Full version: Vedboden
Grönberg
Om vi gav Sverige ett ansikte för växthusbygge vill jag låta vara osagt, men av den respons vi fått, så känns det som om vi lyckades....många har börjat att ta ut svängarna, och det är alldeles underbart att se den kreativitet som finns i vårt land.
Nu vill vi försöka att ge Vedbodarna ett lyft.....

Vi bygger i samma stil som South Swedish Greenhose Lodge.
Återvunnet material, gammalt tegel, gamla stallfönster, och på taket ska det växa gräs och ängsblommor, vi infogar även en öppen spis/grill i en av väggarna...
Håll till godo:

Före

P1010890.JPG

P1010916.JPG

P1010901.JPG

P1010925.JPG

P1010927.JPG

P1010928.JPG

P1010929.JPG

P1010934.JPG

P1010935.JPG

Grönberg
Av någon anledning så kunde jag inte lägga in fler bilder, max 10 per inlägg.....
Grönberg

P1010943.JPG

P1010944.JPG

P1010946.JPG

P1010955.JPG

P1010959.JPG

P1010963.JPG

P1010967.JPG

P1010979.JPG

P1010982.JPG

P1010984.JPG

Sussie F-Flower
MEN!!! Jag tror jag får "dåndimpen"!!! w00t.gif
Gud, så tjusigt!!! wub.gif wub.gif wub.gif
kina3
Otroligt fint!
Malvia
Så ser inte min vedbod ut!

Ska bli spännande att se bilderna när det är "klart".

Inte alls avundsjuk! flirting.gif
malcolm
Ett minst sagt avancerat bygge för en "vedbod" men snyggt är det. tummenupp.gif
Huggorm
Sveriges tjusigaste vedbod? Men om man ändå skall klaga på något så skall ju vedbodar byggas så att det kan blåsa igenom så veden torkar
*Stintan*
Jättetjusigt men varför blev inte min vedbod sådan när jag byggde den om det är så dom ska se ut ohmy.gif confused.gif
Solstorm
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 17:12) *
Sveriges tjusigaste vedbod? Men om man ändå skall klaga på något så skall ju vedbodar byggas så att det kan blåsa igenom så veden torkar

Utan glas i fönstren så funkar det.
Himla snygg vedbod!
Peztis
Åhhhh..... kan du bygga en vedbod hos mig sedan när din är färdig!?!!

Antar att det inte är ved som ska förvaras där sedan annat än ev den som ni sitter där och myser vid när ni eldar.

Jättesnyggt!
maramara
Underbart,vackert redan. Kan tänka mig att att det kommerbli speciell skyddad växtmiljö mellan sådana värmehållande tegelväggar.Suck, vad fint kram.
Grönberg
Åhh!! Tack, hade nästan glömt tråden, får väl uppdatera senare idag med fler bilder, det har blivit helt sanslöst vackert, kombinationen mellan växthuset och innergården.....ska gå på grillen/öppna eldstaden till våren....
ingrid fuxwall
Helt klart den snyggaste vedbod jag sett
Klint
Ser ju ut som en kyrka!Oerhört vackert!! Såg lite farligt ut där ett tag med trädet i luften
Grönberg

034.JPG Har tyvärr glömt att ta bilder på det färdiga bygget så det får bli lite vinterbilder.....

Automatisk vedklyv Införskaffades för 35 år sedan......

003.JPG

Peztis
Men å så fint!
Grönberg

20110711 246.JPG
Plattsättningen klar utanför och inne i vedboden

20110711 248.JPG
Bilden tagen inne i vedboden mot den nya köksträdgården, kantstenen och smidesgaller uppsatt och nyplanterat.

20110711 235.JPG
Målning, målning...med lite hjälp av svärfar så går det fortare

20110711 293.JPG
Vy från innergården vid växthuset

20110711 294.JPG
Vyn från nedre delen av innergården

Krolliljan
Det är så vackert ,så vackert bravo.gif wub.gif
Grönberg

20110711kväll 012.JPG
Vyn ut från vedboden mot lilla torget.<br />Till höger ser man vattentunnan omslingrad av pilstaket, hustakets stuprör är kopplade ner i tunnan som rymmer 1000 liter

20110711kväll 006.JPG
Förlängning av taket på vedboden med 1 meter bambutak smälter vackert in med resten, vattentunnan med pilstaketet tittar fram i bakgrunden....

20110711kväll 007.JPG
Bilden tagen nu i kväll, köksträdgården är överfull.......

Fågelvägen
Vad ni skapat är den rätta meditativa omgivningen för vedhantering. Jag tror inte en vedbod kan utformas vackrare. Jag är grön av avund!
Grönberg
CITAT (Krolliljan @ 11-07-2011, 19:36) *
Det är så vackert ,så vackert bravo.gif wub.gif

Tack smile.gif
CITAT (Fågelvägen @ 11-07-2011, 19:57) *
Vad ni skapat är den rätta meditativa omgivningen för vedhantering. Jag tror inte en vedbod kan utformas vackrare. Jag är grön av avund!

Jag kan hålla med, vedklyvning får en att må bra på många sätt, men det har aldrig varit roligare än nu smile.gif
Jag lägger med 2 bilder på "Lilla Torget"

20110711kväll 014.JPG
Lilla torget har sin plats när solen blir för mycket och man vill dra sig undan.....

20110711kväll 028.JPG
Lilla torget med sin egna sittgrupp, smidet ger en harmonisk vägg mot källartrappan, och med tiden slingrar Clematis, murgröna och Kaprifol i väggar och taket som är vanlig armeringsmatta som svartlackerats.

MayaLisa
Otroligt snyggt alltihop. Har ni några ytterligare uppdateringar på gång ?

smile.gif
Grönberg
Ja, vi har grävt ur för vedugnen, ska gjuta fundament och bord, på bordet muras en igloo i eldfast tegel i anslutning till hålet i muren på vedboden, det kommer att stjäla en del av köksträdgården (1 1/2 m2), men det ska bli underbart att baka bröd/pizzor/grilla, eller bara ställa in gjutjärnsgrytor med div rätter inne i ugnen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon