Blimp
Hej!
Jag tänkte fråga lite om att ta sticklingar på min chili...Var bör man ta dom och hur stora bör dom vara? Vad är det bästa mediumet för sticklingarna att rota sig i?
En annan ska jag undrar över är ljustiderna i dom olika stadierna..Jag har en 250w hps och 4x20w le..

Tacksam för svar
Mvh/
Ingrid på Västkusten
Ta den yttersta delen av en gren , d v s den växande delen. 10-15 cm. De rotar sig i ett glas med vatten elelr om Du vill plantera dem i typ vermiculite i en sålåda med undervärme och lite högre fuktighet.

Hälsar Ingrid
Blimp
Tack för det svaret jag provar med vermiculite...Brukar dom vara kinkiga att skjuta rötter? ska man annvända nåt rothormon?jag har Clonex som brukar hjälpa om dom bråkar tycker ni att det finns nån annledning att annvända det?
En sista fråga bara..När du skrev att jag ska ta den yttersta delen menar du att ska jag spara bladpar nedanför snittet (mot stammen)?

Mvh
Ingrid på Västkusten
Hej Du,
När Du tar en stickling är det viktigt att Du itne tar för lite s a s eller en klen stam som kan ha vuxit till nu i vinter utan en robust gren. Du kan lämna bladpar kvar om Du vill eller inte - antar Du menar så att moderplantan kan skjuta nytt - det är ingen dum tanke alls.

Svårrotade mjae - jag tycker det är svårt att rota det mesta vid denna tiden på året.....och chili har jag inte testat i Januari själv.
Använd gärna Clonex och bottenvärme - det hjälper,

Hälsar Ingrid
Blimp
Tack så mycket för svaret.Det var presis vad jag menade med att spara bladpar.Jag har en ordentlig buske så det ska inte vara nåt problem att hitta sticklingar och den blommar hela tiden det som är lite konstigt är att blommorna dör efter bara några dagar sad.gif men det kommer hela tiden nya, i sommras tyckte jag att blommorna höll sig pigga mycket längre.??
Ingrid på Västkusten
Dör?!? Mina övervintande blomamr för fullt å jag ahr små chiliämnen här å var. Hur är det med värmen och vattningen? Prova å skaka plantan för pollinering.....och sänk tempen lite om det går. Jag har ett dragigt fönster på jobbet där de övervintrande trivs jättebra just nu t o m Hot Lemon har satt frukte rå jag ahr skördat tre st på min Albanska chili,

Hälsar Ingrid
Blimp
Hej!
Jag får också chili men det är som om dom inte vill utvecklas som dom borde.Jag tror inte det är för varmt för dom det kan nog vara tvärtom för nu står dom i ett fönster som det blir is på insidan av..Jag vet att den får dåligt med ljus men jag vet inte om jag vågar ha den under hps det blir trots allt ca29grader..men vad tror du ,skulle den må bra av lite mer ljus?
Blimp
Kan det ha ngt med krukstorleken att göra för jag vet att det börjar bli dåligt med plats men den är inte rotfylld..

Ps.Jag har skakat plantan nu..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon