Har varit intresserad av växter/krukväxter alltid men för första gången har jag ett par pelargoner, Mårbacka. De har fått stå inne i sommarstugan och har varit jättefina, blommat hela tiden. Nu hat de blivit väldigt långa o gängliga och jag tänker skära ner dom.
När är det rätt tid för detta ?
Hur och när tar jag bäst sticklingar ?
Skäms lite över att fråga, det här är väl en av de vanligaste blommor som finns men som sagt, första gången för mig.
Hej
Det är bra att beskära dem på våren och det är bra för sticklingar att rot sig under våren.
Obs
Det är taning kommer när de har lite ljus så de blir långa och taninga för att går till ljus.
H:Bassam
mamamaggan
20-09-2010, 23:11
Du kan klippa ner dina pelargoner nu . Många gör så och tar skott den här tiden på året i st f på våren.
Jag har tidigare alltid klippt på våren men i år har jag redan klippt en hel del. De som klipper nu säger att fördelen är att chansen är större att ha någon/några om en del pelargoner skulle dö under vintern .
De skott jag tog för c:a 10 - 12 dagar sedan har redan tagit sig.
Mårbacka blir ofta ranglig ;det är en sk gammal sort .
Höststicklingar blir oftast kraftigare .
Jag själv tar alltid sticklingar i Augusti för att inte tappa en favorit under vintern t ex .
De trivs ju också bättre inne i rumsvärmen .
Lycka till !
Tack för svaren, undrar bara hur jag bäst gör med sticklingarna ; ska dom va i vatten först el direkt i jord ? Plastpåse över ?
Kan man ta bitar med blad på stammen el. är bara toppen bäst ?
Hej
Direkt i jord med Plastpåse över för att behåller fuktighet men du ska ta bort påse minst 10 minuter varje dag för att ändra luft och sen du kan omplantera när dem får rötter.
Obs
Det är bättre om du gör det på våren.
H:Bassam
mamamaggan
22-09-2010, 20:59
Du sätter sticklingarna direkt i såjord och nära kanten på krukan , gör att de rotar sig bättre. Det där med plastpåse gör du som du vill med , jag har aldrig plastpåse . Jag sätter flera sticklingar i samma kruka med c:a 3 cm mellanrum runt krukkanten.
Du kan ta både toppsticklingar och bitar med blad från stammen , tycker personligen att de sistnämnda nästan blir bäst .
Tack för alla svar. Nu ska jag sätta massa sticklingar till helgen :-)
Kanske kan du skaffa ett litet akvarium med belysning över så har du det bästa växthuset
Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.