Full version: Annanassalvia
Kajsa
Köpte en liten kruka i våras med Annanassalvia som nu blivit en mindre buske, köpte den bara av ren nyfikenhet, den hann aldrig blomma trots den varma sommaren.
Kan den ev. övervintra zon 3 - 4 med lite extra jord och kruka över ?
Men vad gör ni med bladen ?
Alexander-VG-zon3
den är inte härdig i sverige (förutom på skyddande platser i södra skåne). utan den får tas in strax innan frosten kommer. och sedan övervintras inne i en temp på +5c +15c och under extraljus (tål mörker också, men kan då få vek vintertillväxt som bladlöss gillar).

den blommar sent, ibland blommar den när den tas in. men har man övervintrat den brukar den blomma lite tidigare nästa år. men i aug-okt kan dom börja blomma.
Kajsa
Tack för svar flaxss !
Vad gjorde du med bladen, kan man torka dom på en bricka, koka te eller vad kan man hitta på, det måste vara menigen att den ska användas till något ?
Alexander-VG-zon3
jag brukar faktiskt inte göra nåt med dom odlar mer för prydnad. men har för mig att man använder den till att göra te av och i sprit.
Kajsa
Då testar vi det, torkar dom på bricka och kokar te. Tack än en gång !
skogstroll
jag ska nog ta in min snart, och göra té på en del av bladen smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tog alltid några sticklingar på hösten, dom är lättare att övervintra.

Torkade en del av bladen och blande med vanlig salvia och lite pepparmynta. Blev vår egen förskylningste

Elisabeth
NiklasTyreso
Annanas-salvia var en besvikelse.
Den smakar inte gott och den blommade inte. Bladen doftar ok, men min hamnar på kompostan.
Vanlig pepparmynta är vackrare, blommigare, mer doftande, godare och är härdig.

/ Niklas
imjoh
Ananassalvia är god finhackad i kalla såser och dressingar, passar till den mat som är god tillsammans med ananasfrukt, tänk bara på att smaken försvinner om man hettar upp den därför använder jag den kall.
Kajsa
Tack för dom tipsen.
Då tar jag sticklingar och sätter under växtlampan i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon