EijaStinaKarolina
Hej, jag har flyttat till ett nytt hus. På baksidan finns en stor tomt där jag planerar att göra stoooooooooort odlingsland och växthus. Jag vill ha alla, potatis, hallon, jordgubbar,krusbär, fläder, kryddor mm. Men nu är jag osäker, för varje år översvämmas baksidan. Det kan stå vatten upp till knäna i flera veckor, sen blir jorden väldigt packad, lerjord. Ska jag verkligen satsa på land här? Är det något som inte lämpar sig här?i
Bassam
Hej

Du kan göra någonting för att borta översvämmas från området sen du kan planera odla vad som helst.

H:Bassam
ingrids
Ja, jag undrar nog också om det inte vore bäst att ordna med dränering/dikning innan du börjar odla. Varför svämmar det över så till den milda grad?
EijaStinaKarolina
Hej, det är något fel där vårt hus har byggt, det ligger tydligen ett berg under och dräneringen är inte bra, vår tomt kallas visst för träsket....visste vi inte när vi köpte detta.
ingrids
Har ni möjlighet att prata med ett proffs? Det kanske går att dränera så att ni i alla fall begränsar det översvämmade området och kan göra något koolt och lite vilt av översvämningsområdet men rädda så mycket som möjligt av resten av tomten från vattenmassorna.
mino
det går ju inte att ha nåt flerårigt där om det översvämmas, växter behöver syre och kan därför inte stå i vatten. Dikning eller dränering verkar vara det enda vettiga. Eller kanske du kan bygga nån form av terasser som leder vattnet nedåt, hör med nåt proffs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon