Full version: Gjuta form (mängd)
pinhead
Ska gjuta hemma och formen är på ca 109 liter, undrar hur långt en säck färdigblandat räcker , på förpackningen står det 13 liter, räcker det inte längre ? är helt ny på gjuta fronten men villig och lära mig , hoppas nån har ett svar på hur många säckar det går åt till 109 liter

tackar på förhand
Peztis
Det kan nog stämma med 13 liter... Det blir inte så mycket av en säck, faktiskt.

Till ett rör (den smalare varianten) gick det åt ca 1,5 säck när jag gjöt mina plintar.
omk
Vi har också gjutit en del hemmavid. Det går åt väldigt mycket mer än man tror !

Till 109 liter BÖR det räcka med 8 säckar, men ta hellre hem 10 eller 12 ! Du kanske kan lämna tillbaka de ev oanvända ? (Tror dock inte att det blir några "oanvända" ...)

Vi har ALDRIG (under 17 års hus- och trädgårdsbygge !!) köpt tillräckligt med bruk, utan har VARJE GÅNG fått stödköpa nån/några säck eller så.

Kan du dessutom låna en cementblandare, så underlättar det ENORMT, även om du "bara" har 8-10 säckar ... Att stå och vispa med en borrmaskin ... 10 säck, no no ...
omk
Dessutom, om du bygger din egna form, se till att "formstöden" är på UTSIDAN av själva formen. Använd skruv (gärna trall, de är lite "hala" och fastnar inte så lätt i gjutmassan), så går det mycket lättare att demontera formen.
Vad är det du bygger ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon