Full version: Ändra förtidsröst.
Trampendal
Om man förtidsröstat kan man tydligen ändra sig och rösta igen, men hur sjutton går det till?
Rimligtvis ska ju ingen kunna veta vad jag röstat på.

Kan jag bara gå till vallokalen och säga att jag röstade på tex SD, men har ångrat mig
och vips försvinner en röst från SD fast jag egentligen förtidsröstade på MP?

Naturligtvis kan det ju inte vara så, men om det vore så ångrar man ju att man inte förtidsröstat.

Jag fattar inte hur detta funkar, men jag ska försöka komma ihåg att fråga i morgon när jag röstar.

Någon som vet mer om det här?
Aqvakul
Din förtidsröst fimnns med ett ytterkuvert i vallolkalen. Om du röstar på valdagen så kommer förtidrösten inte att läggas i valurnan..
Trampendal
CITAT (Aqvakul @ 19-09-2010, 00:18) *
Din förtidsröst fimnns med ett ytterkuvert i vallolkalen. Om du röstar på valdagen så kommer förtidrösten inte att läggas i valurnan..

Aha!
Tack!
Red Top
För att ändra din förtidsröst måste du gå till din ordinarie vallokal på valdagen. Du måste ha giltig legitimation.

Din förtidsröst finns i vallokalen, som Aqva säger, i ett kuvert tillsammans med ditt röstkort. Det kuvertet har skickats till din vallokal från den lokal där du förtidsröstade.

Om du vill ändra din förtidsröst, så letar personalen i vallokalen reda på ditt kuvert och makulerar de kuvert med valsedlar, som ligger i kuvertet. Därefter läggs dina nya kuvert med valsedlar i rösturnorna och du prickas av i röstlängden.

Det går alltså inte att göra som du skrev. smile.gif
Trampendal
CITAT (Red Top @ 19-09-2010, 00:38) *
För att ändra din förtidsröst måste du gå till din ordinarie vallokal på valdagen. Du måste ha giltig legitimation.

Din förtidsröst finns i vallokalen, som Aqva säger, i ett kuvert tillsammans med ditt röstkort. Det kuvertet har skickats till din vallokal från den lokal där du förtidsröstade.

Om du vill ändra din förtidsröst, så letar personalen i vallokalen reda på ditt kuvert och makulerar de kuvert med valsedlar, som ligger i kuvertet. Därefter läggs dina nya kuvert med valsedlar i rösturnorna och du prickas av i röstlängden.

Det går alltså inte att göra som du skrev. smile.gif

Synd! smile.gif
AndersKbg
CITAT (Trampendal @ 19-09-2010, 00:54) *
Synd! smile.gif

Så du sitter och funderar på valfusk alltså?

Snyggt.........NOT!
Trampendal
CITAT (AndersKbg @ 19-09-2010, 01:22) *
Så du sitter och funderar på valfusk alltså?

Snyggt.........NOT!

Tjena!
Alba
CITAT (Aqvakul @ 19-09-2010, 00:18) *

Jag antar att kuverten då är numrerade...kanske. Men hu hittar de just mitt nummer 12345 i alla den mängd av kuvert som finns ?
Red Top
De sprättar alla kuvert. Det kuvert, som din röstsedel ligger i makuleras, när de ser i röstlängden att du röstat igen på valdagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon