Ezereht
Jag har sett ett palettblad med variegerad, alltså gröna blad med lite vitt i (elelr var dom vita med grön kant, minns inte) och med de mest förtjusande riktigt blekrosa blommor man kan tänka sig. Någon som har en aning var man kan hitta en liknande planta eller frön? Jag har letat hittat med vita blommor och strakrosa blommor men inte med ljusrosa blommor. Blev nästan frestad att "nypa" en ministickling från rabatten men höll mig ifrån det. Fast jag skulle bli glad om det gick att hitta på mer laglig väg smile.gif
Ezereht
Hittat en, inköpt och planterad. Eller ... jag hoppas den har blekrosa blommor men det ser ut så på lappen smile.gif

Rosenplister
"Pink Pewter" blev det biggrin.gif

Från Smultronstället (fanns på rays perennials också ser jag nu när jag har ett namn att söka med).
Red Top
Rosenplister, Laminum Maculatum, är inte riktigt samma sak, som palettblad, Solenostemon scutellarioides.

Rosenplister är en bra marktäckare, härdig i stora delar av Sverige. Palettblad är inte härdig, utan betraktas som rumsväxt, men trivs bra ute på sommaren.

Har själv aldrig sett någon palettblad med rosa blommor. Därför har jag inte svarat i din tråd. smile.gif

Lycka till med växten!
Ezereht
Tack, det visste jag inte, tyckte bara dom hade likadana blad och då trodde jag de var samma sak. Ibland kanske man skulle orka kolla upp bättre. Men i alla fall, kanske jag ändå fick min växt som jag blev kär i. Det är ju lite förutsättning den klarar vintern då, men lät ju trösterikt med rosenplister.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon