Håller på att omorganisera i rabatterna och flyttar, planterar om och planterar kors och tvärs, och nu har jag kommit till en rabatt som skuggas av häck och hus. Hostor verka trivas, ffa en sort med grönvita blad. Har även denna typ av hostor på andra ställen i trädgården, där det är ljusare och torrare - och det ser ut som bladen är "dassigare" i fägen ju ljusare och torrare de står - kan det verkligen stämma? Kontrasten mellan grönt och vitt är inte så tydlig och flyter ihop mer än plantorna som står skuggigare.
I en torr och solig rabatt har någon någon gång planterat daggkåpa, den har nog trivts ganska bra för den är ganska stor - MEN bladen är ganska mörkt gröna och inte alls så friskt ljusgröna som jag "tycker" de ska vara - kan det vara placeringen som är orsaken?
Nu har jag iaf planterat om daggkåpan och hostorna som stod torrt och ljust och flyttat dem till ett skuggigare och fuktigare hörn, kan jag då räkna med att deras blad blir finare och mer livfulla?
fuchsian
19-09-2010, 15:57
Först tar jag bort daggkåpa, har inte erfarenhet om dem.
Jag har flera sorters olika hosta och olika miljöer. Där blev det så att maken hittade en rätt ljus hosta med lite mörkare i , och han ville hadem på en plats där jag har sol hela dagen, men ingen lyckad försök.
De blev såååå bleka, ljusaste gula i färgen men de växer bra.
Liknande satte jag lite mer skuggigt ställe och de har behållit färgen och sina ränder. Under cypresser har jag en mörkgrön, storbladig hosta som från början kommer från Bauern, Tyskland. Den är mörkare i mer skugga och ger lila blommor och av dessa som ligger mer soligt, har de blivit lite ljusare och mindre i bladen.
Det ska jag nämna att cyppresserna är lika höga som huset och att vi ville behålla den, så rensade vår trädgårdsmästare rent underifrån ca. 1 m upp. Endast de rena stammarna har jag och där har jag både hostor i olika färger och vid kanten till gräsmattan där det är högre till grenarna, har jag mina liljor och pioner. Annars är hela den rätt stora biten täckt med bark och underhållsfritt.
Om du tänker plantera ljusa, randiga hostor och inte vill ha dom nästan vita, så se till att de kommer i halvskugga, men inte mörkt, som mina stora gröna.
hoppas du får svar på daggkåpan, mina hostor, de nyaste är 4 år och den som kommer fr. Bayern grävde jag upp ca. 12 år sedan och har haft glädjen att kunna dela med mig av den, för den växer som bara den.
.... fuchian .....