KRT
Har ett hörn i trädgården, ganska nära häcken till grannen (fn nedklippt till ca 1 m) med sol fm och em, ganska fuktig lerjord. då själva jordytan är skuggad mer eller mindre hela dagen.

Jag skulle gärna vilja ha ett träd eller trädliknande buske i detta hörn, funderade på pil, men insåg att det nog inte passade eftersom det går någon slags dränering i närheten och pil ju har ett aggressivt rotsystem.
Har därför funderat på Ullungrönn eller Rönnsumak, och det är den senare som jag har några frågor om. Jah har läst ltie om den i min trdägårdsbok, men enligt min uppfattning stämmer det inte alltid med verkligheten smile.gif

Rönnsumak är ju mer som en buske, och verkar bli ganska "vid" i kronan, men frågan är hur snabbt den bli så? Undrar också över växtsättet, växer den till "rätt" hökd först och böejar sedan växa på bredden, eller växer den proportionellt på höjd och bredd?

Funderar också på hur snabbt den växer till fullhöjd - tar det tre år eller trettio?

Till sist, hur aggressivt skjuter den rotskott? Eftersom jag hade tänkt placera den ca 1,5 m från grannens tom vill jag ju helst undvika konflikter, däremot är det inget stort problem om den breder ut sig eftersom grannen på sin sida har baksidan av en lekstuga och en hög tuja-liknande buske......

Aqvakul
Du kan nog räkna med att den blir 3 x 3 meter på ca 10 år. Den "brer" sig på minst tre sätt. 1. Stammarna/grenarna tenderar att av sin egen tyngd böja sig utåt. 2. Om stammarna grenarna beskärs (av t.ex. rådjur, eller av dig) så bryter den flera nya skott från beskärningspunkten. 3. Den skjuter rotskott, desto fler om någon form av beskärning sker. Vill man som i ditt fall behålla grannsämjan, så ska man alltså försöka minimera beskärningen. Samtidigt så är viss beskärning nästan nödvändig. Annars får du en gles och gänglig buske med mindre blad och som riskerar att blåsa sönder eller omkull...

Men avskräck dig nu inte av detta. Rönnsumak är en underbart vacker och spännande buske ch grannen får ju helt gratis möjlighet att driva fram ett eller flera egna exemplar... wub.gif
Alexander-VG-zon3
dom växer väldigt snabbt och kan bli ganska höga på 3-5år (1-1,5m per år). trivs dom blir dom också mer trädlikna. dom kan skicka rotskott ca 3-4m ifrån moderplantan. jag tycker dom brer ut sig ganska tidigt.

bild
[attachment=54979:r_nnsumak.jpg]

men det är ett väldigt vackert buske/träd. om än vekt och bräckligt vilket man bör tänka på då det lätt blåser sönder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon