Full version: Pelargon
Rebecca
Jag har fått en stickling av en pelargon, som jag minns blommorna på som lite annorlunda. Tvåfärgade, spräckliga mellan rosa och vit tror jag... Väldigt väldigt vacker! Men min stickling har inga blommor på sig. Kan man ta reda på sorten utifrån det jag vet och hur bladen ser ut?

[attachment=54968:pelargon.jpg]
sqrulan
Engelsk pelargon.
Rebecca
Det kan nog stämma ja! Hittade en del bilder som påminner om mitt "minne"... ska bli spännande att se hur blommorna blir sen. Hur sköter jag om denna på bästa sätt? Jag är helt ny inom pelargoner så jag är lite osäker. Har haft denna stående i vatten ett tag men nu idag planterade jag om den i en kruka.
fuchsian
Ja, samma gissning som föregående odlater i sitt inlägg. Jag älskar dom och köper några varje vår.
Har inte lyckats med övervintring av den sorten, och i min pelargonbok nämns att de kan vara lite kinkiga med övervintring, men kanske någon har lyckats och oss råd.
OK, du kan ha den som rumsväxt under vintern om det är en stickling.
Jag menade nämligen de som man skaffade på våren och att din var så stor.
.... fuchian .....
sqrulan
Eftersom den är så ung och liten så bör den nog få extraljus under den mörkaste tiden och eng.pelargoner blommar bäst om dom får lite svalare växtplats. Nu är ju din så liten ännu så det behöver du nog inte tänka på ännu.
jag är ingen expert utan har bara min egen erfarenhet.
Rebecca
Tack, ska tänka på det där. Jag har nog blivit lite såld på pelargoner... fast jag förr tyckt de är så tråkiga! Men denna blommade så vackert att jag inte kunde låta bli att be om en stickling. Kan jag vänta mig blommor redan nästa sommar tror ni? wub.gif
sqrulan
Absolut! Klarar du den i vinter så får du nog blommor. tummenupp.gif
Rebecca
Ååh jag ska ta så väl hand om den under vintern så! biggrin.gif
Krokodilen
Köpte en vuxen engelsk pelargon för ett par år sen för jag blev så förtjust i utseendet. Min förvaras i orangieriet på vintern med alla vanliga pelargoner, +15 grader cirka. På sommaren står den ute. Den blommade både första och andra sommaren.
aldo
Kan du inte förvara plantan svalt hela vintern så försök sätta den svalare fram i Februari-Mars så den sätter knopp .

Rebecca
Svalare, hur mycket svalare menas med det? Jag bor i lägenhet och har bara en balkong som "svalare" alternativ till fönsterbrädan... i februari/mars är väl ändå lite väl kallt att ställa ut den på balkongen...? (Eller så är det bara jag som är för fäst vid mina växter och tycker synd om dom som ska behöva stå ute och frysa... rolleyes.gif )
aldo
CITAT (Rebecca @ 21-09-2010, 18:45) *
Svalare, hur mycket svalare menas med det? Jag bor i lägenhet och har bara en balkong som "svalare" alternativ till fönsterbrädan... i februari/mars är väl ändå lite väl kallt att ställa ut den på balkongen...? (Eller så är det bara jag som är för fäst vid mina växter och tycker synd om dom som ska behöva stå ute och frysa... rolleyes.gif )

Svalare för en Engelsk pelargon skulle väl vara runt + 8C .

Man kan t o m ställa in den i kylen flirting.gif

Läs här /mer info
http://www.grona-sidorna.se/default.asp?sp..._ratingaction=1
Rebecca
CITAT (aldo @ 21-09-2010, 21:38) *
Svalare för en Engelsk pelargon skulle väl vara runt + 8C .

Man kan t o m ställa in den i kylen flirting.gif

Jaa det får väl eventuellt bli ett alternativ då... Haha kul tanke, en liten pelargon i kylskåpet som vilken annan grönsak som helst giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon