|
Victoria
18-09-2010, 07:56
Hej, Ja frågan kom i rubriken. Jag har testat olika variamter och nu funderar jag på dessa två, men jag vill ju hslet inte förlora mina pellisar i år IGEN! Jag har altså en tvättstuga i källarnivå som håller ca 12-13 grader påvintrarna förutom när man tumlar tvätt givetvis. Okar pelargonerna med så kraftiga temperaturförändringar under någon timme några gånger i veckan. Det finns ett litet källarfönster (sydvästläge) som släpper in skapligt med ljus. Borde jag ändå ha belysning? Hur mycket vatten. Jag har problem att avgöra om min pellisar ruttnar eler torkar i min vård  Nästa tanke är att ställa dem på altanen. Den är ju isolerad, men det blir ju ändå oftast strax under nollan mitt på vintern (dec-feb) och är det extremt kallt ute så sjunker det ner till kanske -5-10, inte mycket mer, men dock. Man kanske kan tända ett par värmeljus om det ska bli extremt kallt. Funderade på att ställa dem där på altanen i ett skyddande drivhus med kanske en tjock filt över? Kan de behöva vattning under perioden dec-feb då? Vad tror ni? Är det uppåt väggarna?
mamamaggan
18-09-2010, 08:05
De vill ha lite ljus så altanen med filt över är kanske inte så bra. Hur varmt blir det i tvättstugan när du tumlar och under hur lång tid finns värmen kvar ?
Mina pelargoner har c:a 10 grader och ljus från fönster under vintern men där kan det vara varmare också ibland. Har dem i sommarstugan men vi är där ibland på vintern och då har vi ju mer värme på men jag har inte märkt att blommorna tar skada .
När det gäller att vattna så ska de bara ha en liten skvätt när de är torra. Mina får denna skvätt kanske en gång i vecken eller en gång varannan vecka beroende på hur torra de är.
Red Top
18-09-2010, 08:38
Nu vet jag ju inte hur många pelargoner du har, som du vill hålla liv i, men pelargon har ju i århundraden varit en vanlig kruk/rumsväxt. Det går utmärkt att "övervintra" dem i vanlig rumstemperatur. Ställ dem gärna i ett söderfönster, där du inte har allför varmt.
Detta gäller ju många krukväxter under vintern. Inte för varmt, så ljust, som möjligt och mycket måttligt med vatten.
Så gjorde jag alltid, innan jag fick pelargondille. Har så många nu, så de får bo i ett eget rum, med extrabelysning och aldrig mer än 18o. Jag bor i lägenhet på vintern.
De är kanske inte så vackra hela vintern, men om du ställer dem bakom en gardin, eller skymda av andra växter närmast fönstret, så slipper du ju se dem.
Om du gör så och är noga med att inte övervattna, kan du vara säker på att de överlever, och kanske t.o.m. fortsätter att blomma under vintern. Klipp ner dem på våren och plantera om dem, så får du nog jättefin blomning nästa sommar.
fuchsian
18-09-2010, 10:29
Mina pelargoner dog i garaget förra vintern, allt annat överlevde, även sånt som jag inte trodde att de skulle klara sig. det var en stor pelargonsamling som försvann. I går har jag valt att ha mindre och vissa av dem kommer jag slänga, men resten kommer in till vårt ute/innerum som är byggd så att jag kommer dit fr, sovrummet, det var en altan förr. Det finns gott om stora mönster och persienner till vårsolen, och det har blivit så att vi är där så sällan att vi drar värmen ner, men jag har min vävstol där, men det finns gott om plats, så jag tänkte ta dit mina pelargoner, de som jag skulle vilja behålla. Där är sällan kallare än 16-17 grader. Min stora ängel ska dit också, hade jag tänkt mig.
Min tanke är att ha pelargonerna som inneväxter och se om jag klarar denna gång med dom. Tar sticklingar till nästa år när jag flyttar dem ur växthuset. Det är lite okunskap för min del för har inte haft växthus innan och endast rabatter med mest barrbuskar. Brukar kolla alla tips och sen går det, om det går, något mer lär man sig dock! ...fuchian....
mimmi 1
18-09-2010, 22:01
precis som Red Top skriver, så har pelargoner i alla tider varit en vanlig krukväxt, och för det mesta stannat inomhus.. så det går utmärkt att övervintra dom inne nu också..  det som är viktigt, med alla växter, är att de får en viloperiod, med mindre vatten, ingen näring, och en aning svalare. kan man inte ådstadkomma svalare luft, så tror jag det går bra ändå. sköt dom som vanligt bara--- ta bort vissna blad etc.. och vattna minimalt... tills i februari ungefär, då sätter du om dom i ny jord, ansar ner dom, tar ev.sticklingar, och driver på dom igen,,,,
Fundering - är 17-18 grader för varmt på vintern? Har nämligen en tvättstuga (dock i markplan, därav temperaturen), där jag kan sätta på extraljus där jag funderar på att övervintra mina pellisar. MEN alternativet är garaget, bredvid frysboxen (så det blir nog inte minusgrader, men bara några plusgrader) med extraljus???? Vilket är att föredra? Jag har inte möjlighet att ha dem inne som krukväxter.........
CITAT (KRT @ 19-09-2010, 08:07)  Fundering - är 17-18 grader för varmt på vintern? Har nämligen en tvättstuga (dock i markplan, därav temperaturen), där jag kan sätta på extraljus där jag funderar på att övervintra mina pellisar. MEN alternativet är garaget, bredvid frysboxen (så det blir nog inte minusgrader, men bara några plusgrader) med extraljus???? Vilket är att föredra? Jag har inte möjlighet att ha dem inne som krukväxter......... Liksom du, har jag inte plats för mina pelargoner inomhus, så jag brukar dra av alla bad och ev. blommor och kanske klippa ner dem lite för att de ska få plats. När plantorna inte har någon grönska, behöver de inget ljus. Sedan ställer jag ner dem i en låda och in i en garderob i förrådet (frostfritt) under vintern, de åker in i början av oktober och ut igen i februari. Jag tittar till dem en gång i månaden och kanske får de då en liten skvätt vatten, bara så de inte skrumpnar ihop helt. När jag ser att de börjar skjuta skott, planterar jag om dem och 2 veckor senare klipper jag ner dem. Dettta fungerar bra för mina pelargoner.
Hej
Vattna behöver om du känner att jorden blir torr.
H:Bassam
FlitigaLisa
21-09-2010, 08:33
Jag "vinterförvarar" aldrig mina pelargoner, de står kvar i olika fönster i olika väderstreck och i skön inomhusvärme 20-25 grader... De trivs jättebra, de blommar även under vintern och på våren "startar jag om" de genom att klippa ned och plantera om. Det jag klipper bort på våren blir nya pelargoner. Alla berömmer mig för våra fina pelargoner
Sollan A
09-10-2010, 08:41
Pelargoner tål det mesta... Jag övervintrar i källaren som även är tvättstuga, ca 10-12 grader i snitt. Hänger över en vanlig lysrörsarmatur med inkopplad timer. Ett tips för vattning: vattna en gång/grad under vintern. Är det 10 grader i förvaringsutrymmet skvätter man på 10 ggr, 5 grader = 5 skvättar. De brukar se för eländiga ut på våren men hämtar sig efter lite pyssel.
fuchsian
09-10-2010, 09:10
Skrev innan om mina beskymmer med pelargoner. Nu är de i altan/innerum, och jag hag lite lägre temp. där än i övriga rum. Vissa kastade jag och av vissa tog jag skott och de som jag skulle vilja spara, är nu i detta rum och tillsammans med 3 änglar, olivträd och lite smått. Mina blommar än, men klipper bort alla gula blad och rensar i blommorna. Stora ängeln är färdig till vintervila och de 2 små är hur pigga som helst. Jag har dagsljus både frammifrån, flera fönster, och vid sidorna finns det fönster. Har tjatat om att sätta upp blomsterhyllor, men än hörs det inte med det örat. Till våren kommer solen fr. öst och då kan jag använda persienner för att de inte ska brännas. Lyckas detta, så då ska jag bara HA fönsterhyllor för mina pelargoner, så det är så! .. Lycka till med dina pelargoner och du har fått (även jag) många olika råd, så det finns en uppfinningsrikedom hos var och en här i forumet. .... fuchian...
Jag
Det är bra om dem vila under vinter tid med mindre ljus och mindre vatten och mindre gradar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|