mejram
Ja, som rubriken säger. Jag har många idéer, men inga pengar för att köpa sten, jord och annat. Flätade i dag en kompostbehållare av grenar från äppelträdsbeskärningen. Jag samlar alla stenar jag hittar för något framtida projekt. Har en asp som behöver fällas (10 cm i diameter), vad kan jag hitta på med den?

Har du hittat någon fiffig lösning i din trädgård som inte kostade något. Annat än blod, svett och tårar, då....
kerstin z5-6
Så dina perenner, träd och buskar själv
finns listor här tyvärr är du lite sent ute men i kolla i sådd o förökning
Åk till ett grustag o köp hinkvis av grus-- de brukar ta en tårta till em kaffet .. max

Stick hål i pressening isf mark duk mkt billigare
mejram
Asch, sent ute är jag inte, jag planerar at bo här resten av livet, så jag har väl några säsonger på mig att så . smile.gif Och grus tänkte vi lägga under studsmattan, kan vara värt att ta en fjäsktur till grustaget i närheten, då.
RibesRubusVitis
Lär dig att fortplanta växter med sticklingar; det var så jag fastnade för odling. Av den första vinbärsbusken kan man göra oändligt många till ingen kostnad alls! Vänner och grannar har alltid sådant som klipps bort och annars bara kastas. När man själv har överskott av en sort, blir de presenter och bytesobjekt...
kerstin z5-6
ja det förstår jag Mejram wink.gif Jag menade frökedjan som går runt här på odla.
Men vill du ha nån särskild växt brukar det alltid finnas nån som har frö, om man hojtar i sådd och Föröknings avd.

Jag har använt fällda träd till rabattkanter , de håller 10 år sådär
Gödsel som häst eller ko kan ofta hämtas gratis (travbana , rid skola , bonde)

begagnade lysrörsramper finns ofta på återvinnings ställen.Rören brukar kosta runt 30 kr st eller så
Under dem driver man upp fröplantor, innan frosten släppt.Gör ofantlig skillnad mot fönsterodling"

Katie
Hör med kommunen om de har betongrör/cylindrar som de ratat pga skada. Blir en perfekt upphöjd rabatt.

Knuttimra en rabatt. Fråga nån markägare i närheten om du kan få köpa några träd billigt om du nu inte har mark själv.

Pallkragar kan du kolla efter på olika industrier. Normalt sett så skickas de tillbaka men det kan ibland finnas kragar med skador men som ändå funkar som rabatter. Kragar finns dessutom i olika storlekar.

Bor du i närheten av ett vägbygge / husbygge? Ibland blir företagen tacksamma att få dumpa ett lass jord närmre än de annars fått åka.
Jag har tagit emot ett par lastbilsflak med jord från ett husbygge. Visst var det en hel del sten i då detta var skogsjord men jäklar vad det växer i jorden!

Även kantsten kan du höra med din kommun om. De ratar många gånger sånt som är kantstött så de ligger bara och tar plats på deras upplagsplats.

Latrintunnor är suveränt att använda som krukor. De är billiga att köpa. Hör med en camping eller liknade där de använder såna tunnor. De brukar köpa nya titt som tätt. Fråga om du kan få vara med på beställningen.
Tunnorna är ju inte så snygga.
Gör några hål i botten för avrinning. Ta ett hönsnät och rulla ut på marken. Storleken ska vara tillräcklig för att vira ett varv runt tunnan. Klä nätet med mossa och vira det runt tunnan. Vips så har du en klädsam kruka med handtag.
OBS! Mossan du tar från skogen, fråga markägaren om lov och kolla så det inte är 'olovlig' mossa du tar.

Om du ska täcka rabatterna med grus eller täckbark tex är det ibland en fördel att täcka marken innan med markduk eller dyligt först. Ett billigare alternativ är att använda dagstidningar. Inga tidningar med 'blank yta' (damtidning mm).

Hoppas du fått lite till hjälp här.
mejram
Men OJ, vad mycket bra tips!! Undrar om min asp kan räcka till en knuttimrad odlingsbädd, den var ju jättefin.
Det är lite retligt att grannen just håller på att göra sig av med en massa växter, men jag har ingen bra plats att placera dem på i väntan på att jag eventuellt vill ha dem senare.
kerstin z5-6
Jordslå dem bara.. lägg ut dubbla tidningar ovanpå gräsmattan där du vill ha en rabatt senare
fyll på jord 30 cm
plantera
mejram
Hinner de etablera sig tillräckligt innan vintern om jag gör så nu, Kerstin? Eller ska jag täcka dem på något vis? Det handlar bland annat om en liten japansk lönn.
kerstin z5-6
ja om du gör det nu och bor i z 1-4.
Nettan8
Både sten o jord (iaf gödsel) kan man få gratis. Hör med ridskolor eller någon i närheten som har häst eller ko el liknande. Hör med bönder om de har sten de vill bli av med, är ganska säker på att de har en del... lycka till!
prästkragen
Hej!

För att inte ha för stora kostnader med växter brukar jag ta skott vid promenader. Det är mycket spännande att se om de klarar sig!

Jag brukar också ta från vänner och bekanta. Lär mig en massa om namn och hur det klarar sig på detta sätt. Mycket roligt att visa någon annan att det som växer så fint nu kommer från den andras trädgård.

Om du har plats, kan det vara roligt att ta gräs osv från en ovårdad plats, t ex industriområde. Jag har gjort en kombination av olika växter jag har hittat på en plats som säkerligen kommer att byggas i framtiden. Det blev mycket fint: kostnad lika med noll.

Angående stenar osv, sprid i grannskapet att du är ute efter detta eller detta. Det brukar finnas någon som känner någon som bara blir glad att bli av med det de anser vara skräp, medan du kan återanvända det. Beroende på hur mycket plats man har kan man också sätta trädgårdsmöbler som någon vill kasta på någon plats: det ger en känsla att trädgården används mer än det kanske gör. Miljövänligt är det också...

Lycka till!

Blommiga hälsningar!

Prästkragen
Katie
CITAT (Nettan8 @ 20-09-2010, 19:55) *
Både sten o jord (iaf gödsel) kan man få gratis. Hör med ridskolor eller någon i närheten som har häst eller ko el liknande. Hör med bönder om de har sten de vill bli av med, är ganska säker på att de har en del... lycka till!

Vill nån ha gödsel så finns det mer än nödvändigt här. flirting.gif

Kom ihåg att kolla vad stället du vill ta gödsel ifrån har använt för strö till djuren. Kolla också om de har fler djur på gården.
Har de som här flera olika djursorter så hamnar oftast all gödsel tillsammans.
I vår dyngestá finns gödsel från både häst, får och fjäderfän.
Den blandningen kan ibland bli för stark för vissa växter, iaf om den som vårt ligger under tak. Gödseln här 'sköljs inte ur' av regn. All näring finns kvar.

Det funkad som anabola för vårt trädgårdsland. rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon