Full version: När ta in blommor ?
koja72
Hej !
När bör man ta in gul passionsblomma och änglatrumpet, som inte fått blommor i år ? Bor i Linköping och som kallast hittils har det varit + 5 grader här på natten.
Hälsningar Koja72
CillaM
Det är alltid en risktagning men bättre lite senare än för tidigt anser jag. O jag håller på själv just nu att sticka ner Provado-pinnar i det som inte ska vissna ner för året, såsom just passionsblommor. Men för änglatrumpet så är inte årets tid än förbi, det kan bli bra väder en bra bit in på hösten som de klarar av. O många gånger dör de just av att de tas in för tidigt, de står o möglar och äcklar sig. Vänj den långsamt vid varmare temperaturer tills den avmognar naturligt.
Alexander-VG-zon3
jag håller stenkoll på väderprognosen, hotar dom att det blir frost så täcker jag eller tar in det som inte tål frost. alt tar ut igen under dagen eller har dom inne för gott. men strax innan frosten tas dom in.
Bassam
Hej

Passionblomma:

Det brukar övervintra mina i växthuset i +5 grader. Jag kan klippa ner dem och de kommer bra under våren.

Obs.

Du ska övervintra dom före första frostnatt kommer , det skillnad från zon till zon.

Änglatrumpa :

Övervintra i mörkt förråd men lämna inte den hel torkat.

Obs

Du ska övervintra dom före första frostnatt kommer, det skillnad från zon till zon.

H:Bassam
CillaM
Bassam, man klipper inte ner passionsblomman på höst eller vintern utan först på våren. För att den ska överleva, men man kan beskära den lite, men inte kapa ner den helt. Och ska man ha den i växthus över vintern så gäller den regeln mer än annat för så länge det är ljust behöver passionsblomman sina blad annars är den snart rejält död.
koja72
Tack för alla bra svar : ) Toppen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon