I vintras gnuggade jag två novemberkaktusblommor mot varandra och båda blev "gravida".
Frökapslarna har varit gröna hela tiden men nu i september så såg jag att de börjar skifta, den som har cerisa blommor börjar få en rosa kapsel och den som har ljusrosa blommor börjar få en vitare kapsel.
Men hur lång tid tänker de ta på sig att mogna så att man kan få fröna, egentligen? Det är ju snart ett år sedan "gnuggningen".
Och är det någon som har erfarenhet av sådden av denna typ av kaktus?
modd1994
20-09-2010, 15:58
hej
jag har själv aldrigt sått bladkaktusar, men jag skulle anta att den tar lång tid på sig den kommer ju från tropikerna så den behöver ju inte stressa med att göra frön före en vinter som dödar den.
men jag vet inte om fröerna är mogna när själva kapsen blir röd, eftersom den ska locka till sig djur som ska äta den-så att fröna rensas bort från fruktkötet.
Pitahaya kaktusens frön är mogna när Frukten är röd eller gul (beroende på sort) men jag är inte helt säker, så jag kanske har fel,
någon annan som har en åsikt?
Du menar alltså att de inte spricker upp som "vanliga" fröställningar?
Jisses, jag hade inte ens tänkt i de banorna... Att de mognar så som t ex äpplen gör. Är så inne på att det är en blomma och alltså en frökapsel som spricker upp för att sprida sina frön.
tror dock jag väntar med att plocka frukten tills den åtminstone ser hängig ut. Eller som sagt: någon annan som har en åsikt?
modd1994
21-09-2010, 14:46
tror det är smart att vänta tills frukten sitter löst eller ser hängig ut, det skulle jag ha gjort.
men ja det var som med äpplen jag tänkte. bananer gör också samma sak.
Det är fortfarande en blomma men alla växter har sina olika sätt att sprida frön, och vissa gör ett sött fruktkött runtom fröna som en belöning till det djur som äter frukten och fröna och sprider det längre sträckor ;än om växten bara släpper fröna på marken under sig.
Tänkte bara göra en uppdatering på mina novemberkaktusfrukter.
[attachment=56780:November...sfrukter.jpg]
Än ser de inte hängiga ut så de får sitta kvar.
Men det kliar allt i mina fröfingrar!
eirmark
05-05-2013, 10:08
Ursäkta bumpningen, men jag hittade tråden av en händelse.
Jag har en vitrosa, en rosa och en röd kaktus, och samtliga har satt frukter efter att jag pollinerat dem. Den röd kaktusen har en nästan röd frukt, den vita är mer ljusrosa och den vitrosa någonstans däremelllan.
Samtliga har haft sina frukter flera år, och de verkar inte göra något för att fälla dem, så jag resonerar i samma banor, de får sitta kvar tills de skrumpnar, men det verkar kunna ta låååång tid...
Jag tror mina satt ungefär ett år. När de började skrumpna så plockade jag av dem och rensade fröerna rena. Jag har (ännu) inte sått av dem. Hoppas det finns liv kvar i dem den dag de läggs på jorden. Fröerna är yttepyttesmå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.