestående, är det inte till att luras lite då ?
Huggorm
Men vad menas med att det inte är bestående, återgår tillväxten till ursprunget eller är det fröplantor som återgår? Intressant hur som helst, och lite skrämmande. Det är ju genmodifiering.
Jan af Lisö
Kan inte svara på frågorna bättre än så, har bara läst diskussioner på magnoliaforumet och har gjort denna tolkning. T.ex så hade magnolia Colossus (colchicine behandad) dubbel uppsättning tepaler jft med vanlig sieboldii, men inget som förekom i kalla norden.
Alexander-VG-zon3
men Colchicine är väl nåt som ändrar muterar/cellerna. då borde det bestå i växten, väl ?

snabb läste lite på Wikipedia (Wikipedia är väl inte bästa referens)
http://en.wikipedia.org/wiki/Colchicine
Janne56
Genförändringen som uppstår efter behandlingen med colchicin är bestående. Den aktuella sorten med åttadubbel kromosomuppsättning kommer alltså att ha sitt kromosomtal hela livet.
Jan af Lisö
Eftersom det verkar att jag har skapat lite förvirring här genom att uttala mig om sånt som jag inte är expert på, så bifogar jag delar av ett ínlägg från en lång diskussion i magnoliagruppen på Yahoo:

When inducing polyploidy with colchicine, I once read that oftenonly one of the three histologic layers of cells in a plant becomespolyploid (I don't use all the Latin words here since I would have tolook them up and it'd take an hour). That means that a plant can haveseveral ploidy levels at once, depending on where on the plant onelooks. Often, it seems that if there is a level of normal cells left, thesemay in time take over and make the plant 'normal'.Another important aspect is, I think, that the cells involved in makingpollen and seeds are connected with a certain one of these histologiclayers. If that particular layer is left diploid, the "polyploid" plant willstill give offspring with normal chromosome numbers.

Janne56
Citatet tyder på att det kan bli olika kromosomtal i olika cellskikt efter colchicinbehandlingen. Detta har jag inte hört talas om, men det kan säkert vara riktigt. Man gör ju ny forskning hela tiden och man upptäcker nya saker. Kromosomförändringar gör man ganska ofta. T.ex. har man för ganska länge sedan tagit fram en triploid (tredubbel kromosomuppsättnnig) aspvariant - jätteasp - som växer fortare än vanlig asp. Detta för att få fram mer snabbväxande aspskog. Det finns också triploida äppelsorter som ger större äpplen men som inte duger som pollenlämnare.
Huggorm
CITAT (Janne56 @ 23-09-2010, 10:26) *
Citatet tyder på att det kan bli olika kromosomtal i olika cellskikt efter colchicinbehandlingen. Detta har jag inte hört talas om, men det kan säkert vara riktigt. Man gör ju ny forskning hela tiden och man upptäcker nya saker. Kromosomförändringar gör man ganska ofta. T.ex. har man för ganska länge sedan tagit fram en triploid (tredubbel kromosomuppsättnnig) aspvariant - jätteasp - som växer fortare än vanlig asp. Detta för att få fram mer snabbväxande aspskog. Det finns också triploida äppelsorter som ger större äpplen men som inte duger som pollenlämnare.

Men visst är det skrämmande, till slut har man ju skapat en "superväxt" som inte går att stoppa, som kommer sprida sig ohejdat och tränga ut annan växtlighet. Eller blir dessa växter sterila? När det gäller aspen sprider den sig ju med rotskott, så den skulle kunna bli svår att stoppa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon