Peztis
Jag har hur mycket persilja som helst och frysen är knökfull med annat.
Skulle man inte kunna torka persilja? Man torkar ju andra kryddor...

OK, det blir ju inte så gott att strö över smörgåsen eller salladen kanske men torkad borde den funka i maten i alla fall.

Någon som provat och hur gjorde ni då? Hängde en liten knippe uppoch ned torrt och mörkt?
Har tyvärr ingen varmluftsugn eller torkapparat.
ingrids
Jag har sett torkad persilja på burk, men jag vet tyvärr inte alls hur den kom att bli så.
ingrid fuxwall
Torkar alltid persilja och i år i torkrummet, borde även fungera i ugnen/micron
Peztis
Micron? Blir det inte bara bränt eller slabb?
Trädgårdsmåstaren
Kan man inte frysa den? Det finns ju i alla fall att köpa (färsk)fryst dill och persilja.
Skruttis
Det går jättebra att frysa både dill och persilja.

Nu hade Peztis fullt i frysen, och undrade därför om man kunde torka istället.
Blomfrun
Går jättebra att torka upphängda i knippen. Jag har gjort det i vanligt rumstemperatur.
Skruttis
Ni som torkat persilja, hur upplever ni att smaken finns kvar?
Köpte för några år sedan torkad på burk. Tyckte den smakade blaha. Torrt gräs, typ. wink.gif

Har också tämligen fullt i frysen men också full av persilja i landet.
Peztis
Ska försöka torka, jag menar jag har ju inget att förlora för det vissnar ju ned i alla fall.

Jag köpte någon förpackning med blandade kryddor på ÖB för ett tag sedan och det var rätt mycket persilja i den och där smakade det bra.
RitRat
Jag har läst att örter behåller färg, smak och näringsämnen bättre vid torkning om man doppar dem först i kokande vatten, bara några sekunder. Det är någon enzymprocess som stannar av.
Sen ska de rinna av väl på en handduk, innan man torkar dem på luftigt ställe. Helst en särskild torkugn, varmluftsugn eller torr bastu med ventilation, i 50 grader. I brist på dem går det att hänga dem på en lina i knippen på ett så luftigt o varmt ställe som möjligt. Inte full sol.

Jag har torkat dill på det sättet, och den blev superbra, mörkt grön och välsmakande.
Peztis
Tack RitRat, det måste jag prova!
Skruttis
Ska absolut prova att torka persilja själv.
Kanske bara hade otur med burken jag köpte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon