|
Hej, nån här som har erfarenhet av att vaccinera sig mot kattallergi? Tar det lång tid, fungerar det? hittade den här artikeln när jag sökte http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/aller...ticle7105562.ab men den verkar inte vara ute på marknaden än. Till saken hör att jag blivit adopterad av en katt som vägrade att ge sig av. Jag har haft honom i förrådet under sommaren och trakasserat min omgivning efter någon som kan ta hem honom. Det är min första kattbekantskap, och han är helt underbar. Kelen och rolig, gör sig till medelpunkt i varje fest vi har haft i trädgården. Jag har fått napp på en bekant till en bekant som har gård, men detta är ingen stallkatt. Han ser bestämt ut som om han vill ligga i en soffa och titta på tv. Och gå ut bara när det är fint väder, eller när jag påtar i trädgården. När det regnade igår så satte han sig på fönsterblecket och jamade, vi satt därinne och åt middag. På fyra månader har han inte lämnat tomten förutom när vi har tagit promenader, då hänger han på. Jag vill verkligen inte avliva honom, och alla katthem och hela bekantskapskretsen har blivit tillfrågad. Min tanke nu är om det ändå inte vore möjligt att jag och sambon vaccinerade oss... han skulle väl klara en vinter i förrådet om vi sätter in en elektrisk kattlucka och bygger ett isolerat hus därinne. Nu så blir han trakasserad av vildkatter som märkt att det finns mat i förrådet. Men helst hade jag velat hitta en liten snäll pensionär som kan klappa honom hela dagarna, han är så väldigt social.
Har du försökt med att sätta upp lappar i din affär med bild på katten ?kanske någon känner igen katten eller kanske någon vill ta hand om honom !svårt att hitta några katthem som har plats nu alla är överfulla.Kan bli en tuff vinter för katten om han ska vara ute.Finns ju Kattsiter på nätet också där man kan fråga om någon är intresserad av den att läga in en bild underlättar ju.Svårt med kattallergi det är ju saliven och hudavlagringarna som allergiker reagerar imot och det är inte så lätt att hålla bort inne,tror inte det finns någon ultimat allergimedicin mot kattallergi tyvär.
CITAT (Lavin @ 17-09-2010, 13:33)  Hej, nån här som har erfarenhet av att vaccinera sig mot kattallergi? Tar det lång tid, fungerar det? hittade den här artikeln när jag sökte http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/aller...ticle7105562.ab men den verkar inte vara ute på marknaden än. Precis som du säger så finns inte detta läkemmedel ute på marknaden ännu, det är fortfarande på forskningsstadium Idag finns det sk "allergivaccination", hyposensibilisering (ASIT) att tillgå, vilket ges i sprutform under 3 år var 6:e vecka. Finns även lite annat att tillgå, ex smälttablett under tungan i 3 år DAGLIGEN, men det finns än så länge bara för gräs. Men varför vill du ha behandling? Är du kattallergisk? I så fall är det mycket olämpligt att ha katt under tiden man genomgår behandlingen, eftersom det är mycket svårt att styra doseringen om man dessutom får katt "i natura" Man ger aldrig sk allergivaccination förbyggande för att undvika att en ev allergi skall bryta ut. Till det är det alldeles dyrt och tidskrävande både för dig som patient och för den som behandlingar dig.
Precis som Monaxe, undrar jag, om du och din sambo redan ÄR allergiska eller tror att ni BLIR allergiska mot just katt ?
Jag vet inte hur gammal / ung du är, men de flesta som är födda FÖRE 1970-75 eller så, verkar inte ha allergier mot djur i nån större utsträckning. (Personligen tror jag att vi började tvätta oss och hemmet ALLTFÖR noggrannt i slutet av 1970-talet och därför inte får alla "fula" bakterier och allergener när vi är små, men det hör förmodligen till en annan tråd ...)
OM ni inte redan ÄR allergiker, varför tror ni att ni ska bli allergiska ??
det här med djurallergi uppstog när vi slutade att ha husdjur hemma.För hade de flesta katt eller hund kor häst höns osv.Sen kom lägenhetsamhället då vi slutade att ha husdjur som katt och hund i stort set ,efter det så dök alla allergier upp eftersom de flesta barn i dag inte växer upp med djur och har då inte heller skaffat sig den imunitet som man får när man växer upp med djur.Min dotter har tre bern från 1 år 5 och 8 år,de har haft katter från de de träffades dottern och hennes man,ingen av barnen är allergisk,som någon skrev så kom ju bacillskräcken med rengöringsmedel som tog dö på allt även dom baciller vi behövde,vi har gjort oss själva överkänsliga på grund av alla antibakrtriella medel och att vi överbeskydda våra barn mot allt.Är själv astmatiker eller så kallat infektionsastmatiker tål alla djur men inte pollen.Båda våra barn tål alla djur så även barnbarna.För sa de att "lite skit ränsar magen"så är det nog vi behöver få i oss lite skit för att hålla oss friska.
CITAT (Motti @ 17-10-2010, 01:12)  det här med djurallergi uppstog när vi slutade att ha husdjur hemma.För hade de flesta katt eller hund kor häst höns osv.Sen kom lägenhetsamhället då vi slutade att ha husdjur som katt och hund i stort set ,efter det så dök alla allergier upp eftersom de flesta barn i dag inte växer upp med djur och har då inte heller skaffat sig den imunitet som man får när man växer upp med djur.Min dotter har tre bern från 1 år 5 och 8 år,de har haft katter från de de träffades dottern och hennes man,ingen av barnen är allergisk,som någon skrev så kom ju bacillskräcken med rengöringsmedel som tog dö på allt även dom baciller vi behövde,vi har gjort oss själva överkänsliga på grund av alla antibakrtriella medel och att vi överbeskydda våra barn mot allt.Är själv astmatiker eller så kallat infektionsastmatiker tål alla djur men inte pollen.Båda våra barn tål alla djur så även barnbarna.För sa de att "lite skit ränsar magen"så är det nog vi behöver få i oss lite skit för att hålla oss friska. Nja Motti, var svaret så enkelt som du beskriver så hade nog Nobel delat ut sin medicinpris till någon av alla de enastående duktiga immunologer och allergologer som forskar i ämnet. Lite farligt att dra allt över en kam som du gör. Man måste nog kunna en hel del om immunglobuliner och T-celler för att uttala sig så tvärsäkert. Att du har infektionsastma tror jag inte har undergått någon eftersom du gärna talar om både det och att du är 56- eller om det är 57 år i nästan varje inlägg du skriver eller svarar på. Infektionsastma är inte på något sätt med automatik kopplat till allergi, och ditt och dina barbarns sätt att reagera skiljer sig avsevärt åt eftersom det skiljer ganska många år mellan er. Immunförsvaret taggar ner ju äldre man blir.
fuchsian
17-10-2010, 14:30
Jag har björkpollenallergi och astma, som kan utlösas av stress, eller när jag blir förskyld, tar det längre tid än normalt att återhämta sig. Jag får även besvär från främst hästar och katter och korthåriga hundar. Undrar hur kan det komma sig? Hästar besvärar mig inte när jag inte har dom, men väninnans pålle ger mig kli och rinnande näsa. Syrrans katter kan ge mig mer eller mindre besvär. Bondkatten var värst. Annars har jag levt på landet sedan barndommen, utom 10 år i en lägenhet innan vi byggde villan.
Jag har också funderat att göra nåt åt björkallergin, men det är ju så varierande från år till år och man vill inte spruta i sig något som kanske inte är bra för min del. Äger en yorky (hund) och inga besvär, inte heller av fåglar. Dom kattrackarna anfaller mig så fort jag kommer och är så glada att bli ompysslade, men sen blir det jobbigt för mig, och vill inte för allt i världen köra iväg dem för mins skull. ..Fuchsian...
Finns inget i dag som kan "bota"allergi men det finns det som kan lindra det,hyposencibillitering tex.men botad det blir man aldrig !Astam är ett kroniskt tillstånd liksom allergi.Har man djurallergi ska man absolut inte skaffa pälsdjur mest av hänsyn till djuret.Vissa katter har inte samma avfällningar av hudceller som tex Rex katter det är många som tål dom men åk till uppfödaren och träffa katterna innan ni skaffar en,för det mesta känner man av en allergi inom ett par timmar.
fuchsian
19-10-2010, 11:00
Ja, Motti, Jag märker det att olika kattraser ger mer el. mindre besvär. Syrrans 2 katter är sådana långhåriga och olika ras, men den ena ger meig värre beskymmer än den andra. Hennes bonnakatt avlivades i våras, hade bla. sockersjuka och behövde insulin 2 ggr/dag. Jag fick min astma just efter att vi hade fått avliva vår förra yorky, dottern, då 12 år fick också astma och på kliniken där vi testades sa läkaren att det var inte hunden som utlöste detta utan sorgen (förlorade svärfar i samma veva.) Sedan var vi utan husdjur nästan 10 år och det var då min dotter ville ha en hund, en yorky, och jag följe med henne och tittade på olika uppfödare. Då, utan att ha en tanke på hund (hade en fågel) "fastnade en liten sötis i min famn....  och då bestämndes att vi ska ha var sin hund. Dottern bodde inte längre hemma. Nu har hon 3 st nakenhundar, och syster till min yorky, bägge "damerna" är nu 15 år, och hennes har fått cancer. Min är inte sjukdomsfri heller, så det är att se tiden an i små portioner......  fler hundar blir det inte hos mig, kan gosa med dotterns, men då blir endast gojan kvar, för utan djur vill jag inte vara. Katterna ska jag nog klara av för det är inte så ofta vi ses, men har tänkt på detta med björkpollen fram och tillbaka. Astman rår jag inte, tar det som kommer och skulle önska att det fanns en botemedel för det än alla dessa eviga sprayer. Kanske de får fram något i framtiden så att barnen kan ha sina husdjur, växa upp med dom för det lär dom en hel massa att inte bli grymma mot djur. ... Fuchsian....
CITAT (Motti @ 19-10-2010, 00:03)  Finns inget i dag som kan "bota"allergi men det finns det som kan lindra det,hyposencibillitering tex.men botad det blir man aldrig !Astam är ett kroniskt tillstånd liksom allergi.Har man djurallergi ska man absolut inte skaffa pälsdjur mest av hänsyn till djuret.Vissa katter har inte samma avfällningar av hudceller som tex Rex katter det är många som tål dom men åk till uppfödaren och träffa katterna innan ni skaffar en,för det mesta känner man av en allergi inom ett par timmar. Motti om du läser alla inlägg i tråd så ser du att jag redan har skrivit om sk hyposensibilisering, Det heter numera SIT och det står för Specifik Immun Terapi. Man blir INTE allergisk mot sk "avfällningar" från varken katt eller hund. Det är proteinerna som djuret består av som vi människor bildar antikroppar mot. Varje djur har massor av olika proteiner (äggviteämnen) man behöver inte reagera på alla, men till slut så brukar allergin ändå bli etablerad. Proteinerna finns i saliv, urin, epitil, alltså i stort sett hela djuret, det är alltså själva sammansättningen av djuret som man som allergiker bildar antikroppar mot, inte bara "mjällen" eller pälsen. Detta behöver inte alls inträffa efter några timmar, det kan utvecklas gradvis under betydligt längre tid. Det finns INGA allergisäkra pälsdjur. Det är allt för många människor som luras med information att det finns olika katt/hund/hästraser som är i det närmaste helt allergisäkra. Förtvivlan är mycket stor när de sedan kommer till sjukvården (allergimottagning el liknande) och får reda på att det är den älskade sk allergisäkra katten som gör att man är konstant snuvig och vaknar varje natt av att man inte kan andas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|