Victoria
Hej,

Jag vill gärna ha återkommande svartlila och rosa tulpaner i min rabatt. Jag vill inte behöva ta upp lökarna eller gulla med dem utöver det vanliga. När jag stod och valde på Granngården idag sa hon att jag skulle ha tur om nåra tulpaner kom tillbaka mer än ett par år och att de krävde en hel del arbete sad.gif Men jag har andra tulpaner som kommer tillbaka utan mer uppmärksahet än gödning och att jag låter bladen vissna ner innan jag städar bort dem ur rabatten.

Några tips?
kerstin z5-6
Ju mer förädlade dvs tex ovanlig färg Svart ,eller ovanlig form -papegoj tex .. desto större risk att de ej återkommer ..
Ta upp hjälper inget alls.Det man kan göra är att göda med bemjöl vid plantering samt något annat på våren efter blommning.Låta bladen vissna er ej klippa bort dem , ta av toppen så att blomman slipper göra frökapsel.Men man får nog förvänta sig att plantera i alla fall de svarta var höst.

De gammeldags röda och gula tulpanerna är de som oftast stannar kvar utan särskild omsorg
Gunilla T
De enda tulpaner som garanterat återkommer är de botaniska tulpanerna. Men de är ursprungliga arter och där finns nog inte varken mörka eller rosa varianter - de är hybrider och har tyvärr svårt att återkomma men ibland kan det gå några år iaf.
ingrids
Hm, det kan vara värt att prova Flaming Purissima, den vita Purissima brukar räknas som hyfsat bra på att återkomma och kanske har den rosaflammiga liknande egenskaper. Annars håller jag om att det är de botaniska tulpanerna som är bäst på att återkomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon