Full version: Hundsport
Katie
Vad har du för hund och vilken sport sysslar ni med?
Berätta om syftet med sporten.

Jag själv har tre hundar varav bara två arbetar. Den tredje och äldsta är en Jack Russell.
Hon är 12 år och fungerar som gårdspolis. Hon har alltid varit det men tidigare fungerade hon även som rått-, mus- & sorkjägare.

De andra två 'dårarna' (sagt med kärlek wub.gif ) sysslar enbart med vallning. Det är deras jobb och hobby. Border Collies är det såklart.
Båda arbetar på gården med fåren. Den äldste är 11år och den yngre förmågan som används mest är 3½.

Jag använder dem både men oftast till olika uppgifter. Den gamle är en gubbe med power. Han är en mycket stark eye-hund medans tiken är en utpräglad kroppsvallare. Han är bättre på att flytta istadiga djur då det räcker med att han eye:ar fram dem. Tiken måste in mot djuren och trycka på med risk för att få sig en känga av ett djur som vaknat på fel sida. Tiken används inomhus vid närarbete på vintern. Då är hanen nästan oduglig. Honom ska man bara ta in i djurens fålla om det är en krissituation.

Sporten är då även vallning. Tävlar med tiken. Hon går att använda på både får och nöt.
Syftet med sporten är att visa att hundarna är arbetsdugliga och att de kan arbeta på avstånd. Man ska dock vara försiktig om man bara tävlingstränar. Kommer hunden i en situation där det helt plötsligt är en massa får så kan det lätt bli problem. En enbart tävlingstränad hund är bara van att gå på flockar med 4-7 djur.
En annan sak med enbart tävlingstränade hundar är att de kan ha svårare att jobba självständigt. De kan lätt bli för kommandostyrda.

Mina hundar måste kunna arbeta självständigt. Jag ger dem kommando att hämta flocken och då måste de själva ha koll på att söka av hela hagen och hämta djuren till mig.

Förutom vallningen så fungerar även hundarna som varningsklockor för mig. De varnar innan jag själv hinner upptäcka att jag är på väg att bli dålig. Jag ser direkt på hundarna om en 'episod' är i antågande. Jag brukar försöka ha nån av hundarna med mig om jag ska nånstans där jag går utan sällskap av nån jag känner.
herkules
jag har puli, vi har vallat några gånger men jag tyckte för synd om fåren som skulle fösas hit och dit utan anledning så det blev bara några gånger.

spår och lydnad har det annars varit vi ägnat åt mest åt, nu är det mest spår, de är 12 år och gör ändå som de vill.
Anki på Öland
Har tibetansk terrier och gör inget organiserat med dem....... har varit på väg att anmäla till både det ena och det andra (det är ju väldigt allsidiga hundar som tycker det mesta är kul som inte blir tjatigt) men eftersom jag jobbar på schema missar jag halva kursen vilken dag den än ligger på och då blir det inget av.
Anki
Myosotis
Kan inte bidra med något - har en ickearbetande daghund (amstaff) - men du får gärna skriva mer om dina hundar, Katie, det är mycket intressant. Jobbande BC är så fascinerande! Det närmaste jag har kommit var när en kelpievalp vallade sopkvasten jag sopade stallet med rolleyes.gif
Monica i Nässjö
Just nu rallylydnad. Jag har faktiskt precis anmält mig till en tävling i Borås den 16 oktober (HJÄLP, vad har jag gjort -fear-.gif Hur ska nu detta gå, tänk om jag svimmar av skräck mitt på plan? sweatingbullets.gif )

Tidigare tränade vi lydnad men det här är roligare. Och maken tränar viltspår med henne. Där är hon riktigt duktig.
Fenja
Jag har fyra Alaskan Husky (tekniskt sett blandraser) som vi drar med lite till husbehov, kärra eller trehjulig sparkcykel på somrarna och pulka på vintern. Det blir även en del rapport och sök som fungerar jättebra.
Det är mamma, pappa och två systrar från två olika kullar. Äldsta dottern Engla har jag kört upp lite i bruks också, då hon är fantastikt lyhörd och duktig. Fadern är numera neutraliserad wink.gif
Mvh
Fenja
Katie
Till helgen är det dags för tävling på Tjörn. Ska bli jättekul.

Konstigt nog så är jag inte nervös när jag själv tävlar med tiken.
Härom veckan så tävlade hunden i Nötvallning. Nötvallningen går min ena tränare med tiken. Jag har blivit översprungen av kritter tillräckligt många gånger så jag vill inte ha en flock med kvigor bakom mig med en orutinerad nöthund i hasorna. Men jag ska testa.

När tränare gick med hunden stod jag vid sidan av banan och var som värsta 'fotbollsmorsan'. Skitnervös med andra ord som emellanåt hade lust att strypa både hund och domare. rotfl.gif
Hon fick sina bästa poäng någonsin trots att hon löd dåligt och gjorde ett uruselt hämt. 81 av 110poäng blev resultatet.

Till saken hör också att hon bara sett nötdjur TRE gånger! Min tränare ringde en dag och sa att hon anmält min hund till tävling på nöt. 'Är du inte klok??? Hon har ju aldrig ens SETT en ko!!!'
'Oj då, då får vi åka iväg och kolla om hon ens är intresserad av nötdjur.'

Sagt och gjort... På fredagen åkte vi och testade henne på nöt. Intresserad var hon. På söndagen tävlade hon. Senaste tävlingen var som sagt tredje gången hon såg nöt.

Hon är duktig när hon vill, min princessa.
[attachment=55166:Picnik_collage7.jpg]
Samsara
Jag har en Lagotto Romangolo, just nu är det träning på att vara lös i skogen. Men sen blir det agility och svampsök för fullt.
Katie
CITAT (Samsara @ 30-09-2010, 13:57) *
Jag har en Lagotto Romangolo, just nu är det träning på att vara lös i skogen. Men sen blir det agility och svampsök för fullt.

Jag har funderat och testat på svampsök med ungtiken.
Med Border collie använder ban uttrycket 'Brains before beauty'. Just på tiken undrar jag om detta stämmer. Är det inga får eller nötdjur i närheten så är hon fullständigt ointelligent. Nä, inte egentligen men det känns så ibland.
Vi har under två års tid tränat eftersök med henne så att hon kan ta över det efter de två gamla hundarna när de inte finns kvar.
Hon har verkligen NOLL koll. Svampen tittar hon inte ens åt. Försöker stimulera henne att se det roliga i att hitta svamp men ICKE.
-'Jaja matte, fortsätt du med svampen. Om det är så jäkla roligt kan du väl leta själv, jag går och sniffar här istället'.

Lycka till med svampsöket. Det kommer garanterat gå finfint. tummenupp.gif En bekant till mig har en Lagotto som används till bla, svampsök. Går hur bra som helst. Hon går aldrig gråtande med tom korg ur skogen.
Samsara
Lagotto heter ju inte tryffelhund för inte och vår hund älskar att söka så det kommer gå jättebra så länge det inte finns en tik i närheten whistling.gif
alle
Jag har ingen hund, än... än... men jag skulle gärna vilja ha en. Har kikat lite på shetland sheepdog, dom verkar helmysiga wub.gif

Men jag funderade lite, om man startar en sådan här tråd och ber folk att berätta om sina hundsporter, borde man inte ge lite respons till svaren då confused.gif Folk kan ju få för sig att deras svar inte var intressanta då när dom inte får någon respons. Bara en fundering.
Katie
CITAT (alle @ 01-10-2010, 20:12) *
Jag har ingen hund, än... än... men jag skulle gärna vilja ha en. Har kikat lite på shetland sheepdog, dom verkar helmysiga wub.gif

Men jag funderade lite, om man startar en sådan här tråd och ber folk att berätta om sina hundsporter, borde man inte ge lite respons till svaren då confused.gif Folk kan ju få för sig att deras svar inte var intressanta då när dom inte får någon respons. Bara en fundering.

När jag startade tråden var det mest en allmän fråga om vad man har för hund och vad man gör med den. Självklart är alla svar/inlägg intressanta.
Det finns så många hundar som inte har någon större uppgift mer än att vara en familjehund. Visserligen är det en uppgift i sig men för mig som alltid har haft arbetande hundar i olika former så är lag lite insnöad på att en hund ska ha ett 'arbete'. flirting.gif Den är ju oftast framavlad för en arbetande kvalitet.

Med arbete så räknas ju alla diverse sporter som agility, lydnad mm mm också in. Hunden har en uppgift.

Sen är det också roligt att få se vad folk gör med sina olika raser. Vissa raser är för mig helt 'nya'. Jag vet om många raser till namn men inte vad de är avlade för och vad de används till.
De raser som jag haft och har, Labrador, Schäfer, Jack Russell & BC har jag koll på men det finns ju de med dessa raser som har dem till något annat än vad jag använde dem till.

De raser som nämnts här känner jag till på namnen men de flesta av dem vet jag inte vad de ursprungligen används till.
Tipetansk terrier tex. Mina kusiner har en sådan och det enda den gjort i sitt liv är att äta, skita, sova, trimmas päls på och bli fet. Misstänker att det inte är vad den egentligen är till för.

Puli har jag bara sett på en agilityträning. Vet att de avlats för vallning men en vallande puli har jag bara sett på TV. Fick nästan dåndimpen av den jag såg då när den skuttande och nafsande for efter fåren som en skällande hyena. fear.gif Vet inte om de egentligen är skällande vallare? Kanske kan få svar på det här.
Tackar gudarna för att mina är tysta när de jobbar. Hade fått råspel om de hade skällt och stressat djuren. ranting.gif

Kompisens syster har två Amstaff. Inte en susning vad man har dem till heller. Berätta. De som kompisens syster har är rena sällskapshundar. Två trevliga hundar som går omkring och 'småsnarkar' och ser ut som små minigrisar. giggle.gif

Husky är ju också, precis som BC, hundar som kräver en hel del arbete. Har bara träffat Huskys på avstånd.

Lagotton vet jag är hundar som ofta används till svampsök men vad de mer har för uppgift vet jag inget om.

Shetland Sheepdog är ju små trevliga allerta hundar som är perfekta till agility. Antar att det är vallning de egentligen är avlade för men skulle tro att det är mycket ovanligt idag. Har hört att det finns de som vallar med dem men aldrig sett någon.
Har ingen som helst direkt erfarenhet om dem men kanske någon här kan ge dig lite info. tummenupp.gif
Monica i Nässjö
Katie, måste berätta att Border Collien har alltid, så länge jag minns, varit drömrasen nr. 1 för mig. Jag har väl sett för många engelska filmer och serier kan tro och fått en något romantiserad bild av rasen rolleyes.gif Men jag insåg att det inte var rasen för mig då jag inte har tillgång till några får giggle.gif så det fick bli annan för mig.

Kikade runt på lite olika raser och fastnade till slut för kooikerhondje. Det närmsta jag kunde komma BCn, faktiskt lite lik både till utseende och temperament, fast mindre då. Men jag blir fortfarande lite kär varje gång jag ser en vacker BC.
Myosotis
CITAT (Katie @ 02-10-2010, 19:29) *
...Kompisens syster har två Amstaff. Inte en susning vad man har dem till heller. Berätta. De som kompisens syster har är rena sällskapshundar. Två trevliga hundar som går omkring och 'småsnarkar' och ser ut som små minigrisar. giggle.gif ...

Daghundens husse har henne bara till sällskap, men hon har vunnit lydnadstävlingar i sin ungdom, är väldigt lydig och villig att vara till lags. Jag kan nog känna ibland att hade det varit min hund hade jag velat kanalisera hennes energi till någon för henne meningsfull uppgift, men jag vet inte vad det skulle vara. Egenskaper: lugn inne, full fart ute. Extremt känslig för sinnesstämningar/kroppsspråk, inte vidare intelligent, inget luktsinne att tala om. Snabb, stark, orädd. Dominant mot andra hundar. Vad gör man med en sån hund? dunno.gif Det räcker kanske för henne att springa sig trött i skogen.
Katie
CITAT (Monica i Nässjö @ 02-10-2010, 20:47) *
Katie, måste berätta att Border Collien har alltid, så länge jag minns, varit drömrasen nr. 1 för mig. Jag har väl sett för många engelska filmer och serier kan tro och fått en något romantiserad bild av rasen rolleyes.gif Men jag insåg att det inte var rasen för mig då jag inte har tillgång till några får giggle.gif så det fick bli annan för mig.

Kikade runt på lite olika raser och fastnade till slut för kooikerhondje. Det närmsta jag kunde komma BCn, faktiskt lite lik både till utseende och temperament, fast mindre då. Men jag blir fortfarande lite kär varje gång jag ser en vacker BC.

Kooikerhondje, har bara hört namnet tidigare. Är det vallning de är till egentligen? Berätta om den.

BC´n är den rasen som alltid kommer finnas hos mig numera. wub.gif Alla andra raser går bort. giggle.gif

CITAT (Myosotis @ 02-10-2010, 21:48) *
Vad gör man med en sån hund? dunno.gif Det räcker kanske för henne att springa sig trött i skogen.

Eftersom det är få hundar som blir riktigt trötta av att bara springa iskogen utan att direkt använda hjärnan så kanske det kunde vara bra att ge hunden små uppgifter.
Hittar du ett större träd som blåst omkull, låt hundren klättra/balansera på det. Göm en leksak som hunden älskar och låt den söka upp. Näsan funkar säkert om det är favoritleksaken som står på spel. flirting.gif
Krypa under en buske, lära hunden höger och vänster när ni kanske går sicksack mellan träd mm.

Finns en massa småkul att hitta på i skogen. Kan nästan garantera att hunden blir trött.
Katie
Måste bara berätta...
Nu är helgens tävlingar över. ÄR SÅÅÅ NÖJD MED HUNDEN!!! smiley_small_hug.gif wub.gif

Hon har blivit överröst med beröm från andra tävlanden OCH domaren. De har alla sett hur hon varit tidigare. Hon är sen i sin träning pga min sjukdom men nu jäklar... Nu é vi på G!! yahoo.gif

De poängavdrag som hon fick idag var bådas våra fel. Hon har en dum liten egenhet när hon gör sin utgång i hämtet men där fick jag stoppat henne idag. Det blev mindre avdrag än igår.
På framdrivningen, som är del tre i hämtningsmomentet, fick hon FULL POTT. w00t.gif

De andra avdragen var mest mitt fel. På drivningen fick hon lite för mycket tryck på fåren så de sprang förbi mig. Jag skickade fram henne för att stoppa dem men jag glömde att även stoppa henne i tid så hon sprang lite för långt.
Sen blev det ett poängs avdrag i fållan. JAG ställde mig ivägen för både hund och får. whistling.gif

Fortsätter hon så här och slutar med dumheterna i hämtet så blir 2011 års tävlingssäsong riktigt spännande. naughty.gif
Hon t.o.m slog sin bror idag. giggle.gif
Monica i Nässjö
Grattis till lyckade resultat! Jag såg att du skrev att du inte var ett dugg nervös inför den här tävlingen, är du normalt en kolugn person giggle.gif eller är det för att du skaffat dig tävlingserfarenhet? Hur var det första gången du skulle tävla? Själv är jag redan så hispig inför tävlingen den 16.e så är det något som ska stjälpa oss så är det mina nerver -fear-.gif

Kooikerhondjen är en fågelhund. Med sina rörelser lockade den änderna in till fångstnäten, lite kusin med tollaren. Den har också en historia som gårdshund och höll efter råttor och sånt. Men det är en kvick, aktiv, lättlärd och vänlig ras. Pigg på det mesta och suverän till spår och agility. Så arbetsmässigt är den långt från BC.n men temperamentetsmässigt tror jag de liknar varandra. Och om jag inte har fel så är det rastypiskt för både BC och kooiker att vara reserverad mot främlingar villket jag tycker är bra.
Katie
Det låter som en väldigt trevlig ras.

Angående att en BC är lite reserverad mot främlingar så, ja. Rent generellt.
Min hane har alltid varit MYCKET reserverad mot nytt folk. Nu är han mer framåt. Tror han börjar bli lite lätt åldersdement. giggle.gif
Han har alltid varit den typen som springer fram mot en peson som för att säga, jag har sett dig & du har sett mig, sen har han stuckit undan igen. Det är ett ganska vanligt beteende hos en BC.

Tiken däremot... Ja, man måste gilla att bli attackerad med en massa hund i famnen och en härligt varm, fårskitsluktande tunga som slabbar ner hela ens ansikte + diverse ställen hon hinner komma åt innan man lyckats värja sig. fear.gif
Enda sättet hon skulle lyckas döda en människa vore nog att pussa ihjäl dem. biggrin.gif

Har faktiskt också hellre en hund som är mer reserverad mot främlingar än en som våldför sig på dem i jakt på lite extra kärlek.

Enmanshundar är de dock. De väljer ofta ut en i familjen som ledare. Inte alltid den person som tänkt sig ha hunden.
Sen är det viktigt att man tar kommandot. De är mycket beroende av en ledare annars hittar de på mer än nödvändigt med ofog.
Bettis
Lite smått om kooiker: Kortfattat om rasenBakgrund:
Denna lilla spaniel, som tidigare och fortfarande används på sitt speciella sätt vid andjakt, är en sann fågelhund. Denna holländska ras är nu officiellt erkänd. Interimsstandarden antogs den 18 juni år 1966 av "Raad van Beheer", den holländska kennelklubben.

Allmänt:
Rasen skall vara glad, inte skällig, lättskött, mycket beroende av sin ägare, vänlig till sättet med ett jämnt temperament. Den skall vara alert.

Storlek & vikt:
Mankhöjd: ca 35-40 cm.

Grattis Katie till framgångarna bra jobbat tummenupp.gif själv jobbar jag en del med mina hundar, viltspår, vanligt spår, agility, rallylydnad, vanlig lydnad det är väl vad vi hinner med, ja inte allt på en gång alltså men spår lägger vi ganska ofta, annars blir det lite av varje. Har gått kantarellkurs med den ena hunden och det var himla kul, apportering har vi också testat, kul det också. Allt är väl iof roligt att göra, det är kul att jobba med hundarna och dom är såååå nöjda efteråt även jag.
Katie
Ja det är så skönt att komma in med en trött hund. En trött hund är oftast en lycklig hund som fått arbeta med endera uppgiften. tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Katie @ 03-10-2010, 13:48) *
Eftersom det är få hundar som blir riktigt trötta av att bara springa iskogen utan att direkt använda hjärnan så kanske det kunde vara bra att ge hunden små uppgifter.
Hittar du ett större träd som blåst omkull, låt hundren klättra/balansera på det. Göm en leksak som hunden älskar och låt den söka upp. Näsan funkar säkert om det är favoritleksaken som står på spel. flirting.gif
Krypa under en buske, lära hunden höger och vänster när ni kanske går sicksack mellan träd mm.

Finns en massa småkul att hitta på i skogen. Kan nästan garantera att hunden blir trött.

Hon brukar få såna uppgifter, typ hoppa upp på en sten och fånga en grankotte, det tycker hon är jätteroligt, men jag tycker inte det. Dessutom brukar hon bara stirra upp sig mer och mer och inte bli lika trött som av en vanlig, lugn promenad där hon springer i sin egen takt. Leksaker har hon inga för hon skulle tugga sönder dem på en sekund, men jag brukar gömma hennes ben och godis. Det blir hon trött av!! Jag har lärt henne lite konster men är inte särskilt road av sånt själv om jag ska vara ärlig. Finns just inget behov att göra henne tröttare heller egentligen, hon är rätt lat inne och kan sova som en stock i timmar. Det är ju ingen understimulerad problemhund precis.
Annie-72
I vårt hem finns det två jakt hundar, en Luzernstövare som gubben jagar hare med (han hade sitt första drev på räv igår, duktig hund) samt et Basset fauve de Bretagne som jag ffa jagar rådjur med. Så vår bästa tid på året är nu... Skönt när alla trädgårdsbestyr är över att få något nytt att göra...

Dessvärre fick vi igår rapport om två vargar på vårt jaktarrende så nu vet i busen om jag kan släppa hunden på ett tag.. crying.gif Vi får väl snart höra om de strövat vidare. Vill ABSOLUT inte ha en etablering hos oss.. Värmland har varg nu så det räcker!!! (med risk för att få allvarliga påhopp) men detta är en verklighet jag lever i som inte är så kul....

Annie
Katie
Kan hon slappna av inne så är det det viktigaste. biggrin.gif
Gör det som du själv är road av. Tycker inte du att det är roligt så märker hon det. Ta era myspromenader och njut av dem. kram1.gif

Min Jack Russell är också en sån där hund som är lycklig bara över att få vara med. Hon har inga bekymmer med att slappna av.
Ungtiken (BC), HON kan konsten att slappna av i alla lägen. Tidigt i våras satt jag i en stol bakom lagårn och läste medans fåren gick och betade. Hade ingen uppsatt hage till dem där så jag ville hålla ett öga på dem.
Helt plötsligt kom det underliga ljud under mig. blink.gif
Tittade ner och får se en hund som ligger på rygg under stolen och SNARKAR högre än kompisens mopsar tillsammans. rotfl.gif

Den gamle hanen däremot. Om han inte får jobba så river han nästan huset. När jag låg på sjukhus i två månader var det ingen som kunde arbeta med honom (han är en riktig enmanshund). Han blev rent aggressiv och gjorde t.o.m utfall mot min paps. Det var nåt vi Aldrig trodde att han skulle göra.
Kan garantera att det var en hund som blev alldeles till sig i trasorna när matte kom hem. wub.gif
Katie
CITAT (Annie-72 @ 04-10-2010, 09:51) *
I vårt hem finns det två jakt hundar, en Luzernstövare som gubben jagar hare med (han hade sitt första drev på räv igår, duktig hund) samt et Basset fauve de Bretagne som jag ffa jagar rådjur med. Så vår bästa tid på året är nu... Skönt när alla trädgårdsbestyr är över att få något nytt att göra...

Dessvärre fick vi igår rapport om två vargar på vårt jaktarrende så nu vet i busen om jag kan släppa hunden på ett tag.. crying.gif Vi får väl snart höra om de strövat vidare. Vill ABSOLUT inte ha en etablering hos oss.. Värmland har varg nu så det räcker!!! (med risk för att få allvarliga påhopp) men detta är en verklighet jag lever i som inte är så kul....

Annie

Basset fauve de Bretagne, är det den som är strävhårig?

Att släppa hund i ett vargrevir kan vara knivigt. Där blir det lite 'på vinst och förlust'. Antingen funkar det eller så går det åt pipsvängen.
Får hoppas att de bara är på 'genomresa' och vandrar vidare.

Vi bor i ett vargrevir (det vargpar som rör sig från Lilla Edet - Ljungskile och uppåt). De har varit här i markerna ett par gånger, som vi vet iaf, och peppar peppar så har vi inte haft bekymmer med dem än. Här är det Lo som gett sig på grannens ena hund istället.
herkules
puli är en kroppsvallare som arbetar nära djuren med skall och nafs i hasorna, helt suveräna vallare. när de inte kommer fram hoppar de sonika upp på djuren och springer från rygg till rygg tills de är över på andra sidan.
en puli vallar ju inte bara sin hjord, den vaktar också, två puli och en komondor klarar stora hjordar alldeles på egen hand, inte ens vargen kommer åt djuren.

varför jag inte vallar med mina puli är för att jag tycker synd om djuren som ska vallas, varför skickas hit och dit för ingenting? det är en sak om man har djur som ska från ena stället till det andra men för nöjes skull - näää.
Katie
CITAT (herkules @ 04-10-2010, 14:12) *
puli är en kroppsvallare som arbetar nära djuren med skall och nafs i hasorna, helt suveräna vallare. när de inte kommer fram hoppar de sonika upp på djuren och springer från rygg till rygg tills de är över på andra sidan.
en puli vallar ju inte bara sin hjord, den vaktar också, två puli och en komondor klarar stora hjordar alldeles på egen hand, inte ens vargen kommer åt djuren.

varför jag inte vallar med mina puli är för att jag tycker synd om djuren som ska vallas, varför skickas hit och dit för ingenting? det är en sak om man har djur som ska från ena stället till det andra men för nöjes skull - näää.

Har man inte djur som hunden kan jobba med så är det lite onödigt att tända den.
Som du beskriver det så blir det då mest att man puttar dem från ett håll till ett annat. Kan man då heller inte träna emellan tränings/kurstillfällena så blir det ju samma upplevelse för fåren också. Ingen förbättring från hundens sida och det är ju inte roligt för föraren heller.

Hade det inte varit för skällandet så hade det nog varit en käck hund att ha i åtanke. Har tyvärr väldigt dålig tolerans för hundar som skäller mycket. (det är en 'huvudsak')
Det är ju en väldigt bra storlek på hundarna och de verkar vara väldigt allerta och lyhörda.
herkules
CITAT (Katie @ 04-10-2010, 23:17) *
Har man inte djur som hunden kan jobba med så är det lite onödigt att tända den.
Som du beskriver det så blir det då mest att man puttar dem från ett håll till ett annat. Kan man då heller inte träna emellan tränings/kurstillfällena så blir det ju samma upplevelse för fåren också. Ingen förbättring från hundens sida och det är ju inte roligt för föraren heller.
Hade det inte varit för skällandet så hade det nog varit en käck hund att ha i åtanke. Har tyvärr väldigt dålig tolerans för hundar som skäller mycket. (det är en 'huvudsak')
Det är ju en väldigt bra storlek på hundarna och de verkar vara väldigt allerta och lyhörda.

precis!

puli skäller - så in i helsicke! detsamma gäller kusinen pumi.
att se en vallhund (jag älskar alla vallhundar) göra det den ska är en fröjd!
fast jag vill ju att det ska vara "på riktigt".
nu tror jag mina hundar varit/är ganska nöjda, men ändå .. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon