|
Full version: Restless legs
malcolm
17-09-2010, 13:39
Jag lider ofta av sk. restless legs (myrkrypningar i benen) vilket gör att det är hopplöst att somna vissa kvällar och jag undrar om någon har tips på något som kan ta bort besvären?. Det kan lindra om man ställer sig på något kallt men så fort man lägger sig igen så kommer eländet tillbaka och jag kan ju inte sova stående på stenarna på uteplatsen.
Red Top
17-09-2010, 13:59
Prata med din läkare. Det finns hjälp att få.
Jag har det ibland. Jag brukar palla upp med kuddar, ibland hjälper det att sova med fötterna uppåt huvudkudden istället, eller lägga sig i soffan. Det är ju rena hokuspokus, men det funkar.
Meriona
17-09-2010, 14:13
Malcolm, är du säker på att du inte får symptomen av någon medicin du tar? Jag får nämligen myrkrypningar av Losec Mups och även någon receptfri liknande medicin.
Det är fruktansvärt obehagligt!
Bengalow
17-09-2010, 14:14
Det finns ett utmärkt botemedel, "Islay Mist" på Systemet. Jag har dålig böodcirkulation i föttterna, och jag garanterar att det hjälper, åtminstone mig!
skånepåg
17-09-2010, 14:21
Säkert en biverkning av en medecin, kolla upp det, jag får det ibland av Zyprexa som jag tar ^^
sqrulan
17-09-2010, 14:23
Det hadde jag för några år sedan men inte nu längre, för mej var det endast att kliva upp som fungerade. Det är väldigt irriterande och totalt omöjligt att ligga kvar så jag lider med dej Malcolm!
netaave
17-09-2010, 18:16
Har också haft jättemycket problem både med restless legs och kramper och provat alla huskurer som finns, från isinpackningar till att äta bananer. Det här hjälper mig jättebra http://se.oriflame.com/products/product-de...;prodCode=15859
malcolm
17-09-2010, 18:23
Tack netaave! Skall testa.
En väninna till mig äter Zink...eller om det var Magnecium! Hon misstror alla läkare och tar inget som inte är köpt på hälsokosten.. Det vet på hälsokosten om det var det ena eller det andra. Det fungerar för henne.
malcolm
17-09-2010, 18:54
Skall testa även det Suz
Maken hade problem med myrkrypningar i många år ... han tog ett glas Grape Tonic före sänggående ... slapp problemet så gott som hundraprocentigt.
malcolm
17-09-2010, 19:10
CITAT (netha @ 17-09-2010, 20:02)  Maken hade problem med myrkrypningar i många år ... han tog ett glas Grape Tonic före sänggående ... slapp problemet så gott som hundraprocentigt. Skall testa detta redan imorgon. Skriver upp på hemhandlingslistan
Oj vad jag känner igen myrkrypningar i knäna och ben ,vaknar flera gånger varje natt av det och då måste upp och gå hur trött man än är.Har hört att läkarna inte vet vad det beror på !det känns ju faktiskt som man har myror i bena.
CITAT (Suz @ 17-09-2010, 19:52)  En väninna till mig äter Zink...eller om det var Magnecium! Hon misstror alla läkare och tar inget som inte är köpt på hälsokosten.. Det vet på hälsokosten om det var det ena eller det andra. Det fungerar för henne. Magnesium sägs vara bra mot "sendrag" ... kramp i vader osv ... jag testade men effekt uteblev.
Sussie F-Flower
17-09-2010, 22:27
Att ha "Restless legs" är inte roligt..
Följande är kopierat från doktorn.com Min egen text är rödmarkerad. Två former av RLSPrimär RLS där man inte vet den bakomliggande orsaken. Finns ofta familjära band och startar i slutet av tonåren. Sekundär RLS som beror på en bakomliggande orsak exempelvis låga järnvärden, graviditet, b-vitaminbrist och sviktande njurfunktion.
(Har du genomgått undersökningar för att utesluta dessa?) Restless legs – behandlingMildare former av RLS kan oftast behandlas genom livsstilsförändringar, exempelvis hälsosam kost, minska på alkohol, minska på kaffe, sluta röka, promenader, massage, mental träning och rutiner för sänggåendet. Om man har en sekundär RLS kan tillskott av järn, vitamin B12, folsyra och magnesium minska eller ta bort symtomen. Viktigt att man talar med sin läkare innan man äter dessa preparat. Behandling med RLS-läkemedel Forskning har visat på vissa bakomliggande mekanismer för RLS. Det tydligaste sambandet finns med signalsubstansen dopamin som har viktiga funktioner i hjärnan och resten av det centrala nervsystemet. Dopamin fungerar som en budbärare mellan olika hjärncentra och alla de nerver som behövs för att det centrala nervsystemet ska kunna styra kroppens muskler. Att just dopamin är viktigt för muskelkontrollen är väl känt. Det har visat sig att RLS-symtomen minskar vid stimulering av dopaminsystemet. Vi vet också att dopaminaktiviteten avtar på kvällen och att hjärnan nybildar dopamin under sömnen vilket stämmer väl med dygnsrytmen för RLS. Det har visat sig att läkemedel som ökar dopamin i hjärnan är effektiva. Det vanligaste läkemedlet som används i dag är Sifrol (pramipexol) som godkändes av Läkemedelsverket 2006 för behandling av RLS. Tidigare betraktades RLS som mindre vanligt och kanske också mindre viktigt att behandla. Diagnosen missades ofta eftersom kunskapen om RLS var dåligt spridd. Nu har det blivit bättre och allt fler får korrekt diagnos för sina besvär. Dessbättre är det väldigt sällan som primär RLS beror på allvarliga medicinska störningar.
Kan också tillägga att det finns vissa misstankar där salt kan anses vara boven. Både för lite eller för mycket salt kan ge dessa symtom. Vidare har jag hört personer med myrkrypningar blivit bättre med hjälpt med tillskott av E-vitaminer eller selén eller magnesium. Kanske alla på samma gång, det minns jag inte.
Hoppas att du kan komma på, Malcolm, vad som kan hjälpa dig. Får man inte nog med nattesömn så går man ju i dvala nästan resten av dagen... Roligare än så kan man ju ha...
Jag har också haft problem mer RLS. Pga mediciner ska tilläggas. Jag har brist på det mest i kroppen känns det ibland som. Hormonbrist (div.), kronisk vitaminbrist, mm mm.
Jag har blivit mycket bättre nu efter att en del mediciner reglerades (kolla upp det), jag började med en dryck som faktiskt har höjt mitt vitaminvärde (t.o.m farbror doktorn hajade till när han såg provsvaret, det han skrivit ut tidigare har nämligen inte hjälpt). Jag får fortfarande RLS ibland men det är ytterst sällan och det är inte lika intensivt längre.
När det drar igång så tar jag Mirandas Muskelgel. Jag masserar inte in den för då blir det varmt och förvärras utan jag smörjer bara på den vilket gör att den istället kyler. Pallar sen upp benen med kuddar under knäna så fötterna är i vinkel nedåt. På kuddarna och under fötterna har jag fårskinnsfällar. Det funkar kanon!
Har provat med den vita långhåriga fällen som IKEA har. Rent skräp!! Den gråa mer korthåriga funkar förmodligen bättre. Jag har fällar från mina egna djur och de är kortklippta ungefär som IKEA´s gråa.
Jag lägger mig så i sängen och hivar på en film så hjärnan kopplar bort benen en stund. Det brukar sluta med att jag vaknar på morgonen med kuddar och fällar kors och tvärs i sängen. Alltså har jag somnat ifrån 'myrorna'.
Sussie F-Flower
17-09-2010, 23:09
Men??? Jag vet inte om jag har "total kortslutning i hjärnkontoret" nu... men HUR kan man veta att det är medcinerna som det beror på, då...? Äter ni mediciner som drar ihop kärlen, eller hur då..?
För mig tog det lång tid att justera medicinerna och att hitta rätt medicin som ställde till RLS för mig. Jag äter fortfarande den medicinen men svagare dos och en annan tillagd för att väga upp den första. Min kropp gillade inte att bara få medicin nr2. Det har tagit nästan två år att justera allt till det bättre med RLS. Att sen inget annat i kroppen fungerar som det ska är en annan visa. Men jag kan iaf lägga mig utan att ha 'stackmyror i sängen' som en kompis son (7år) uttryckte det. Han hörde bara att jag hade myrkrypningar i benen när jag lagt mig så han tolkade det på sitt lilla sätt.
CITAT (netha @ 17-09-2010, 20:02)  Maken hade problem med myrkrypningar i många år ... han tog ett glas Grape Tonic före sänggående ... slapp problemet så gott som hundraprocentigt. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att just grape inte ska vara så bra tillsammans med vissa mediciner?
malcolm
18-09-2010, 13:20
Grape tonic innehåller kinin, det är kanske därför...
netaave
19-09-2010, 11:19
CITAT (malcolm @ 17-09-2010, 19:23)  Tack netaave! Skall testa. Nackdelen är att den inte säljs i vanliga butiker utan man måste hitta en återförsäljare för Oriflame. Den kyler huden direkt och luktar väldigt starkt mentolliknande. Men hjälper på bara några minuter vid kramp t.ex. och krypningarna har helt försvunnit efter första insmörjningen.
Christa
19-09-2010, 19:33
Jag får kryp i benen om jag ätit för mycket på kvällen utan att promenera efteråt. Speciellt om det är fet mat.
Med respekt för alla som har myrkrypningar så måste jag ändå få säga att man numera analyserar alldeles för mycket och vill få en "alldaglig, vanlig" harmlös åkomma till att bli ett medicinskt problem och därmed medicineras i mer eller mindre grad ... alldeles i onödan ...i de flesta fall.
Duckar för ev ruttna tomater
Skruttis
20-09-2010, 07:54
Huka dig Netha, här kommer det en tomat (färsk). Visst, jag håller med dig till viss del. Några är lite väl känsliga och tycker det är hemskt bara det händer någon enstaka gång om året att det pirrar i benen och de inte får sova 8 timmar i sträck. Sedan finns det dem, precis som jag själv, som har väldigt stora problem. När man ligger och sparkar, snurrar och sträcker både benen och armarna och får inte sova sammanlagt mer än ett par timmar och dessutom vaknar titt som tätt med problem att somna om. Man kan inte ligga i samma säng som ens partner om man vill att han ska få sova. Dessutom är det likadant varje natt. Då tycker jag inte att man analyserar för mycket om man provar de flesta huskurer och mediciner som finns och jag skulle definitivt inte kalla det för en harmlös åkomma längre.
Christa
20-09-2010, 09:36
CITAT (netha @ 20-09-2010, 00:00)  Med respekt för alla som har myrkrypningar så måste jag ändå få säga att man numera analyserar alldeles för mycket och vill få en "alldaglig, vanlig" harmlös åkomma till att bli ett medicinskt problem och därmed medicineras i mer eller mindre grad ... alldeles i onödan ...i de flesta fall.
Duckar för ev ruttna tomater Min pappa fick restles legs en jul. Han gick runt i huset hela tiden och satte i sig ett helt rör med bamyl med kodein i ren desperation. Att kalla det för harmlöst är att visa en mycket liten förståelse för andras lidande.
CITAT (Skruttis @ 20-09-2010, 08:54)  Huka dig Netha, här kommer det en tomat (färsk). Visst, jag håller med dig till viss del. Några är lite väl känsliga och tycker det är hemskt bara det händer någon enstaka gång om året att det pirrar i benen och de inte får sova 8 timmar i sträck. Sedan finns det dem, precis som jag själv, som har väldigt stora problem. När man ligger och sparkar, snurrar och sträcker både benen och armarna och får inte sova sammanlagt mer än ett par timmar och dessutom vaknar titt som tätt med problem att somna om. Man kan inte ligga i samma säng som ens partner om man vill att han ska få sova. Dessutom är det likadant varje natt. Då tycker jag inte att man analyserar för mycket om man provar de flesta huskurer och mediciner som finns och jag skulle definitivt inte kalla det för en harmlös åkomma längre. Tack! den var söt och god Nej jag menar förståss inte att det är harmlöst i alla lägen. Vet att många har svåra besvär som absolut behöver utredas och medicineras. Skickar en  till dig och hoppas att du snart får hjälp så du får nattro.
Skruttis
20-09-2010, 11:38
CITAT (netha @ 20-09-2010, 11:07)  Tack! den var söt och god Nej jag menar förståss inte att det är harmlöst i alla lägen. Vet att många har svåra besvär som absolut behöver utredas och medicineras. Skickar en  till dig och hoppas att du snart får hjälp så du får nattro. Varsågod, det var en Gardeners Delight. Tack så mycket för lyckönskningen.
netaave
20-09-2010, 11:51
CITAT (netha @ 20-09-2010, 00:00)  Med respekt för alla som har myrkrypningar så måste jag ändå få säga att man numera analyserar alldeles för mycket och vill få en "alldaglig, vanlig" harmlös åkomma till att bli ett medicinskt problem och därmed medicineras i mer eller mindre grad ... alldeles i onödan ...i de flesta fall.
Duckar för ev ruttna tomater Ja du är ju inte drabbad det märks ju
CITAT (netaave @ 20-09-2010, 12:51)  Ja du är ju inte drabbad det märks ju Jodu det är jag ... men inte så svårt som Skruttis.
malcolm
20-09-2010, 12:16
CITAT Jag fick Sifrol utskrivet efter att ha tillbringat en natt på sömnlabbet på Huddinge sjukhus med en massa sladdar och slangar kopplade till huvudet och kroppen. Det konstaterades att jag hade ryckninger i benen nattetid och det var därför jag fick denna medicin, tyckte dock inte att den hjälpte speciellt mycket och nu har jag inte mera att ta ut på mitt recept. Medicinen är dessutom dyr och som utförsäkrad får man se om sitt hus och inte slösa för mycket.[/color]Kan också tillägga att det finns vissa misstankar där salt kan anses vara boven. Både för lite eller för mycket salt kan ge dessa symtom.
Jag är en riktig saltoman och saltar på "allt" redan innan jag ens smakat på maten och har faktiskt funderat på hur nyttigt det kan vara egentligen. Salt binder ju vätska i kroppen och det är kanske därför fötterna är så svullna emellanåt. Oj vad knäppt detta inlägg ser ut, skulle citera och skriva inlägg i det samma men klantade till det på nå´t sätt, hoppas ni förstår ändå.
Ezereht
20-09-2010, 15:14
Jag har en familjär form av Restless legs. Det blir värre vid väderomslag och av stress. Ofta har jag "good window of oportunity" att gå och lägga mig, om jag lägger mig tidigare på kvällen är chansen att somna ifrån det bättre. Kanske för man blir tröttare och mer irro ju senare det blir. Jag har märkt att stödstrumpor hjälper. Tyckte också några år att apotekets "venastat" hjälpte. Det är ett ämne (hästkastanj, samma som i Oriflame-gelen antar jag) som gör blodkärlen mer starka. Så jag tror absolut att vätska i benen, eller stort saltintag kan spela roll. Jag har själv (ovetenskapligt) funderat om nerverna är överkänsliga för retning och antingen ansamlingen av "skräp" som inte förs bort av bra blodcirkulation, eller vätsketrycket irriterar nerverna. Mina ben svullnar aldrig upp så det måste vara mycket känsliga för lätt vätskeökning i så fall. En promenad en stund innan jag ska sova brukar hjälpa mig. Om jag inte kan sova är det rent dåligt ligga kvar i sängen och snurra, det bara betingar sängen med stress sedan. Jag brukar gå upp och stretcha lite (se ut att sträcka ut framsida lår, ofta sitter man för mycket under dagen, och baksida lår, jag har strama muskler har jag märkt, tror restless legs frå musklerna att krampa ihop sig). Sen lägger jag mig i soffan ungefär som tidigare beskrivits, med benen på ryggstödet men med vaderna horisontellt så inte fötterna blir helt utan blod. Varma sockor är bra (annars fryser jag om fötterna). Body Balance och Pilates är mycket bra övningar för RLS-förkortade muskler. Sen brukar jag försöka göra något som är "lättsamt" som se på TV eller läsa någon glam-tidning (inte nyheterna eller annat "jobbigt"). Jag har också skaffat ett gåband, ibland går jag omkring på det. Särskilt på vinter är det inte alltid så lockande att gå ut och gå mitt i natten i -20. Mentholgel som kyler gillar jag också särskilt de dagar jag slarvar med stödstrumpor. Finns på TheBodyshop också, och oriflame. Duscha kallvatten. Kyla är bättre än värme. Men kyla kan också göra redan stela muskler stelare. Just nu äter jag ett antiepileptika som heter Gabapentin. Det fungerar muskelavslappnande och kramplösande. Jag hade till slut helt stenhårda vadmuskler, som betong. Efter gabapentin är dom numer mjuka. Dock har jag ändå RLS vissa nätter, men det är markant förbättring. Jag har också testat Parkinsonmedicinen Sifrol, men den hjälpte inte mig men den hjälper många andra. Som ni förstår jar jag en ganska allvarlig form, och alla behöver ju inte bli så här dåliga. Min RLS startade i tonåren, märkte det först när jag jobbade extra i butik i 9:an och stod mycket. Sen har det blivit värre och värre  Ett tag var det nära att jag skulle hoppa av mina studier då jag inte orkade läsa, kunde ju aldrig sitta still någon längre tid, ja eller möjligen sitta still men absolut inte fokusera när myrkrypen höll på. Det är också riktigt att många läkemedel har en RLS effekt. Värt att nämna är "lyckopilloer" eller SSRI som de heter. Många får förvärrad RLS av dem. Jag hoppas KBT (kognitiv beteendeterapi) mot nedstämdhet kommer öka, för annars finns det ju i dag få alternativ för nedstämdhet förutom SSRI-läkemedel och att måsta välja på sänkt livskvalitet eller RLS och kronisk trötthet känns ju inget vidare.
Ezereht
20-09-2010, 15:21
Ps ...inget kaffe eller cola efter 18.00  Koffein förvärrar det också. (och B12, folsrya magnesium och zink ska ligga bra, B12 helst i övre intervallen).
Christa
20-09-2010, 20:45
CITAT (Ezereht @ 20-09-2010, 16:14)  Jag har en familjär form av Restless legs. Det blir värre vid väderomslag och av stress. Ofta har jag "good window of oportunity" att gå och lägga mig, om jag lägger mig tidigare på kvällen är chansen att somna ifrån det bättre. Kanske för man blir tröttare och mer irro ju senare det blir. Jag har märkt att stödstrumpor hjälper. Tyckte också några år att apotekets "venastat" hjälpte. Det är ett ämne (hästkastanj, samma som i Oriflame-gelen antar jag) som gör blodkärlen mer starka. Så jag tror absolut att vätska i benen, eller stort saltintag kan spela roll. Jag har själv (ovetenskapligt) funderat om nerverna är överkänsliga för retning och antingen ansamlingen av "skräp" som inte förs bort av bra blodcirkulation, eller vätsketrycket irriterar nerverna. Mina ben svullnar aldrig upp så det måste vara mycket känsliga för lätt vätskeökning i så fall. En promenad en stund innan jag ska sova brukar hjälpa mig. Om jag inte kan sova är det rent dåligt ligga kvar i sängen och snurra, det bara betingar sängen med stress sedan. Jag brukar gå upp och stretcha lite (se ut att sträcka ut framsida lår, ofta sitter man för mycket under dagen, och baksida lår, jag har strama muskler har jag märkt, tror restless legs frå musklerna att krampa ihop sig). Sen lägger jag mig i soffan ungefär som tidigare beskrivits, med benen på ryggstödet men med vaderna horisontellt så inte fötterna blir helt utan blod. Varma sockor är bra (annars fryser jag om fötterna). Body Balance och Pilates är mycket bra övningar för RLS-förkortade muskler. Sen brukar jag försöka göra något som är "lättsamt" som se på TV eller läsa någon glam-tidning (inte nyheterna eller annat "jobbigt"). Jag har också skaffat ett gåband, ibland går jag omkring på det. Särskilt på vinter är det inte alltid så lockande att gå ut och gå mitt i natten i -20. Mentholgel som kyler gillar jag också särskilt de dagar jag slarvar med stödstrumpor. Finns på TheBodyshop också, och oriflame. Duscha kallvatten. Kyla är bättre än värme. Men kyla kan också göra redan stela muskler stelare. Just nu äter jag ett antiepileptika som heter Gabapentin. Det fungerar muskelavslappnande och kramplösande. Jag hade till slut helt stenhårda vadmuskler, som betong. Efter gabapentin är dom numer mjuka. Dock har jag ändå RLS vissa nätter, men det är markant förbättring. Jag har också testat Parkinsonmedicinen Sifrol, men den hjälpte inte mig men den hjälper många andra. Som ni förstår jar jag en ganska allvarlig form, och alla behöver ju inte bli så här dåliga. Min RLS startade i tonåren, märkte det först när jag jobbade extra i butik i 9:an och stod mycket. Sen har det blivit värre och värre  Ett tag var det nära att jag skulle hoppa av mina studier då jag inte orkade läsa, kunde ju aldrig sitta still någon längre tid, ja eller möjligen sitta still men absolut inte fokusera när myrkrypen höll på. Det är också riktigt att många läkemedel har en RLS effekt. Värt att nämna är "lyckopilloer" eller SSRI som de heter. Många får förvärrad RLS av dem. Jag hoppas KBT (kognitiv beteendeterapi) mot nedstämdhet kommer öka, för annars finns det ju i dag få alternativ för nedstämdhet förutom SSRI-läkemedel och att måsta välja på sänkt livskvalitet eller RLS och kronisk trötthet känns ju inget vidare. Du skriver i början att en promenad innan du skall sova hjälper. Hur mycket hjälper det?
Akupunktur funkar för många
Ezereht
21-09-2010, 06:55
Det hjälper alltid att gå omkring, och sen tror jag man lugnar ner sig också. Efter ett tag blir man irriterad och nästan gråtfärdig när det gör ont. Tror också det får igång blodcirkulationen. Brukar inte gå någon lång promenad, 10-15 min. En liten runda. Jag brukar göra det i förebyggande syfte. Har man väl en sån fördjävlig natt så försvinner det inte av en promenad, men det lindras för stunden och blir lite bättre. Kan nog inte svara bättre än så.
Christa
21-09-2010, 07:39
CITAT (Ezereht @ 21-09-2010, 07:55)  Det hjälper alltid att gå omkring, och sen tror jag man lugnar ner sig också. Efter ett tag blir man irriterad och nästan gråtfärdig när det gör ont. Tror också det får igång blodcirkulationen. Brukar inte gå någon lång promenad, 10-15 min. En liten runda. Jag brukar göra det i förebyggande syfte. Har man väl en sån fördjävlig natt så försvinner det inte av en promenad, men det lindras för stunden och blir lite bättre. Kan nog inte svara bättre än så. Det intressanta är just om en promenad innan problemen kommer gör att du helt slipper dom. Jag brukar promenera minst en halvtimme efter att jag ätit sista gången och då kryper det aldrig i mina ben. Blir det värre när du är förkyld eller har någon annan infektion? Skiljer det över huvud taget mycket mellan olika dagar? Jag har ju inte alls haft så allvarliga problem som du men det är ändå intressant att höra om dina erfarenheter. Kanske kan det hjälpa någon annan också.
malcolm
21-09-2010, 11:15
CITAT (Ezereht @ 20-09-2010, 16:14)  Det är också riktigt att många läkemedel har en RLS effekt. Värt att nämna är "lyckopilloer" eller SSRI som de heter. Många får förvärrad RLS av dem. Jag hoppas KBT (kognitiv beteendeterapi) mot nedstämdhet kommer öka, för annars finns det ju i dag få alternativ för nedstämdhet förutom SSRI-läkemedel och att måsta välja på sänkt livskvalitet eller RLS och kronisk trötthet känns ju inget vidare. Jag fick sömnmedicin utskrivet för några år sedan, tror det var Propavan och så jävligt har det aldrig varit med myrkrypningarna någonsin, fick panik och det fanns inte en chans i världen att vara stilla samtidigt som jag blev otroligt trött. Vinglade omkring som om jag vore berusad halva natten tills jag somnade av ren utmattning, resterande tabletter fick åka tillbaka till apoteket och aldrig mer att jag äter sådan medicin. Har en räfflad gummimatta i min lilla verkstad och jag märker att det lindrar att stå/gå barfota på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|