Full version: Gurka+melon =?
tinnak
I år har jag inte varit nöjd med mina gurkor. Det har blivit frögurkor av allihopa. Jag testade att odla kinesiska gurkan Suyo Long för jag hade läst att den skulle vara så god. Men det blev bara frögurkor. För all del goda. Och jag har inte odlat någon annan gurka som skulle kunna pollinera dem. Men idag när jag började rensa upp i djungeln hittade jag en melonplanta långt inne bland gurklianerna, inte vet jag hur den kommit dit. Kan det vara möjligt att den har pollinerat mina gurkor och det är därför som det blev frögurkor?
Eller kan det vara vädret?
Bassam

Hej

Det beror på vilka sort frö du planterade så du kan tillbaka till affären som köpte dom och gör överklaga.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (tinnak @ 18-09-2010, 13:41) *
I år har jag inte varit nöjd med mina gurkor. Det har blivit frögurkor av allihopa. Jag testade att odla kinesiska gurkan Suyo Long för jag hade läst att den skulle vara så god. Men det blev bara frögurkor. För all del goda. Och jag har inte odlat någon annan gurka som skulle kunna pollinera dem. Men idag när jag började rensa upp i djungeln hittade jag en melonplanta långt inne bland gurklianerna, inte vet jag hur den kommit dit. Kan det vara möjligt att den har pollinerat mina gurkor och det är därför som det blev frögurkor?
Eller kan det vara vädret?

Suyo long hör till de gurkor som SKA pollineras annars blir det ingen frukt. Suyo long har både han och honblommor, alla den typen av ursprungsgurkors sorterna ska skördas som unga, när kärnorna blivit för stora och knastriga är det för sent att skörda. Vill man ha gurkor som aldrig bildar frö ska man enbart plantera partenocarpa sorter.

(melon pollinerar inte gurka)
tinnak
Tack för svar!
Ja då ska jag inte odla Suyo Long nån mera gång, för om jag skulle skörda dom innan dom hade frön så hade jag fått plocka dom när dom var marginellt tjockare än min tumme. Dom betedde sig alltså som så att dom svällde upp jättemycket i nedre tredjedelen medan resten av gurkan var jättesmal och aldrig blev överhuvudtaget "mogen".
Mu i myllan
CITAT (tinnak @ 20-09-2010, 21:57) *
Tack för svar!
Ja då ska jag inte odla Suyo Long nån mera gång, för om jag skulle skörda dom innan dom hade frön så hade jag fått plocka dom när dom var marginellt tjockare än min tumme. Dom betedde sig alltså som så att dom svällde upp jättemycket i nedre tredjedelen medan resten av gurkan var jättesmal och aldrig blev överhuvudtaget "mogen".

Märkligt. Precis så beter sig mina gurkor nu på sensommaren och där har inte funnits en melon någonsin. Tror det är någon sorts protest mot för lite/mycket vatten/näring. Använder bevattningssystem med näring och övriga grönsaker, tomater och aubergine ger jättefina frukter. Stora och många.
Däremot upptäckte jag spinn på gurkorna härom dagen. Kan det vara orsaken? Verkar konstigt i alla fall. Tidigare i sommar har jag skördat mängder med stora, fina, raka och jättegoda gurkor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon