EijaStinaKarolina
Hej, för ca 10 år sedan fick jag en stickling av svärmor på en Hoya.Den har växt och växt, men långa "lianer" och gröna fina blad, men aldrig en en blomma!!! Jag har gett min den på att den ska blomma! I år gick svärmor bort och jag vill att den ska blomma som ett minne till henne, vad ska jag göra???
skånepåg
Jag har oxå från 2st sticklingar från en hoya carnosa som e säkert snart 5-6 år gammla, bara grönt =( Vill oxå ha blommor ju biggrin.gif
Peztis
Samma här... Min har blommat en eller två gånger under de säkert 10 år jag haft den och den är i bladverket jättefin och växer i övrigt.

Jag har inte tagit bort knoppen som blev kvar efter blomningen, det är ju där det ska komma mer, sägs det.
Alexander-VG-zon3
mina mamma har en gammal planta, den blommar mycket varje år. får lite vatten (1-2gånger varannan månad) aldrig näring (max 2gånger per år). står i västläge, rumsvärme åretrunt, växer i en glaskruka (ampel).
ingrids
Håller med flaxss mamma - vissa porslinsblommor behöver svältas och "torkas" för att blomma. Syrran har alltid "misskött" sin och den blommar vilt.
MrMurphy
Mina känns som om de blommar hela tiden, ständigt kletigt och skräp. Jag har mina i söderläge, så gott som aldrig bytt jord, ytterst sällan vatten. Aldrig näring.
Peztis
Ja, det är väl det då...
Mina lever inte på dödens rand så då tycker de väl bara att de ska växa och inte förföra för sin överlevnad...

Fast eg har jag dem inte för blommornas skull utan för grönskan. Har en känsla av att om de börjar blomma så kommer min att kasta ut dem eftersom han är lite överkänslig i näsan.
Kryddan03
Ofta glöms det bort att de flesta hoyor faktiskt är epifyter - vilket inte är så konstigt eftersom de oftast säljs i kruka med vanlig jord. I naturen på ett liknande sätt som många orkideér d v s i träd med nästan inget substrat och tar det vatten och den näring de får. Det är oftast inte förrän de lyckats slingra sig upp till toppen eller om ljuset kommer till på annat sätt som de blommar.
Så, mycket väldränerat substrat, lite näring och mycket ljus gillar de. Själv har jag mina i söderfönster med gammal sandblandad jord och vattnar sporadiskt med emellanåt orkidénäring och de blommar fint från sen vinter/tidig vår till sen höst. smile.gif
Alexander-VG-zon3
min mamma har faktiskt sin i orkidékompost och den har aldrig blivit omplanterad. jag hade en samlar period av hoya innan när jag var yngre och bodde hemma. jag var alldeles för snäll och dom blommade tåligt och tillsist så tynade dom bort. jag gillar alltså att ge mina växter näring och vatten. men för mig funkade det inte så bra på hoya (mina flesta). däremot raketporslinsblomma trivdes bra med mer näring och vatten.
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 19-09-2010, 22:49) *
min mamma har faktiskt sin i orkidékompost och den har aldrig blivit omplanterad. jag hade en samlar period av hoya innan när jag var yngre och bodde hemma. jag var alldeles för snäll och dom blommade tåligt och tillsist så tynade dom bort. jag gillar alltså att ge mina växter näring och vatten. men för mig funkade det inte så bra på hoya (mina flesta). däremot raketporslinsblomma trivdes bra med mer näring och vatten.

Jo, det finns ju undantag även där - precis som med orkidéerna. smile.gif
För inte så många år sedan såldes ju orkidéer också i vanlig jord i svart standard plastkruka. Värsta tänkbara för de flesta m a o. Men, det ser man ju sällan nu t o m de som säljs på ICA o dyl för för 60-70 spänn brukar ju vara i orkidésubstrat och halvgenomskinlig kruka. Hoyor börjar ju bli mer poppis efter en lång tid av ointresse så det kanske blir en förändring där också. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon