Jag har för mig att det är nu i september man klipper av bladen på amaryllisen. Är det rätt?
Jag har inte varit så lyckosam med mina amaryllisar förut men nu har jag två som står i fönstret med långa blad.
Skall jag klippa ner dom nu och stoppa undan dom med en papperskasse över huvudet? Är det i slutet av november man plockar fram dom igen för att få blommor till jul?
Aqvakul
17-09-2010, 20:18
Lite OT:
Vi skulle stoppa undan våra i garaget i förra veckan och upptäckte då att Rapidon fått en rejäl knopp (starkt jobbat efter 4 stycken i december) och nu blommar den på balkongen...
Alexander-VG-zon3
17-09-2010, 20:32
du behöver inte klippa ner dom, utan låt dom själva vissna ner och få tillbaka näringen i löken från bladen. sluta vattna och stoppa undan den. ta fram den i november och driv den.
Bengalow
17-09-2010, 22:32
Hmmm.... Våra står planterade i trädgården i skuggan under en "jätte"hibiscus, och har lååånga blad. När skall jag ta in dom (sydvästra Skåne) och vad skall jag göra med dom?
Detta har jag läst någonstans, minns inte var:
Amaryllis: när den blommat färdigt, skär av blomstängeln vid löken, låt stå i fönster ej direkt sol, efter frost i trädgård eller växthus skuggigt. 1:a veckan i sept skär av alla blad intill löken, skölj av all jord och klipp rötterna till 7 cm längd. Rulla in i tidningspapper och lägg i en papperspåse i svalen ca 8 veckor. Plantera!
Dessa räd följer jag i år, tidigare har jag tagit in den i september att stå svalt, låtit den vissna ner själv. Men den vissnade ner så långsamt att det inte blev någon blomning till jul. Nu hoppas jag på att detta ska gå bättre, det vore ju kul om den blommar till jul och inte i april.
Alexander-VG-zon3
18-09-2010, 10:03
att bladen vissnar är inget som har med blomningen att göra. utan om den blommar eller ej har att göra med när man tar fram den och in den och om den fått torka och kyla. och hur den drivs.
att klippa av rötter och blad kommer inte göra någon skillnad.
man kan göra lite olika sätt - ha den ute under hela frostfria perioden. ta in den innan frosten (gräv upp).
1 - ställa den i fönstret direkt, varmt och ljust. börja ge näring och låt knoppen utvecklas. då blommar dom på sen hösten- mitten av vintern. är dom sega till våren.
2 - ta in den och ställ undan den och låt den torka ut och ställ den svalt. förvara i kruka eller som med dahlior. ta fram några veckor innan jul och driv fram den, man kan reglera knoppen med kyla och värme och längden reglerar man med vatten och ljus/mörker. eller ta fram den till våren och låt den då blomma till våren-sommaren-hösten. alla blommar olika och behöver olika långtid på sig.
Aqvakul
18-09-2010, 10:17
CITAT (Aqvakul @ 17-09-2010, 21:18)

Lite OT:
Vi skulle stoppa undan våra i garaget i förra veckan och upptäckte då att Rapidon fått en rejäl knopp (starkt jobbat efter 4 stycken i december) och nu blommar den på balkongen...

Och nu är det knopp på den andra också 8minns inte vilken sort) som står i samma kruka. Flaxss, hur tror du de klarar sig på balkongen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.