Full version: slokande hibiskus!
mandy848
jag köpte en jättefin hibiskusplanta från tyskland för ca två månader sen. jag tyckte att jag var hyfsat bra på att vänja den för solen gradvis, men nu börjar den hänga med bladen, de gulnar och känns matt och livlös! saker jag har gjort planterat om, duschat den, sprayar mina hibbar dagligen med vattenspruta och gett den iofs, väldigt lite med gödning. jorden är såjord/orkidé/ lecakulor!
finns det något hopp eller ska jag börja grina?? jag köpte tre plantor från tyskland och de andra växer så det knakar! finns det något jag kan göra, kanske någon annan som köpt utomlands?
kentbra
För att kunna ge dig ett bra svar, behöver jag veta följande.
Vilken sorts Hibiscus är det.
Har du den inne eller ute.
Hur stor är den och har den blommat nyligen.

Kent
Bassam

Hej

: Den händer om den står på mörk stället , om du ser på naturen bladen börja bli gula och slockna när hösten börja och mörk vädret blir mycket.

H:Bassam

Bassam
j
mandy848
det är rosa sensis så det är "fönsterhibiskus" sorten heter millenium superstar! kanske bör tillägga att jordblandningen inte är bestående av mycket orkidéjord utan det mesta är vanlig jord. jag är ganska säker på att den är solskadad nu när jag frågat mej för på dv. sidor, att den inte hunnit vänja sej! kan de repa sej från detta??

CITAT (Bassam @ 17-09-2010, 20:28) *
Hej

: Den händer om den står på mörk stället , om du ser på naturen bladen börja bli gula och slockna när hösten börja och mörk vädret blir mycket.

H:Bassam

den står i ett väldigt bra fönster, välidigt ljust än så länge! de andra hibiskusarna trivs och även de andra två jag köpte, men just denna verkar vara väldigt väldigt känslig för ljusomställning! jag försökte vänja den sakta med säkert men efter några dagar började den dumma sej!

CITAT (kentbra @ 17-09-2010, 18:26) *
För att kunna ge dig ett bra svar, behöver jag veta följande.
Vilken sorts Hibiscus är det.
Har du den inne eller ute.
Hur stor är den och har den blommat nyligen.

Kent

det är rosa sensis så det är "fönsterhibiskus" sorten heter millenium superstar! hade planerat att ha även de nya plantorna små ute nästa sommar som de "gammla" kanske bör tillägga att jordblandningen inte är bestående av mycket orkidéjord utan det mesta är vanlig jord. jag är ganska säker på att den är solskadad nu när jag frågat mej för på dv. sidor, att den inte hunnit vänja sej! kan de repa sej från detta??
Alexander-VG-zon3
som jag sa på det andra forumet är det nog ett rotproblem (det är vad jag tror), solskada är knappast troligt. om du har fler än en så har ju dom tålt solen. solen skadar alla plantor såfall (solskada brukar inte heller inträffa om dom står inne utan när dom tas ut utan att vant sig och då under våren-försommaren). solskada ger inte slokandeblad utan brända, vit/brun färgade blad. gul färg är antingen kyla, för lite näring, för lite ljus.

hängande blad är antingen torka, för mycket vatten, kyla, väldigt högvärme eller andra rotproblem.

är du säker på att den ena inte fått torka eller för mycket vatten någon gång ?.
mandy848
CITAT (flaxss @ 17-09-2010, 22:20) *
som jag sa på det andra forumet är det nog ett rotproblem (det är vad jag tror), solskada är knappast troligt. om du har fler än en så har ju dom tålt solen. solen skadar alla plantor såfall (solskada brukar inte heller inträffa om dom står inne utan när dom tas ut utan att vant sig och då under våren-försommaren). solskada ger inte slokandeblad utan brända, vit/brun färgade blad. gul färg är antingen kyla, för lite näring, för lite ljus.

hängande blad är antingen torka, för mycket vatten, kyla, väldigt högvärme eller andra rotproblem.

är du säker på att den ena inte fått torka eller för mycket vatten någon gång ?.

oj du är här med smile.gif de va iofs en smula torra när de kom men det var ju två månader sen!! ohmy.gif alla har fått precis lika behandling men övervattning är nog inte problemet de stod en vecka i plastkrukorna de kom i och jag duschade igenom dem när det kändes som om de behövdes! sen omplanterade jag dem i lerkrukor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon