I maj var vi i Italien och då tog vi en bild på ett träd som jag undrar om någon vet vad det är
http://tinyurl.com/38jxgqmDet var ett högt träd (har typiskt ingen bild på hela trädet) med stora lejongapsliknande lila blommor. Har någon någon ide? Det var i norra italien - Monza.
Orkidétjuven
18-09-2010, 03:36
Ngn art av Jacaranda. Vet inte art, finns över 50 kända st.
kanske Jacaranda mimosifolia? Mycket vanlig som prynadsträd i medlehavsområdet bla södra italien…
Alexander-VG-zon3
18-09-2010, 10:06
Paulownia tomentosa - Kejsarträd tycker jag det ser ut som. klarar sig i södra sverige om läget är bra och skyddat.
Aqvakul
18-09-2010, 10:14
CITAT (flaxss @ 18-09-2010, 11:06)

Paulownia tomentosa - Kejsarträd tycker jag det ser ut som. klarar sig i södra sverige om läget är bra och skyddat.

flaxxs!
Jag har letat förgäves efter annat, då bladen och eg. inte heller blommorna stämmer med jacaranda....
Orkidétjuven
18-09-2010, 11:58
Jupp. Flax har nog rätt. Jag började med att tycka att början till fröställningen liknade ngt from Sophora och därifrån började jag söka på sophora eller ngt annat inom fabaceae med lila blommor. Hittade ngt mycket liknande som nämdes som jacaranda, så jag tänkte att ngt sådant kanske., Men hörde visst inte alls till fabaceae överhuvudtaget trots liknande fröställningar i tidigt skede.
tydligen en invasiv art i Usa
Aqvakul
18-09-2010, 12:07
Ett sånt träd skulle jag gärna vilja ha!
Alexander-VG-zon3
18-09-2010, 13:11
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2010, 13:07)

Ett sånt träd skulle jag gärna vilja ha!
då får du skaffa ett, dock blommor dom ibland dåligt i sverige. vackra blad har dom med.
Aqvakul
18-09-2010, 13:49
CITAT (flaxss @ 18-09-2010, 14:11)

då får du skaffa ett, dock blommor dom ibland dåligt i sverige. vackra blad har dom med.
Intressant diskussion..
Aqvakul
18-09-2010, 14:13
Det blir nog Linders plantskola utanför Hörby till våren...
Tack för alla tips! Det är absolut ett Kejsarträd. Det var otroligt högt och stort men bara blommor - inga blad. Jag såg detta i början på maj i Monza i norra Italien. Fantastiskt vackert!
Janne56
19-09-2010, 12:13
Jag sådde kejsarträd för cirka 17 år sedan och har ett av de träden i trädgården - i zon 2. Det är cirka 5 meter högt och klarar vintrarna med mindre frostskador. Ett annat av träden från den sådden står i en park i stan här och är 6-7 meter. Bara mindre frostskador på vintrarna. Ett tredje träd finns hos en granne - är cirka 5 meter och även det klarar vintrarna bra. Bor man gynnsamt till, kan man alltså nog försöka sig på detta vackra träd med de enormt stora bladen. Träden här har satt blomknoppar några gånger men inte orkat med att blomma. När plantorna är späda - de första åren - fryser de ner varje vinter men kommer igen på försommaren. Jag har förresten några småplantor (cirka 50 cm höga) i krukor också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.